Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luomua, vai ei?  (Luettu 14934 kertaa)

Aulis Anttila

  • Vieras
Muna...
Virikemuna :)

Kas ku ei viiriäisen muna  :P :P :P

Tuulia

  • Vieras
Vs: Luomua, vai ei?

Mitä eroa on luomukananmunilla ja ei-luomuilla ???

Miksi kannattaa syödä luomu-lihaa ja mistä tiedän varmasti, että se on luomulihaa ???

Voithan ostaa sähköäkin tuotettuna vesivoimalla tai ns. vihreää sähköä tuulituotannolla, eikä sellaista suodatinta todennäköisesti ole olemassakaan, joka mittaritaulullasi erottelisi sähköt toisistaan. Käyttäisit todenäköisesti ydinsähköä tietämättäsi, kuitenkin hyvillä mielin luullesi käyttäväsi egologista sähköä ja maksamalla siitä lisähintaa.

Luomutuotetta ja ei-luomua ei voi erottaa ainakaan maidosta ja kananmunista. Todennäköisesti lihassakaan ei ole eroa, mutta viljalla on: luomuviljan maun antavat siinä olevat rikkaruohonsiemenet ja hiirenpaskat.

Miksi tapaa tuottaa ja myydä egologista sähköä ei sovelleta luomuun? Lisäksi esimerkiksi erillinen luomumaidon keräily aiheuttaa arvaamattomat hiilidioksidipäästöt, kasvaneen hiilijalanjäljen.

Luotaisiin siis järjestelmä tuottaa luomua, joka muistuttaa sähkönmyyntijärjestelmää: ostamalla luomua maksat luomutuen sen tuottajalle koronneena kuluttajahinnalla, jolloin tuottajan kannattaa tuottaa luomua. Luomumaitoa saisi myydä luomuna sen verran, kuin kuluttajat olisivat siitä valmiita maksamaan ja dokumentointi olisi niin helppoa, että kaupassa purkin kylkeen lyödään luomua osoittavat tarrat, tietenkin lisähintaan ja mikä parasta, veronmaksjien rahoilla ei tuettaisi humpuukia.
     

Mun ongelma onkin lähinnä siinä, että miten voin olla varma siitä, että luomutuote on oikeasti luomutuote, vaikka pyrkisinkin ostamaan tuotteet suoraan tilalta ??? Ja vaikka niissä siis on se luomuleima. Luin kerran Arto Paasilinnan erään kirjan ja uskoni luomuun meni kertaheitolla.
  ;D

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Luomua, vai ei?

Mitä eroa on luomukananmunilla ja ei-luomuilla ???

Miksi kannattaa syödä luomu-lihaa ja mistä tiedän varmasti, että se on luomulihaa ???

Voithan ostaa sähköäkin tuotettuna vesivoimalla tai ns. vihreää sähköä tuulituotannolla, eikä sellaista suodatinta todennäköisesti ole olemassakaan, joka mittaritaulullasi erottelisi sähköt toisistaan. Käyttäisit todenäköisesti ydinsähköä tietämättäsi, kuitenkin hyvillä mielin luullesi käyttäväsi egologista sähköä ja maksamalla siitä lisähintaa.

Luomutuotetta ja ei-luomua ei voi erottaa ainakaan maidosta ja kananmunista. Todennäköisesti lihassakaan ei ole eroa, mutta viljalla on: luomuviljan maun antavat siinä olevat rikkaruohonsiemenet ja hiirenpaskat.

Miksi tapaa tuottaa ja myydä egologista sähköä ei sovelleta luomuun? Lisäksi esimerkiksi erillinen luomumaidon keräily aiheuttaa arvaamattomat hiilidioksidipäästöt, kasvaneen hiilijalanjäljen.

Luotaisiin siis järjestelmä tuottaa luomua, joka muistuttaa sähkönmyyntijärjestelmää: ostamalla luomua maksat luomutuen sen tuottajalle koronneena kuluttajahinnalla, jolloin tuottajan kannattaa tuottaa luomua. Luomumaitoa saisi myydä luomuna sen verran, kuin kuluttajat olisivat siitä valmiita maksamaan ja dokumentointi olisi niin helppoa, että kaupassa purkin kylkeen lyödään luomua osoittavat tarrat, tietenkin lisähintaan ja mikä parasta, veronmaksjien rahoilla ei tuettaisi humpuukia.
     

Mun ongelma onkin lähinnä siinä, että miten voin olla varma siitä, että luomutuote on oikeasti luomutuote, vaikka pyrkisinkin ostamaan tuotteet suoraan tilalta ??? Ja vaikka niissä siis on se luomuleima. Luin kerran Arto Paasilinnan erään kirjan ja uskoni luomuun meni kertaheitolla.
  ;D


   No uskoohan jotkut satukirjaankin. Ei tosin kovin paha jos sinä uskot Arto Paasilinnaan.  ;D

 

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Luomua, vai ei?
http://www.iltalehti.fi/ruoka/2011100314479562_ru.shtml

---

Mitä eroa on luomukananmunilla ja ei-luomuilla ???

Miksi kannattaa syödä luomu-lihaa ja mistä tiedän varmasti, että se on luomulihaa ???

Etenkin luomukananmunilla on suuri ero tavanomaisiin verrattuna. Jos tätä eroa ei tunnista ja sisäistä niin jossain on vikaa ja pahasti.....

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Luomua, vai ei?

