Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Emoista  (Luettu 7882 kertaa)

Karjankasvattaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
Vs: Emoista
Meil on vuosien saatossa ollut melki kaikkia LIHArotuja
ja kyl siellä on joka rodussa myös niitä vihaisia ovat yleensä kyllä parhaita hoitamaan vasikkaansakin.
Alkuaikoina kun poiki ekat hf:t niin reipaana menin katsoon kumpituli niin onneks oli vasara mukana millä huidoin emoa joka tulipäälle kuin yleinen syyttäjä noo onneks olin silloin nuori ja ketterä pääsin karkuun.
Okei jos emältä tulee sorkaa niin ei muutakuin päästään kiinni lukkoparteen  ja etukoipi köydellä ylös on hieman vaikeempi potkia ja pysyä pystyssä ;) yleensä muutamakerta helpaa jos ei niin korkealaitaseen vaan

lehmipoika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: Emoista
Olen lukenut jostain, että oliko se Austraaliassa ovat keksineet laittaa auton lavalle punnitus pisteen. Ilmeisesti koukkuvaaka ja kankaanpalasta vaan roikkumaan ja siinähän on kätevä laittaa korvamerkitkin kiinni, kun vasikka roikkuu mahastaan jalat ilmassa. Jos tarvetta niin laidoillehan voi laittaa aitaa ettei emo pääse häirihtemään. Ajetaan vaan viereen ja napataan vasikka nopeasti tilaisuuden tullen.

En tiiä oppivatko emot vanhempina varomaan viritelmää ja vievät vasikkansa kauemmaksi.  ???

Voihan tuo toimia vaikka peräkärryssä, auton tai traktorin.

Viimeksi muokattu: 07.05.08 - klo:21:54 kirjoittanut lehmipoika

syväkurkku

  • Vieras
Vs: Emoista
Voi vattu kun teillä on vaikeaa. Tuliko ostettua eläinaines tissikoittoristeytyksinä? Paras myyntivaltti on vielä asiakas eläinten keskelle karsinaan arvioimaan eläimiä!

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Emoista
Parhaat emot pitävät vasikasta huolta. Ei ole isokaan murhe jos emoa hiukan häiritsee kun vasikalle laitetaan korvamerkkejä. Koirassa on sellainen riski että emo ressaantuu. :P

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Emoista
No, minä toimin tilanteen mukaan, yleensä kävelen laitumella ja kun emo ei ole lähettyvillä, niin käyn merkitsemässä vasikan.

Viimeksi vasikka tosin otti sellaiset ritolat merkkien panon jälkeen, että se piti sitten pelastaa yhdestä savikuopasta, kun se ei itse päässyt irti ...
Onneksi emo tuli paikalle, nostin vasikan kuopasta ja se meni emon hoiviin.