Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe itsekantava pelti, vinotuenta ja kommunikaation vaikeus.  (Luettu 17023 kertaa)

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Tuosta viistotuennasta, ymmärsinköhän alunperinkään oikein, eli siis että koko rakenteen seinien kaatumista vastaan tuetaan ???   Kai lähtökohta on se että katto ei mene suunnikkaaksi, sen verran on tukia aina valmiissa rakennuksessa.  Tuo korkeiden seinien tukeminen toteutettiin meillä pyöreästä putkesta olevilla tuilla, 3m korkeudesta lähtee 114mm putki viistoon noin neljän metrin päähän sivuseiniltä, 5:n metrin välein ja molemmin puolin.  Totaalisen suuri haitta on noista mutta pysyy kyllä pystyssä :'( :'(

Miulle ei auennut Rene selityksesi, siis missä tasossa nuo on? Vaaka, pitkän seinän tasossa vai poikkitasossa?

niin eli siis kaksi siiloa joiden elementtien päältä lähtee aluperin puurunkoinen katto. elementit sen 3 m korkeita jolloin itse puuseinä on 3 m korkea 6 m räystäskorkeudessa. Siilot läpiajettavat. Sitä en tiedä mitä palkeilla yritetään estää, seinille tulee pystyyn 120x120x5 pystytolpat 5 m välein joiden yläpäihin rakennetaan vaakatasoon 100x100x4 palkista melkoinen poikki- ja vinotuentaa. Siis jos katsoo rakennusta ylähäältä päin näkee tämän vinotuennan. Päätyihin tulee 240 I-palkista kehät ja seiniin tulee vielä lankusta vinotuentaa seinän tasoon.

Ymmärrän että läpiajettavuus tekee hallista hankalan, vain saman suuntaisia seiniä ja voihan se olla että teräsrakenne on pakko olla vaikka on ristikot mutta olen kyllä nähnyt isompiakin katettuja siiloja puusta ilman kys. kehikkoa ja pääpointti on miten tämä seikka ilmoitettiin vasta lopussa. Jos olis heti kättelyssä soittanut ja todennut tilanteen niin koko kattaminen olisi jätetty tai keksitty muuta, tehty takaseinä tms. Nyt kun tuota työnmäärää noiden palkkien maalauksessa, hitsailussa yläilmoissa miettii niin tekemättä taitaa jäädä ???

Viimeksi muokattu: 13.08.11 - klo:14:08 kirjoittanut oltsik

cosmic_cowboy

  • Vieras
Miksi et tekisi pilarianturalla ja teräsrungolla alhaalta asti? Alaosan siiloseinä ontelolaatoista tms. Olisi jäykkä ihan itsellään.

Yhdistelmä kuorma-automies teettäjänä, löperö rakennusvalvonta ja yksinkertainen suunnittelija tuottaa vaarallisia rakenteita. Eli suunnittelija/rakentaja ei osaa tehdä kuin matalaperustuksen harkoilla ja puurungon ristikoilla. Tilaaja haluaa päädyn auki, ettei ole lumivalli tiellä kun kuljetaan, eikä vinotreevoja seinustoille, joihin laidat/peilit osuvat. Sittenpä ei ole koppia jäykistetty sivuttain lainkaan. Yksi tekele luhistui jo rakennusvaiheessa, toiseen piti köyttää trukki liinalla painoksi pohjoistuulella.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Tuosta viistotuennasta, ymmärsinköhän alunperinkään oikein, eli siis että koko rakenteen seinien kaatumista vastaan tuetaan ???   Kai lähtökohta on se että katto ei mene suunnikkaaksi, sen verran on tukia aina valmiissa rakennuksessa.  Tuo korkeiden seinien tukeminen toteutettiin meillä pyöreästä putkesta olevilla tuilla, 3m korkeudesta lähtee 114mm putki viistoon noin neljän metrin päähän sivuseiniltä, 5:n metrin välein ja molemmin puolin.  Totaalisen suuri haitta on noista mutta pysyy kyllä pystyssä :'( :'(

