Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viljasiilon pohja  (Luettu 12015 kertaa)

Näätä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Viljasiilon pohja
Ajattelin rakentaa viljasiilon kakkosnelosesta ja vanerista. Naapuri suositteli ostamaan valmiin metallisen siilonpohjan, jonka päälle voisi rakentaa itse seinät. Netistä ei löydy mitään tietoa. Onko niitä olemassa? Kuka valmistaa?

nilihaara

  • Vieras
Vs: Viljasiilon pohja
   Miten ison meinannet pykätä mutta Antti, Mepu ja Sami niitä ainakin tekee, isojakin pohjia kakkosneloselle. :D

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Viljasiilon pohja
Eikös tuon kannattaisi tehdä heti kokonaan peltisenä. Pattinkia kuluu kauhee kasa, on ainainen pölyhyllystö, kovatöinen, eikä vaneritkaan ilmaisia ole.

keskisuomi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15
Vs: Viljasiilon pohja
Ajattelin rakentaa viljasiilon kakkosnelosesta ja vanerista. Naapuri suositteli ostamaan valmiin metallisen siilonpohjan, jonka päälle voisi rakentaa itse seinät. Netistä ei löydy mitään tietoa. Onko niitä olemassa? Kuka valmistaa?
xxxxxxxxzzzzzzz
Olis kaksi 78m3 haponkestävänä myytyä pirtusäiliötä,ostin vilja säilöksi,en kerinnyt saada käyttöön.
Materiaali jotain erikoisterästä maalattuja punamullan väriseksi.
Toinen pääty loiva kartio,toinen suora,tuotu lavettikuljetuksella.
Kuuntelen tarjouksia 040 5289788 Kari

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Viljasiilon pohja
Eikös tuon kannattaisi tehdä heti kokonaan peltisenä. Pattinkia kuluu kauhee kasa, on ainainen pölyhyllystö, kovatöinen, eikä vaneritkaan ilmaisia ole.


   Muistuttasin vielä noista rotistakin,peltiin eivät pysty,ja joistain vaneereista saattaa irrota jotain myrkkyjäkin viljaan,menee itävyydet sun muuta..

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viljasiilon pohja
Perinteisesti rottapaine on hirmuinen. Myös työ ja ainemenekki kovin suurta verrattuna peltisen kyhäelmän vastaavaan.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Viljasiilon pohja
ja ite noitun aina noita vanerien saumoja kun aikaa kasauksesta 4+ vuotta!    milläs teet siistit ja käsiteltävät ? kun joskus kuiteskii tarttee jotain lapiollakin tehä, - ennemmin tahi myöhemmin!

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Viljasiilon pohja
Mä olen kiittänyt moneen kertaan että meille on alettu rakentamaan omaa kuivuria vasta -70 luvun lopussa eikä alussa..
Alkupuolella olisi varmaan vielä tehty pattinki siilot ja sen verran on niistäkin kokemusta että että ei luoja sentään..  >:(

Viimeksi muokattu: 07.09.11 - klo:09:04 kirjoittanut bouli

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Viljasiilon pohja
Ajattelin rakentaa viljasiilon kakkosnelosesta ja vanerista. Naapuri suositteli ostamaan valmiin metallisen siilonpohjan, jonka päälle voisi rakentaa itse seinät. Netistä ei löydy mitään tietoa. Onko niitä olemassa? Kuka valmistaa?
xxxxxxxxzzzzzzz
Olis kaksi 78m3 haponkestävänä myytyä pirtusäiliötä,ostin vilja säilöksi,en kerinnyt saada käyttöön.
Materiaali jotain erikoisterästä maalattuja punamullan väriseksi.
Toinen pääty loiva kartio,toinen suora,tuotu lavettikuljetuksella.
Kuuntelen tarjouksia 040 5289788 Kari

ILMAINEN MAINOS!

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viljasiilon pohja
Mä olen kiittänyt moneen kertaan että meille on alettu rakentamaan omaa kuivuria vasta -70 luvun lopussa eikä alussa..
Alkupuolella olisi varmaan vielä tehty pattinki siilot ja sen verran on niistäkin kokemusta että että ei luoja sentään..  >:(
Ja ainoa oikea tapa siilojen täyttöön ja purkuun olisi ollut lapio :D

Viljakuskilla riittää aina hyviä juttuja lapiohommista. Kylällä eräs talo, jota pitää aikamiesveljekset, kovia työmiehiä aikanaan, varsinkin lapiohommissa. Lapioivat vaikka tyhjää sillä aikaa, kun kuski siirsi autoa. Sitten menivät tyhmyyksissään rakentamaan uuden kuivurin. Eivät kuulemma lapioi enää :'( Huono juttu, kyllä aina pitäisi lapioida 8)

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Viljasiilon pohja
Mä olen kiittänyt moneen kertaan että meille on alettu rakentamaan omaa kuivuria vasta -70 luvun lopussa eikä alussa..
Alkupuolella olisi varmaan vielä tehty pattinki siilot ja sen verran on niistäkin kokemusta että että ei luoja sentään..  >:(
Syytä onkin kiitellä...kotitontilla oleva kuivuri on vm. 1968 ja siilot ovat rotansyötäviä. Naapurin pihalla oleva etäkuivuri on vm. 1976 ja peltisiilot. Tosin jälkimmäisessäkin on sen verran puuta, että jotain järsittävää sielläkin on ollut (puutteellisesti siivottu).
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Viljasiilon pohja
Mä olen kiittänyt moneen kertaan että meille on alettu rakentamaan omaa kuivuria vasta -70 luvun lopussa eikä alussa..
Alkupuolella olisi varmaan vielä tehty pattinki siilot ja sen verran on niistäkin kokemusta että että ei luoja sentään..  >:(
Ja ainoa oikea tapa siilojen täyttöön ja purkuun olisi ollut lapio :D

