No joo, ollaan aika liukkailla jäillä näissä asioissa (kaikki).
On totta, että hyvinvoiva yhteisö ei voi koostua pahoinvoivista yksilöistä.
Sen sijaan tuo (vähän asiayhteydestä irroitettu kommentti) "toisen määräysvallan" kieltäminen on sellainen veteenpiirretty viiva. Kyllä verotus, tulonsiirrot, nopeusrajoitukset tai seksin ostokielto ovat sellaisia juttuja, että jollakulla ne rajoittavat hyvinvoinnin hankkimista ja ovat hyväksymättömiä. Jos halutaan olla yhteisössä, niin (enemmistöpäätöksellä) yksi jos toinenkin meistä ei pysty omaa hyvinvointiaan maksimoimaan.
Jos ihmisten moraalien erilaisuus unohdetaan, niin pelkästään nyky-yhteiskunnan syy-seuraussuhteiden monimutkaisuus (ja toisinaan jopa ristiriitaisuus) tekee sen, että jonkun käyttäytymisen moraalittomuus (joka tulee esim. sen toissijaisista tai muuten mutkan kautta tulevista [sivu]vaikutuksista) saattaa jäädä suurelle ihmisryhmälle ymmärtämättä ja huuto politiikan torilla on sen mukaista.
Petri
Liukkailla jäillä on kiva olla, jos aina on hyvä sorapinta niin ei tapahtuisi ikinä mitään mielenkiintoista.
Sinällään en keksi oikein mitään vastaväitettä Petrin kirjoitukseen, mutta ehkä taas tarkennan muutamaa omaa väitettäni.
En minäkään täysin kaihda toisen määräysvaltaa ja mielelläni suon valtiolle muutamia asioita mm. väkivaltamonopolin ja juuri nuo mainitsemasi tulonsiirrot, verotuksen, nopeusrajoitukset jne, mutta seksin ostokiellosta olen eri meiltä, sillä en keksi ainoataan syytä miksei täysi-ikäinen ja täysivaltainen ihminen saisi myydä seksiä täysi-ikäiselle ja täysivaltaiselle ihmiselle? Ehkä se on se mainitsemasi ero moraalissa.
Minä ajatelen niin, että tälläkin hetkellä yhtesikunta puuttuu liian paljon sellaisiin asioihin joista päättäminen oikeasti kuuluisi yksilölle itselleen, ei yhteiskunnalle. Ja sinänsä muujussin kepu-vertaus oli hyvä, siinä tuli selkeästi taas esille se että kepu ei oikeasti osannut ajatella ja ajaa omaa tai jäseniensä etua, Kepu ei ymmärtänyt toimiensa negatiivista vaikutusta muussa yhteiskunnassa ja siten siltä loppui yleinen kannatus ja mahdollisuus ajaa asiaansa.
Palatakseni kauppaesimerkkiin ja sitähän voi muujussin kepurinnastukseen verrata, niin jos häikäilemättömästi ajaa omaa eteuaan ja ajattelee vain omaa hyvinvointiaan, niin lopulta yhteisö ajaa sinun ylitsesi. Eli kun ja jos omaa etuaan ajava taho ymmärtää oman suhteensa ympäröivään yhteiskuntaan ja yhteisöön, niin sen on pakko toimia vastuullisesti ja huomioida muutkin ihmiset ja asiat ympärillään ja ne huomioiden ajaa omaa etuaan.
Vaikka ajaakin omaa etuaan, niin pitää muistaa se, että naapurin, yhteistyökumppanin tai yhteisön hyvinvointi voi olla myös osa omaa hyvinvointia. Minä-itse asenne tappaa kaiken hyvinvoinnin yhteiskunnasta, sillä he eivät ymmärrä että tekemällä yhteistyötä hekin voisivat paremmin.
Kurn