Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nettovarallisuus vuoden 2007 verotuksessa korottaa veroja  (Luettu 4981 kertaa)

viljami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 220
Verotuspäätöksessä kiinnitti huomiota maatalouden nettovarallisuuden romahtaminen aikaisempiin vuosiin ja ilmoitukseen verrattuna. Googlettamalla selvisi, että varallisuuden laskennassa on siirrytty noudattamaan uutta lakia. Laista varojen arvostamisesta verotuksessa ei suoraan selvinnyt, mitä varallisuuteen nyt lasketaan mukaan.

Aikaisemmin ja myös vuoden 2007 veroilmoituksen täyttöohjeiden mukaan varallisuuteen laskettiin mm. maatalousmaa ja tuotantorakennusten ja koneiden menojäännös. Verotuspäätöksessä maatalousmaan arvo on laitettu sulkuihin. Pelkkä maatalousmaan arvo ei kuitenkaan riitä selittämään varallisuuden romahtamista.

Veroilmoituksen mukaisesti laskettuna minulla nettovarallisuus on 49 000 euroa, verotuspäätöksessä 4000 euroa. Tämä tarkoittaa vuoden 2008 verotuksessa minulla noin 3500 euroa lisää veroja, kun tuloja siirtyy 39 % ansioverolle pääomaverojen sijasta. Melkoinen veronkorotus, mutta vieläkään ei selvinnyt, mitä tämä uusi laskentatapa pitää sisällään?

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Älä taistele tuulimyllyjä vastaan  :-\

viljami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 220
Älä taistele tuulimyllyjä vastaan  :-\

Sen verran paljon on kertynyt kokemusta verottajan virheistä ja asiantuntemattomuudesta, että pitää itse olla perillä asioista. Nyt haluaisin vastauksen siihen, mitä vuoden 2007 verotuksessa lasketaan varallisuuteen, jotta voisin tietää onko verottajan esittämä summa oikea. Suoraan mistään veroilmoituksessa tai verotuspäätöksessä olevista luvuista tuota summaa ei tule.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Ei niissä muutoksia pitäisi olla. Mulla jonkinverran lisääntyi nettovarallisuus.
Osuuspääoman koroissa on mielestäni jotain häikkää. Ne on melkein kokonaan lisätty pääomatuloon.
Mystinen kesälaatumies

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Ihan ensin voisit soittaa verotoimistoon, täytyy olla selvä virhe varoissa, ei mitään muutoksia ainakaan minun kohdalla laskutavassa ole entiseen verrattuna. Luultavasti verovalmistelijan uudet rakennekynnet vähän hiertää sormissa. Sitten vaan veroehdotuksen mukaan uudelleen oikeat lukemat.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Minulla oli nettovarallisuus negatiivinen, kuitenkin kaikki maatalouden tulot laitettu pääomatuloksi. Kannattaa olla tarkkana metsätalouden velkojen korkojen kanssa. Niitähän ei enää laiteta veroilmoitukseen joten jäävät helposti pois jos niitä ei huomaa laittaa veroehdotukseen.  :-\
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Älä taistele tuulimyllyjä vastaan  :-\

Sen verran paljon on kertynyt kokemusta verottajan virheistä ja asiantuntemattomuudesta, että pitää itse olla perillä asioista.

Se on totta, itsekin haluaisin olla enemmän perillä talousasioissa. Olen kuitenkin vuosien varrella tiedustellut yhtä sun toista verotoimistosta, mutta joka kerta olen lähtenyt kotiin jotenkin vaivautuneena, ihan niin kuin nyt olisi "seuranta päällä". Pitäisi todellakin olla pätevämpi kuin virkailija, ettei vain joudu syyniin ja ongelmiin mitättömien asioiden kannalta.

Olet varmaan oikealla asialla, en osaa vastata kysymykseesi. Kommenttini oli lähinnä bittersweet omien kokemusten perusteella, mitä on tullut tehtyä valituksia veroista. Toistaiseksi olen jäänyt hieman alakynteen, vaikka kirjanpito on ollut asianmukainen (tilitoimisto). Ainoa kerta kun verottaja hyväksyi virheensä, oli kun minulla oli muka vuosiansiotuloja 60k€ ja mätkyjä tuli kymppitonni. Olisin mielelläni maksanut 10000 saadakseni se 60000.  ;D

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Ihan, että tässä kysymyksessä pysyttäs asialinjalla, MT:n nettilehdessä on kirjoitus tuoreimman verotuksen maatalouden nettovarallisuudesta, on kaikki mukaan kuuluva lueteltu.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/hyoty/maatalousvero-opas/paaomatulot/fi_FI/maatalouden_nettovarallisuus/
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

viljami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 220
Ihan, että tässä kysymyksessä pysyttäs asialinjalla, MT:n nettilehdessä on kirjoitus tuoreimman verotuksen maatalouden nettovarallisuudesta, on kaikki mukaan kuuluva lueteltu.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/hyoty/maatalousvero-opas/paaomatulot/fi_FI/maatalouden_nettovarallisuus/

Eli ei muutoksia aikaisempaan verrattuna. Verottaja on siis taas kerran tehnyt virheen minun kohdallani.

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
valmistelija nukkunut ;D. mullakin kerran laittoivat 200000 euroa lisää velkaa. elikkä velat eriteltynä ja lisäksi kaikki yhteensä.  :o. ansiotulojen määrä olisi noussut järjettömästi. tavoitehan on 13900 e ansiotuloa vuodessa ja pääomatuloa sitten loput.

torppis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 170
Itse huomasin juuri saman asian. En ole kuullut, että olisi muutoksia. Asia vaikuttaa joko tallennusvirheeltä tai sitten järjestelmävirheeltä, jos näitä on enemmänkin. Pistin juuri korjatun ilmoituksen kuoreen, jonka lisätiedoissa pyysin korjaamaan asian. Eiköhän se siitä.