Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viljan laatu  (Luettu 16973 kertaa)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Viljan laatu

Annabell teki minullekkin tepposet. No oli paino sentään 56-58 ja satoa tuli 3400-3800/ha alle 300 kilon lannoituksella. Taudit söivät sadon ensimmäisen kerran.

Mutta nuo 34 kilon hehtopainot ovat "aika matalia". Muistaakseni kaurankuori painaa jotain 30 kiloa hehto  ::) Alle 50 kiloinen ohra ei minun kokeissani enää litistynyt valssimyllyllä. Tai litistyi, mutta tavara ei näyttänyt sen littanammalta kuin ennen litistystä. Väri ei vaihtunut... Jyvä kävi littanana mutta ponnahti takaisin "jauhatuksen" jälkeen  ;D

Voisiko tuollaista ohraa käyttää eristeenä  ??? Ennen käytettiin ruumenia välikatoissa. Meneeköhän palotarkastuksessa läpi.

Eikö tuollasta voisi ajaa VamBiolle  ???

Porin kuivamäskiä, joka oli sellaista ruutikuivaa ohran tikkua, oli ennätyskuorma vilja-autolla jotain 14500 kg. Taitaa olla jotain 70 mottia sellainen yhdistelmä. Altian ohrankuori tuli konteilla ja muistaakseni 12 t/2 kontin auto. Taitaa olla jotain 20 kg/hl. Varstalla lastattu olki oli luokkaa 30 kg/KUUTIO, kulki pienemmälläkin traktorilla.

VamBion bisnes perustuu porttimaksuihin ja sisään tuleva moska on keskimäärin turhan kuivaa prosessiin. Poltto on kuivalle viljalle prosessinkin kannalta paras osoite.

Odotas kun saat pavut puitua! Sehän on Suomalaista melkein luomua: valvatti näkyy kauimmaksi, vallitseva latvuskerros on savikkaa ja pavun varret sikin/sokin siellä pohjilla.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Viljan laatu
Vai on papumaa muuttunut 5,35 hehtaarin pintakompostiksi  ;D Ne savikat ja valvatit jätettiin tahallaan kasvamaan, tuurilla joku papu on jäänyt kallelleen noiden tuelle  ??? Vai eikö.

Mutta olet siis sitä mieltä, että "paputiliä" ei kannata vielä lähteä etukäteen tuhlaamaan  ???  ;D :D

Miltä vehnä näyttää  ??? Vai oliko mulla vehnää jossain.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Viljan laatu
Vai on papumaa muuttunut 5,35 hehtaarin pintakompostiksi  ;D Ne savikat ja valvatit jätettiin tahallaan kasvamaan, tuurilla joku papu on jäänyt kallelleen noiden tuelle  ??? Vai eikö.

Mutta olet siis sitä mieltä, että "paputiliä" ei kannata vielä lähteä etukäteen tuhlaamaan  ???  ;D :D

Miltä vehnä näyttää  ??? Vai oliko mulla vehnää jossain.

Pavulla ei ole kärhiä, niin vaatii kovasti tuuria että jää konkeloksi savikan kylkeen. Hae nyt kyläkaupasta papupiikkiin korkeintaan sikspäkki ja nakkeja, ei joulukalenteria ja filettä. Minulla on sen verran omaakin elämää, etten mitään vehniä lähde etsimään, poikkesin vaan siinä naapurin suojavyöhykkeellä. Henkeni kaupalla ajoin pihan läpi, vain yksi vihainen agronomi vaani rapulla ja selvisin kotiin.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Viljan laatu
Vai on papumaa muuttunut 5,35 hehtaarin pintakompostiksi  ;D Ne savikat ja valvatit jätettiin tahallaan kasvamaan, tuurilla joku papu on jäänyt kallelleen noiden tuelle  ??? Vai eikö.

Mutta olet siis sitä mieltä, että "paputiliä" ei kannata vielä lähteä etukäteen tuhlaamaan  ???  ;D :D

Miltä vehnä näyttää  ??? Vai oliko mulla vehnää jossain.

Pavulla ei ole kärhiä, niin vaatii kovasti tuuria että jää konkeloksi savikan kylkeen. Hae nyt kyläkaupasta papupiikkiin korkeintaan sikspäkki ja nakkeja, ei joulukalenteria ja filettä. Minulla on sen verran omaakin elämää, etten mitään vehniä lähde etsimään, poikkesin vaan siinä naapurin suojavyöhykkeellä. Henkeni kaupalla ajoin pihan läpi, vain yksi vihainen agronomi vaani rapulla ja selvisin kotiin.

cossard_cowboy on TODELLA rohkea suomalainen  8)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Viljan laatu
Pavulla ei ole kärhiä, niin vaatii kovasti tuuria että jää konkeloksi savikan kylkeen.

 ;D  :D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Viljan laatu
Pavulla ei ole kärhiä, niin vaatii kovasti tuuria että jää konkeloksi savikan kylkeen.

 ;D  :D

4 savikkaa/1 härkäpapu on jo sellainen yhdistelmä että väkisinkin joku jää pystyyn  ;D

Horttanainen

  • Vieras
Vs: Viljan laatu
Olen tässä vuosien kuluessa tehnyt merkillisen havainnon, nimittäin  jos viljalajikkeella on naisen nimi, se menee paljon herkemmin lakoon kuin miesnimiset lajikkeet... ??? ::)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viljan laatu
Eli Reetta on heti selällään :D

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Viljan laatu
Olen tässä vuosien kuluessa tehnyt merkillisen havainnon, nimittäin  jos viljalajikkeella on naisen nimi, se menee paljon herkemmin lakoon kuin miesnimiset lajikkeet... ??? ::)
Kikattaako samalla lailla ennen kaatumistaan?


Mutta heinissä, ainakin Retu kaatuu etukenoon kuten naapurin isäntä viikonloppuna...... ;D   haatana!

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Viljan laatu
Olen tässä vuosien kuluessa tehnyt merkillisen havainnon, nimittäin  jos viljalajikkeella on naisen nimi, se menee paljon herkemmin lakoon kuin miesnimiset lajikkeet... ??? ::)
Kikattaako samalla lailla ennen kaatumistaan?


Mutta heinissä, ainakin Retu kaatuu etukenoon kuten naapurin isäntä viikonloppuna...... ;D   haatana!

 Ja jos olis Reetu-lajike, niin se vaan seisois lippulehti ylväästi tanassa....

omamyyjä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22
Vs: Viljan laatu
Mun Eemeli oli monin paikoin aikalailla lähellä maata, samoin Charmay. Emännän Anniina pystyssä vaikka sai enemmän vettä kuin mun viljat.

agn830

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 106
Vs: Viljan laatu
Siitä puhe mistä puute...

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Vs: Viljan laatu
Siitä puhe mistä puute...

Ahaa, siksi jupisen rahasta kokoajan...

Ei oo savossa ollu mulla laatuvikaista viljaa vielä. Korjuukelit vähintääkin kohtuulliset.
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

agn830

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 106
Vs: Viljan laatu
Meilläkin korjuukeleissä ei moittimista-pehkut saanu paalata puimurin perästä.Kuivausajat 2-3tuntia per satsi.

Kenni

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 284
  • Nyt huudetaan!
Vs: Viljan laatu
Wellamo kewätvehnä painaa ainkin ihan tautisesti. Hlp 86-87 luokkaa ja satoa pukkaa päälle 5000kg  :)