Mun ongelma onkin lähinnä siinä, että miten voin olla varma siitä, että luomutuote on oikeasti luomutuote, vaikka pyrkisinkin ostamaan tuotteet suoraan tilalta ??? Ja vaikka niissä siis on se luomuleima. Luin kerran Arto Paasilinnan erään kirjan ja uskoni luomuun meni kertaheitolla.
  ;D


No jos siinä on luomu-merkinnät niin sen varmempaa tietoa ei ruuasta voi saada - se takaa sen että tuotanto on virallisesti valvottua. Varsin vähän luomuvalvonnoissa tuotantoon liittyviä rikkeitä on löytynyt, suurin osa huomautuksista on asiapaperien puutteisiin liittyviä.

Jos tähänkään ei uskalla luottaa niin sitten jää vaihtoehdoksi vain tuottaa itse ruokansa - sittenpähän tietää ihan varmasti mitä saa

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Luomua, vai ei?
Entäs nää reilun kaupan tuotteet???

Itse nautin hyvällä omallatunnolla aamukahvit reilunkaupan luomusokerin kera ja katson ainakin itse olevan osa sitä parempaa maailmaa myös sen kotimaisen luomun suosimisen muodossa.

Toivon että moni muukin voisi kertoa oman tarinansa näiden asioiden tiimoilta.....

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Pvahahahaha...
Sepe ymmärsi kysymykseni väärin: oletko kuullut mulkusta, jonka päässä kasvaa karvoja? Saat, Sepe, vastauksen vilkaisemalla peiliin   ;D
Pvahahahahaha + osuma + hällä + väliä + ...     ;D
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

Lehtimäki

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16901
Vs: Luomua, vai ei?
Entäs nää reilun kaupan tuotteet???

Itse nautin hyvällä omallatunnolla aamukahvit reilunkaupan luomusokerin kera ja katson ainakin itse olevan osa sitä parempaa maailmaa myös sen kotimaisen luomun suosimisen muodossa.

Toivon että moni muukin voisi kertoa oman tarinansa näiden asioiden tiimoilta.....

juustoportin  voi  on  paremman  makuista  kuin  valion  luomuvoi,,,,,,mutta
saaristolaisvoita  ei  voita mikään  8)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Luomua, vai ei?
Olen nauttinut maalaismaksamakkaraa ja omatuntoni kolkuttaa...

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Luomua, vai ei?
Entäs nää reilun kaupan tuotteet???

Itse nautin hyvällä omallatunnolla aamukahvit reilunkaupan luomusokerin kera ja katson ainakin itse olevan osa sitä parempaa maailmaa myös sen kotimaisen luomun suosimisen muodossa.

Toivon että moni muukin voisi kertoa oman tarinansa näiden asioiden tiimoilta.....

juustoportin  voi  on  paremman  makuista  kuin  valion  luomuvoi,,,,,,mutta
saaristolaisvoita  ei  voita mikään  8)

Aika hyvää oli joku "Merisuola ingmariini". Mersuolaa rasvan seassa  :-*

Aulis Anttila

  • Vieras
Hyvää...
Aika hyvää oli joku "Merisuola ingmariini". Mersuolaa rasvan seassa  :-*

Se on helevetillisen hyvää uusien pottujen kanssa... mut ei se leivän päällä oikeen mee  ;D

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Hyvää...
Aika hyvää oli joku "Merisuola ingmariini". Mersuolaa rasvan seassa  :-*

Se on helevetillisen hyvää uusien pottujen kanssa... mut ei se leivän päällä oikeen mee  ;D

Eikö voi ollut ennen vähän tuollaista. Rasvaa, suolaa ja vettä sekaisin  ??? Tuntuu kielellä varsin hyvältä  :)

Aulis Anttila

  • Vieras
Voi...
Aika hyvää oli joku "Merisuola ingmariini". Mersuolaa rasvan seassa  :-*
Se on helevetillisen hyvää uusien pottujen kanssa... mut ei se leivän päällä oikeen mee  ;D
Eikö voi ollut ennen vähän tuollaista. Rasvaa, suolaa ja vettä sekaisin  ??? Tuntuu kielellä varsin hyvältä  :)

Joo... kyl se lapsuuden voi oli nii suolasta et se pärjää ees tän päivän punaselle voille  ;D

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Luomua, vai ei?
Entäs nää reilun kaupan tuotteet???

Itse nautin hyvällä omallatunnolla aamukahvit reilunkaupan luomusokerin kera ja katson ainakin itse olevan osa sitä parempaa maailmaa myös sen kotimaisen luomun suosimisen muodossa.

Toivon että moni muukin voisi kertoa oman tarinansa näiden asioiden tiimoilta.....

juustoportin  voi  on  paremman  makuista  kuin  valion  luomuvoi,,,,,,mutta
saaristolaisvoita  ei  voita mikään  8)

Voi olla että nyt ensimmäistä kertaa pitkään aikaan en ole kovin jyrkästi eri mieltä kanssasi.....

Tuulia

  • Vieras
Vs: Luomua, vai ei?
http://www.iltalehti.fi/ruoka/2011100314479562_ru.shtml

---
 
Mitä eroa on luomukananmunilla ja ei-luomuilla ???

Miksi kannattaa syödä luomu-lihaa ja mistä tiedän varmasti, että se on luomulihaa ???

Etenkin luomukananmunilla on suuri ero tavanomaisiin verrattuna. Jos tätä eroa ei tunnista ja sisäistä niin jossain on vikaa ja pahasti.....
Mää oon, Jussi kuule, niin törppö, että mä tarttisin sen luomumunan ja eiluomun vierekkäin ja sit maistan vuorotellen molemmista...   ;D