eli kun sairaalassa työskennellään julkisella sektorilla
En minä missään vaiheessa väittänyt kaikkia julkisella sektorilla turhiksi. Osa siellä työskentelevistä ovat sitä kuitenkin, esim verokoneistoa voidaan keventää paljon kuten myös muut omia tehtäviä keksiviä virastoja.
Sen sijaan tarvitsemme kaikki poliisit, hammaslääkärit, terveyden ja vanhusten hoitajat ja osa opettajista, jotka toki tukee ja mahdollistaa muun porukan työnteon. Mutta niiden toimet lopetetaan rahan puutteen takia, harva se päivä saa lukea lehdestä että museovirasto tai ympäristöministeriö potkii kahvinkeittäjiä pihalle.
Nämä sosialitoimet ovat tietysti yhteiskunnallisesti hyvin tärkeitä mutta ne eivät maksa itse suoraan toimintaansa, vaan ne palkataan ja niiden työkalut ja -olot maksetaan lisäarvoa tuottavilla muilla toimilla verokertymän kautta. Suurin osa siitä rahasta tuotetaan teollisuudessa. Julkisen sektorin oma verotus keventää hieman kiertoa. Maksan mielelläni veroa yhteiskunnan infrasta ja lasteni hoidosta/koulutuksesta, mutten halua maksaa 2,5 hlön edestä veroa ja muita maksuja, ja vielä elättää perhettä nettotuloilla, jotka ovat murto-osa suorituksen rahamäärästä. Mikä motivoi mua olemaan töissä kun puolet kansasta ei ole ja pärjää kuitenkin? Mitä tapahtuu kun miljoona rupeaa ajattelemaan noin? Vinkkinä voi katsoa Kreikan tilannetta.
Vältit kuitenkin viestini hankalan kysymyksen, kuten yleensä.