Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mikä olisi paras ratkaisu saada vilja kuivurista siiloon?  (Luettu 10854 kertaa)

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1177

Aku http://www.aulisnuuja.fi/aku.html


Tuo Aku on vielä siitä hyvä ruuvi tälläisiin tarkoituksiin että ne saa mittatilaustyönä räätälöitynä kyseiseen käyttöpaikkaan, eli ruuvin pituuden sekä putkiliittimien koon ja suunnan saa sellaisena kuin haluaa, samoin voi valita onko moottori ala- vai yläpäässä.
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

isanta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 281

Joo, kyllä Nuujan suoravetoinen ruuvi on paras ratkaisu, Osuuskaupan viljavarastollakin on niitä, miksikähän ei reikälevyn tuotteita ;)

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3131
onko suomessa missään käytössä tai edes myynnissä viljan siirtoon tarkoitettuja mattokuljettimia, sillähän tavaraa saisi liikkumaan aivan uskomattoman tehokkaasti ja jopa pienessä yläkulmassa.


Olen nähnyt semmonen. Yks pikku firma toi niitä maahan, maanos oy. En tiedä tekeekö ne enää mitään se firma. Kai nämä myy suoraan jos kysyt? http://www.jema.as/Belt-Conveyor.95.aspx

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Jos kuivurirakennus ja siilot lähekkäin, niin normaali kuppieleväättori väliin, tarpeeksi korkea ja jakaja alle, jossa riittävästi lähtöjä, siis nyt tarvitsee kaksi, kuinka tulevaisuudessa. Jakajan kääntöä varten pitkä akseli maan pinnalle, jotta ei tarvitse erikseen juosta ylös ja alas. Tarvittaessa tuon elevaattori voi jopa osallistua kuivurisatsin kierrättämiseen, jos tulee kuivurin omaan kierrätyssysteemiin vika. Samoin voi käyttää myös siilojen tyhjentämiseen, jos systeemin oikein rakentaa. Eikä elevaattori ole edes kallis ratkasu ja hyötysuhde korkea, joka esim. puhallinvaihtoehdossa on aika surkea, joka ottaa paljon tehoa, mutta siirtää vähän viljaa.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
onko suomessa missään käytössä tai edes myynnissä viljan siirtoon tarkoitettuja mattokuljettimia, sillähän tavaraa saisi liikkumaan aivan uskomattoman tehokkaasti ja jopa pienessä yläkulmassa.


Olen nähnyt semmonen. Yks pikku firma toi niitä maahan, maanos oy. En tiedä tekeekö ne enää mitään se firma. Kai nämä myy suoraan jos kysyt? http://www.jema.as/Belt-Conveyor.95.aspx
Kiitti! Toi oli hyvä linkki, etenkin havaintokuvat niiden tekemistä projekteista...
Nothing is Something Worth Doing

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
onko suomessa missään käytössä tai edes myynnissä viljan siirtoon tarkoitettuja mattokuljettimia, sillähän tavaraa saisi liikkumaan aivan uskomattoman tehokkaasti ja jopa pienessä yläkulmassa.


Olen nähnyt semmonen. Yks pikku firma toi niitä maahan, maanos oy. En tiedä tekeekö ne enää mitään se firma. Kai nämä myy suoraan jos kysyt? http://www.jema.as/Belt-Conveyor.95.aspx
Mukulana 70-luvun alussa kattelin silmät pyöreinä naapurissa ollutta vähän isompaa kuivurisysteemiä, joka toimi myös isohkon kaupan viljavarastona. "Tavallisen" lämpökaapin lisäksi siellä oli parikymmentä pystyä suomupeltisiiloa kylmäilmakuivurina. Täyttöön ja tyhjennykseen tekivät silloin itse hihnakuljettimet. Neet oli kaikki vaakatasossa, mutta niitä tarvittiin useampia sivuttaissiirtoineen ym. Hihna oli muistaakseni 50-60 cm leveää ja kannatusrullat vinossa niin että hihna muodosti kourun. Oli se jännää! :)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Pigman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2912
Minkä kokoinen ruuvi veis tukkeutumatta ku elevaattori on 40t/h
Minulla vie 250:n Jussin tasoruuvi lievään ylämäkeen.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Aku ruuvit mulla on 8,5 metriä pitkät ja kahden metrin nousulla.
Kui mää ain olen paras?

JoHaRa

  • Vieras
Jostain lexionista tyhjäysruuvi?

Ei paha ! Mut mistähän sais mitattua tai laskettua pyörimisnopeuden.
No tietysti puimurista voi mitata vaikkakin aika työläästi kun se torvi
heiluu niin korkealla ja toisessa päässä on remmit ja ketjut. Toinen
juttu on sitten tehontarve. Tota vois alkaa zoomailemaan. :)

Meillä on kuivurissa joku vihreä puimurin poistotorvi siirtoelevaattorina. Taitaa vartissa siirtää 8 tonnia  :-\ Silleen laskettu, että vie varmasti kaiken mitä elevaattori tuo. Maksoi 100 markkaa ja moottori 200 mk. Pitää veemäistä melua  ;D

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Nuujalla rahakaurrat kuivurista siiloon !
Aku ruuvit mulla on 8,5 metriä pitkät ja kahden metrin nousulla.

Nuujan Aku ruuvi vie vaakassa sen mitä Antti 40tn ehtii nostaa ja heleposti, liki tyhjää
kolajaa. Vois taajuusmuuttajalla hiukan laskee kiekkoja mut miksi, nyt vie komiasti  ;D
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

grainfarmer76

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 56
Mulla tasokuljettimina jussi 6" ruuvit lievällä nousulla ylöspäin.Hyvin pelittää. Erityisen miellyttävää näissä on muoviputki joka toimii kuin laakerina koko mitaltaan.
Siilojen tyhjennykseen on Aku 6" ruuvit, joista automiehetkin tykkää kun saavat nopeasti kuorman päälle.
Jotenkin tykkään jussista enemmän tasokuljettimena ja Aku taas parempi tyhjennykseen.. Ehkä makuasia?
Tärkeintä ettei vaan sekaannu Sami tasokuljettimiin, jotka on kasattu pienistä pätkistä ja laakeri joka välissä. Ei ole kyllä henk. koht. käyttökokemusta, mutta tuskin ne on ainakaan parempi kuin muut.