Meillä on tuo otettu huomioon. Kolme alkuperäisistä viidestä siilosta on tasapohjaisia.   :D

Nurkasta lähtee putki joko elevaattorille tai kaatosuppiloon.
Luukusta laitetaan paketin mukana tulleet tikkaat roikkumaan ja niitä pitkin kiivetään sisään lapioimaan. Eihän sinne kovin paljoa lapiotavaa jää, rehuviljan kanssa tai jos varmasti kylvää samoja lajikkeita ei joka vuosi edes tarvitsisi lapioida.
Tuntuu nykyään vähän hassulta mutta varmaan aikanaan ihan perusteltu ratkaisu, onhan sillä saatu puristettua pakettikuivaamon hintaa alaspäin kun selvitään matalamalla perustuksella ja jää muutama siilon pohja pois.

Äitin kotopaikassa on vanha lavakuivuri ja puusiilot.
Tasapohjaisia siiloja mitkä tyhjennettiin kierukalla kaatomontuun ja siitä elevaattorilla kärrylle.
Varastoivan viljalajikkeen vaihto yhtä tuskaa, vaikka kuinka harjasi ja imuroi kerran kun kolautti seinän kovalevyyn jostain raosta valahti taas kourallinen jyviä. >:(
Nythän noita ei ole moneen vuoteen enään käytetty, elevaattorikin otettu muuhun käyttöön, tarkoitus olisi purkaa ja tehdä paikasta muuta varastotilaa, vähän vaan homma venynyt kun muita tähdellisempiä rakennusprojekteja kesken..  ;)
Sinä päivänä kun siilon seinät palaa roviossa pidän kyllä isot juhlat!!  :D

Viimeksi muokattu: 07.09.11 - klo:10:09 kirjoittanut bouli

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: Viljasiilon pohja
Mä olen kiittänyt moneen kertaan että meille on alettu rakentamaan omaa kuivuria vasta -70 luvun lopussa eikä alussa..
Alkupuolella olisi varmaan vielä tehty pattinki siilot ja sen verran on niistäkin kokemusta että että ei luoja sentään..  >:(
Ja ainoa oikea tapa siilojen täyttöön ja purkuun olisi ollut lapio :D

Meillä on tuo otettu huomioon. Kolme alkuperäisistä viidestä siilosta on tasapohjaisia.   :D

Nurkasta lähtee putki joko elevaattorille tai kaatosuppiloon.
Luukusta laitetaan paketin mukana tulleet tikkaat roikkumaan ja niitä pitkin kiivetään sisään lapioimaan. Eihän sinne kovin paljoa lapiotavaa jää, rehuviljan kanssa tai jos varmasti kylvää samoja lajikkeita ei joka vuosi edes tarvitsisi lapioida.
Tuntuu nykyään vähän hassulta mutta varmaan aikanaan ihan perusteltu ratkaisu, onhan sillä saatu puristettua pakettikuivaamon hintaa alaspäin kun selvitään matalamalla perustuksella ja jää muutama siilon pohja pois.

Äitin kotopaikassa on vanha lavakuivuri ja puusiilot.
Tasapohjaisia siiloja mitkä tyhjennettiin kierukalla kaatomontuun ja siitä elevaattorilla kärrylle.
Varastoivan viljalajikkeen vaihto yhtä tuskaa, vaikka kuinka harjasi ja imuroi kerran kun kolautti seinän kovalevyyn jostain raosta valahti taas kourallinen jyviä. >:(
Nythän noita ei ole moneen vuoteen enään käytetty, elevaattorikin otettu muuhun käyttöön, tarkoitus olisi purkaa ja tehdä paikasta muuta varastotilaa, vähän vaan homma venynyt kun muita tähdellisempiä rakennusprojekteja kesken..  ;)
Sinä päivänä kun siilon seinät palaa roviossa pidän kyllä isot juhlat!!  :D

Ei muuta kuin palovakuutus kuntoon ja pientä erää kuivaamaan lavakuivurilla heikolla valvonnalla.  ;)

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Viljasiilon pohja
ja ite noitun aina noita vanerien saumoja kun aikaa kasauksesta 4+ vuotta!    milläs teet siistit ja käsiteltävät ? kun joskus kuiteskii tarttee jotain lapiollakin tehä, - ennemmin tahi myöhemmin!

Kaks suoraa reunaa vastakkain, ei kai se nyt niin vaikeeta ole ;- )

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Viljasiilon pohja
elikkä et ole koskaan laittanu niitä kiinni puuhun?  on sen verta elävä'ä että jollain tavalla rispaantuvat reunoista vuosien saatossa ja tavaran painoista että elossa oleva levy 'murenee' ja sitten on pikkuväli kohta iso ja nakerrus alkaa!             nuo sikaleksitkin haurastuu aika nopsaan, muutamassa vuodessa!