Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nivelakselin kytkin  (Luettu 14314 kertaa)

Valtramies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 549
Vs: Nivelakselin kytkin
Joskus nuorempana tuli oltua IKH:lla töis ja pikkusen huvitti, kun joku isäntä oli laittanu uudehkon levykytkinakselin TAKUUhuoltoon, kun oli levyt "vähä" luistanu... se kytkinpaketti oli palanu ihan mustaksi, että hetken oli tainnu luistaa  :D En tiä, miksei saanu takuuseen uutta ??? ;D

Pappa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Nivelakselin kytkin
Levykytkimeen voi ostaa varaosana vähän paksummat jouset, näin ole itse laittanut. Mauser-mitalla ole kiristyksen säätänyt. Pultti kytkimestä olen luopunut 25 vuotta sitten.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Nivelakselin kytkin
Bondioli&Pavesi nivelakseli, koko 5, halkaisijaltaan 160mm kitkalevyillä oleva kytkin.

Jotkin valmistajan säätöarvot kytkimen kireydestä on varmasti olemassa, niitä kaipaisin, reilu 20v sitten lumilingon mukana tulleista ohjekirjoista ei löydy.

Vai vedetäänkö säätö tyyliin; niin kirelle että traktori sammuu kun heittosiivikolle tarjoaa patikan päätä, sitten pultteja varttikierros takasin...  ::)

Bouli esitti kysymyksen, johonka en ole tänäkään päivänä löytänyt vastausta  ;D Momenttiavain olisi paras, jolla saisi taatusti samaan tiukkuuteen kaikki kehällä, mutta kun ei tiedä momenttia. Niinpä olen epätieteellisesti säätänyt ensin niin löysälle ,että täydellä kuormituksella lipsuu, sitten kiristänyt pikkuisen lisää, ja kiristykseen sopivan avaimen pitänyt aina mukana.

mäkitorppa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 103
Vs: Nivelakselin kytkin
http://peltokangas.fi/files/documents/nivelakselit-ja-osat.pdf
Levykytkimen kohdalta löytyy jousen työpituus