Siis nuo minulla on viistoon sivuseinältä keskelle päin, eli siis aina tiellä. Ihan keskellä minulla on kyllä 8m vapaata tilaa mutta ihan sivuseinän vieressä vain 3m 
"Sitä en tiedä mitä palkeilla yritetään estää, seinille tulee pystyyn 120x120x5 pystytolpat 5 m välein joiden yläpäihin rakennetaan vaakatasoon 100x100x4 palkista melkoinen poikki- ja vinotuentaa."
No tuo on jopa minulle täysi arvoitus
Mikäs tuossa oikein estää kaikkia seiniä kaatumasta yhtä aikaa sivulle
Ei kyllä ainakaan tuo vaakatasohässäkkä tee muuta kun pitää seinät ja katon suorina 
jos saa teräkset nurkistaan tarpeeksi jäykästi kiinni yläosan kehikkoon niin kyllähän tuo kehä pitelee pystypilareiden taivutuksella
plus vaakaosan jäykkyydellä sivukuormaa vaikka pilarit olisi alapäästään olisi "nivelöidysti" kiinni. Sitä kait tässä on haettu,
maanantaina toivottavasti selviää.
Suunnikasmekanismin muodostumista sivutuulella ei siis vinotuennalla estetä. Nyt ymmärsin tukesi, ovat varmasti haittana mutta siulla on
ilmeisesti sen verran isompi, tähän kys. tapaa ei voi tehdä.
Koko teräksistä hallia en lähtisi väsäämään enää, elementit on jo pystyssä, tosin ei lattiavalua. Tulee törkeen kalliiksi, mut jos tämä nykyinen
teräshässäkkä on pakko tehdä riippumatta katosta niin tosiaan olisi voinut olla helpoin koko teräksinen halli.
Nyt alkaa pelottamaan että ristikoidenkaan käyttö ei teräskehän tarvetta poista. Jos näin on niin joku saa selkäänsä...
edelleenkään itse rakennetta en kyseenalaista, vaan tapaa jolla siihen on päädytty. Ilman lopullisen tilaajan informoimista. Uskoin että
ammattilaisilla olisi homma näpissä ja puhelin käytettävissä. Nyt lopputulos oli tilaajalle luokkaa 2-3 kertaa monimutkaisempi ja huomattavasti
kalliimpi puu ja teräsrakennuksen hybridi "lasku -eikun avaimet käteen" periaatteella:)