Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Karjakompassi  (Luettu 4782 kertaa)

Ruuttaaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Karjakompassi
Millainen tämä uusi ruokintasuunnitteluohjelma on,kannattaako asiaan paneutua vai tekeekö aivan muilla systeemeiullä rehustuksen suunnittelun 8)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Karjakompassi
Toivottavasti tuota käyttävät neuvojat huomaavat katsoa vähän tietokannassa olevien rehujen arvoja ja hintoja  :P Tyypilliseen tapaan... tiedostossa on valtava määrä pilkkuvirheitä. Esim. jonkun tuotteen hinnan pitäisi olla 350 €/tn mutta tiedostossa se onkin 3500€... Samoin rehuarvoissa on isoja heittoja..

Tuokaan, hyvä sovellus, ei poista neuvojan vastuuta eikä laske varmaan mitään järkevää huonoissa käsissä.

Ruuttaaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Karjakompassi
Eli ei taaskaan mitään kunnollista poroagrialta.tämä märe kun on aivan omalaatuinen,ehkä se edellinen versio dospohjalla oli kuitenkin kaikkein ymmärrettävin.Siispä en sijoita tuohon ohjelmaan,koska en käytä neuvojan palveluita ruokinna suunnittelussa 8)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Karjakompassi
Eli ei taaskaan mitään kunnollista poroagrialta.tämä märe kun on aivan omalaatuinen,ehkä se edellinen versio dospohjalla oli kuitenkin kaikkein ymmärrettävin.Siispä en sijoita tuohon ohjelmaan,koska en käytä neuvojan palveluita ruokinna suunnittelussa 8)

Märe oli ohjelmana ihan loistava, sillä pystyi tekemään sisäkkäisiä optimointeja tai sitten pelkkää lukujen laskentaa.

hyla

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 40
Vs: Karjakompassi
Onko JoHaRa:lla tai jollain muulla tarkempaa tietoa tästä Suonentiedon uudesta Ruokintaneuvos ohjelmasta?

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Karjakompassi
Onko JoHaRa:lla tai jollain muulla tarkempaa tietoa tästä Suonentiedon uudesta Ruokintaneuvos ohjelmasta?
On sillä. Eri asia jakaako se.

KarjaKompassi on kelpo sovellus, vaatii vaan niinkuin märekin kunnolliset ja oikeat lähtötiedot. Lopulta tietokoneohjelmilla ei ruokintasuunnittelussa tee muuta kuin hienot reseptitulosteet kuormauskoneeseen. Saman tuloksen saa aikaan excelpohjalla ;)

Paljon tärkeämpi työkalu on vaaka. Lehmien syömän kuiva-aineen määrä on tärkeä seurantakohde. Sitä ei kerro ruokintaohjelmat vaan vaaka ja kello. Maidon koostumus on toinen olennainen, sitäkään ei kerro suunnitteluohjelmistot. Viimeinen ja tärkein on se sivutuote. Siihenkään ei tietokoneen sovellukset anna vastausta....Summarum: ruokinnan suunnittelun tärkeimmät laitteet sijaitsevat isännän päässä. Sen lisäksi tarvitaan vaakaa ja kumihanskoja ( tai pesuvettä ;D )
Karjakompassin tarkoitus on muunmuassa laskea tuotantokustannusta päiväkohtaisesti ja kuukausikohtaisesti, ajantasaisesti. Sen pitäisi kyetä myös ennustamaan eri ruokintavaihtoehtojen tuottama tuotto-rehukustannus ja auttaa valitsemaan oikeita komponentteja reseptiin...mun mielestä se on parasta P-A:lta pitkään aikaan, ensimmäistä kertaa seosrehulla ruokkiva saa apua ;)

Viimeksi muokattu: 25.10.11 - klo:19:55 kirjoittanut Adam Smith

                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Karjakompassi
Onko JoHaRa:lla tai jollain muulla tarkempaa tietoa tästä Suonentiedon uudesta Ruokintaneuvos ohjelmasta?
On sillä. Eri asia jakaako se.


***Mä olen ihan käsittänyt et ainakin apepuolen suunnitelussa on paljon pätevämpiä henkilöjä mukana. Ellen sitten ole ymmärtänyt väärin ;)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Karjakompassi
Onko JoHaRa:lla tai jollain muulla tarkempaa tietoa tästä Suonentiedon uudesta Ruokintaneuvos ohjelmasta?
On sillä. Eri asia jakaako se.


***Mä olen ihan käsittänyt et ainakin apepuolen suunnitelussa on paljon pätevämpiä henkilöjä mukana. Ellen sitten ole ymmärtänyt väärin ;)

Mulla on tuosta sen verran kokemusta, että minulla on ohjelman demo koneella. Valitettavan vähän olen sitä kuitenkin testannut. Testiryhmässä on muutamia työkseen suunnittelevia ihmisiä, tuttuja nimiä vilisee demojakelun sähköpostilistalla. Joukossa on varmaan päteviäkin

Kyllä tuosta hyvä tulee! Kaiken ruokintatiedon pakottaminen yksinkertaiseen matemaattiseen kaavaan ei ole mikään helppo työ. Vaikein ongelmahan on, kuten tiedätte, lehmän syöntikyvyn määrittäminen  ::) Ja se, että huomioidaanko lehmän lihominen ja laihtuminen ruokinnassa.

Pitäisikin katsoa tuota taas ihan ajan kanssa  :-\

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Karjakompassi
Jos tulle tunnin tauko kirjoituksiin tiedämme, mitä Johara tekee.  ;)
Mystinen kesälaatumies

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: Karjakompassi
Todennäköisesti horaja on pytyllä ja pitää molemmin käsin reunoista kiinni joten ei voi käyttää läppäriä :P
Downloading  :P
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Karjakompassi
hyvä se on olla karjakolla passi, jos vennäältä tulloo
Elämä on parasta kometiijjaa

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Karjakompassi
Onko JoHaRa:lla tai jollain muulla tarkempaa tietoa tästä Suonentiedon uudesta Ruokintaneuvos ohjelmasta?
On sillä. Eri asia jakaako se.


***Mä olen ihan käsittänyt et ainakin apepuolen suunnitelussa on paljon pätevämpiä henkilöjä mukana. Ellen sitten ole ymmärtänyt väärin ;)

Aamulla latasin uuden päivityksen ja vetaisin läpi muutaman testin. Apepuoli taitaa olla vielä kesken, ilmeisesti asiantuntijaryhmällä on joku normitus vielä kampeamassa "vähän vastaan".

Tämä on kyllä väärä foorumi kommentoida demoasteella olevaa ohjelmaa. Toivottavasti apemiehen kaverit saavat tuon kuntoon, Suomessa tarvittaisiin kätevää aperuokintaohjelmaa tilakäyttöön. Ja tietyt myyntiorganisaatiot Suomessa ovat myös hyvin kiinnostuneita tuosta sovelluksesta.

Adam mainitsi tuosa jossain siitä Excelistä. Monet ovat tehneet tuollaisia itse ja ne toimivat hienosti.. Niihin saa nimittäin sen "musta tuntuu" -fiiliksen aika kätevästi näkyviin, ohjelman "tutkimuksiin perustuva normitus" ei ole jatkuvasti kampeamassa vastaan, samaan pohjaan voi tehdä laskelmat hyötysuhteista ja muistiinpanot onnistumisesta.