Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe pronar koukkuvaunu  (Luettu 10004 kertaa)

realisti

  • Vieras
pronar koukkuvaunu
onko kenelläkään kokemusta? 16000€ hankintahinnallaan houkuttelee kovasti, jos hävittäisi multivan maakärryn ja vaihtaisi tuollaisen t285 mallin. Käytännön kantavuus lavasta riippuen 15-16tn, ja koska lavat on halpoja voisi tällä ehkä korvata montakin vaunua.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: pronar koukkuvaunu
Osta tuohon vielä 20 lavaa joihin voi tehdä murskeviljaa. Sitten viet lavan ruokintapöydälle ja jako siitä Avantilla lehmille.

Ja ne Multivat voit myydä mulle jos ne on todella hyvät ja myyt ne älyttömän halvalla  ;D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: pronar koukkuvaunu
http://www.youtube.com/watch?v=0nGRLtlliNU

Onko siin apusylinteriä mikä ens nostaa lavan hiukan ylös jotta kippisylinteri ei joudu ihan päin seinää lykkäämään ensin?
Kui mää ain olen paras?

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: pronar koukkuvaunu
Ei  kokemusta, mutta tossa videolinkkiä kattelin, ei kippi
nouse kovinkaan pystyyn  olisko 45- 50 asteen kulmassa,
tietää ongelmia maan ajossa, yleensä huonosti purkautuvan tavaran kippauksessa, tahi jos on rinteessä kippaus.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: pronar koukkuvaunu
Juu tos paikallisella lämpölaitoksella 10-14 bigappi=pronor. Ajellut tuhkaa jotain kymmeniä kuormia.

Kippi vaivalloisen hias. Tutkisin jos oma vaunu et löytyykö kuristimia ja muuttaisin letkutuksen 3/4"

Kippauksen ja lavan vaihdon vipu täytyisi olla ehdottomasti hydraulinen.

Ja kippaus kulma jää todellakin pieneksi
Nii se on...

nilihaara

  • Vieras
Vs: pronar koukkuvaunu
   Ei ole Pronaria mutta kotimaisen valmistajan vaunu. Ei koukkuvaunusta ole maansiirtoon, aivan liian paljon turhaa painoa ja aivan liian paljon muuta ylimääräistä osaa. Hitaampi kipata vaikka tuotto onkin 110 l/m. Koukkuvaunu käy tilan yleisvaunuksi lavoineen mutta jos maansiirtoa on enemmän niin siihen pitää olla oma vaununsa jolla uskaltaa ajaa paikkaan kun paikkaan vetämättä mukanaan kahta tonnia turhaa rautaa.

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: pronar koukkuvaunu
Meillä Metaka 180 koukkukärry. Kippauskulma reilu ja on apusylinteri avittamassa alkuun. Kaikki toiminnot sähköhydraulisesti hytistä poistumatta. Hydraulijousituksessa reilu säätövara ja oikaisu mahdollisuus kaltevalla alustalla. 600/50/22,5 Nokian countrykingit alla ja alustan paino 4000kg + lavan paino. Tähän sopii lavat 5,5-6m parhaiten. oon tykänny vaikka ei ihan ilmainen ole tämäkään. Maansiirtopainotteiseen ajoon koukkukärry turhan hieno.
Oon vaatimaton!

Shield

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: pronar koukkuvaunu
Meillä Metaka 180 koukkukärry. Kippauskulma reilu ja on apusylinteri avittamassa alkuun. Kaikki toiminnot sähköhydraulisesti hytistä poistumatta. Hydraulijousituksessa reilu säätövara ja oikaisu mahdollisuus kaltevalla alustalla. 600/50/22,5 Nokian countrykingit alla ja alustan paino 4000kg + lavan paino. Tähän sopii lavat 5,5-6m parhaiten. oon tykänny vaikka ei ihan ilmainen ole tämäkään. Maansiirtopainotteiseen ajoon koukkukärry turhan hieno.

Itsekin miettinyt vastaavan kärryn hankintaa - millä perusteella hankit noilla isommilla renkailla varustettuna? Rungonkorkeus ja päällevetokulmahan siinä ainakin hieman kasvaa verrattuina vakio 560/45/22,5 -renkaisiin. En sitten tiedä onko merkittävä haittatekijä, verrattuna isomman renkaan positiivisiin puoliin...

realisti

  • Vieras
Vs: pronar koukkuvaunu
mitä tollanen metaka 180 maksaa? nyt on multiva myyty ja tilattu ERT, mutta koukkukärry kyllä siintää mielessä...

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: pronar koukkuvaunu
mitä tollanen metaka 180 maksaa? nyt on multiva myyty ja tilattu ERT, mutta koukkukärry kyllä siintää mielessä...

+30 000 sis.alv
Nii se on...

realisti

  • Vieras
Vs: pronar koukkuvaunu
http://www.euro-jabelmann.de/179-0-PRONAR-Containeranhaenger-T-285-zul--GG-20000-kg.html

ei tuo kippikulma niin pahalta näytä, näkyy tuolla nuo varusteiden hinnatkin.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: pronar koukkuvaunu
n.3 vuotta sitten koukkukärryä ostaessa metaka jäi ainoaksi vaihtoehdoksi tässä kokoluokassa. alustan paino 3600kg,180 malli pitkällä telivälillä. ei mun mielestä hirveen painava, joka tpauksessa paljon kevyempi kuin ka-perästä tehty kärry ja ennen kaikkea kevyt vetää.

pronar olis silloin tullu samanhintaiseksi vaikka varsustelu ei ollut lähelläkään metakaa(sähköohjaus,hydr.lukot,lavanvaihdot,lisähydr,valot). pronari oli mun mielestä todella korkea, keinuteli ei ole koukkukärryssä hyvä. lisäksi pronar oli yli 1000kg painavampi.
----------

itse en osaa kuvitellakaan että pärjäisin ilman vaihtolavakärryjä. mulla on 2 käryä, toinen vaijeri ja toinen koukku. vaijerikärryt ollu talossa vajaa 20vuotta.

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: pronar koukkuvaunu
Samaa mieltä edellisen kanssa. Otetaan vertailuun Metaka ja vastaan Pronar, Bigap tai Palms niin kyllä metaka pärjää ominaisuuksillaan vaikka on hieman kalliimpi. Meillä 20 kuution vesitilavuudella oleva viljalava kukutettuna nousee jyviä varistamatta päälle ilman peitettä. 600 renkailla lavanpohjan saa laskettua kiinni renkaisiin. Tossa hintaluokassa renkaat on vain pieni tekijä.  Nostettava hydraulijousitus ja koukkulaitteet antavat aika paljon mahdollisuuksia kärryn käytttöön. Vaaka ja jarruvoimansäätöventtiili löytyy myös, mutta niiden tarpellisuudesta tai luotettavuudesta en osaa sanoa.
Oon vaatimaton!