Miulle ei auennut Rene selityksesi, siis missä tasossa nuo on? Vaaka, pitkän seinän tasossa vai poikkitasossa?

niin eli siis kaksi siiloa joiden elementtien päältä lähtee aluperin puurunkoinen katto. elementit sen 3 m korkeita jolloin itse puuseinä on 3 m korkea 6 m räystäskorkeudessa. Siilot läpiajettavat. Sitä en tiedä mitä palkeilla yritetään estää, seinille tulee pystyyn 120x120x5 pystytolpat 5 m välein joiden yläpäihin rakennetaan vaakatasoon 100x100x4 palkista melkoinen poikki- ja vinotuentaa. Siis jos katsoo rakennusta ylähäältä päin näkee tämän vinotuennan. Päätyihin tulee 240 I-palkista kehät ja seiniin tulee vielä lankusta vinotuentaa seinän tasoon.

Ymmärrän että läpiajettavuus tekee hallista hankalan, vain saman suuntaisia seiniä ja voihan se olla että teräsrakenne on pakko olla vaikka on ristikot mutta olen kyllä nähnyt isompiakin katettuja siiloja puusta ilman kys. kehikkoa ja pääpointti on miten tämä seikka ilmoitettiin vasta lopussa. Jos olis heti kättelyssä soittanut ja todennut tilanteen niin koko kattaminen olisi jätetty tai keksitty muuta, tehty takaseinä tms. Nyt kun tuota työnmäärää noiden palkkien maalauksessa, hitsailussa yläilmoissa miettii niin tekemättä taitaa jäädä ???
Siis nuo minulla on viistoon sivuseinältä keskelle päin, eli siis aina tiellä. Ihan keskellä minulla on kyllä 8m vapaata tilaa mutta ihan sivuseinän vieressä vain 3m :-[

"Sitä en tiedä mitä palkeilla yritetään estää, seinille tulee pystyyn 120x120x5 pystytolpat 5 m välein joiden yläpäihin rakennetaan vaakatasoon 100x100x4 palkista melkoinen poikki- ja vinotuentaa."
 No tuo on jopa minulle täysi arvoitus >:( >:(   Mikäs tuossa oikein estää kaikkia seiniä kaatumasta yhtä aikaa sivulle ???   Ei kyllä ainakaan tuo vaakatasohässäkkä tee muuta kun pitää seinät ja katon suorina ???

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902


Eikä jaksanu suunnittelijatkaan kauheasti panostaa, olis voineet edes soittaa siinä vaiheessa kun huomasivat että ei puulla onnistu niinkuin viime keskusteluissa oli puhe. Kätevä tyrkätä piirustukset ja lasku postiin. ilmeisesti olis pitäny toimia lastenvahtina ja soitella päivittäin perään.



Tuntuu, että kyseinen toimintamalli on päässyt yleistymään muuallakin kuin rakennussuunnittelussa. Ison laskun kirjoittavilta ammattilaisilta odottaisi vastuun ottamista.

Yritä neuvotella laskusta, josko suunnittelija voisi piirtää sulle vaihtoehdon lisämaksutta?
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Siis nuo minulla on viistoon sivuseinältä keskelle päin, eli siis aina tiellä. Ihan keskellä minulla on kyllä 8m vapaata tilaa mutta ihan sivuseinän vieressä vain 3m :-[

"Sitä en tiedä mitä palkeilla yritetään estää, seinille tulee pystyyn 120x120x5 pystytolpat 5 m välein joiden yläpäihin rakennetaan vaakatasoon 100x100x4 palkista melkoinen poikki- ja vinotuentaa."
 No tuo on jopa minulle täysi arvoitus >:( >:(   Mikäs tuossa oikein estää kaikkia seiniä kaatumasta yhtä aikaa sivulle ???   Ei kyllä ainakaan tuo vaakatasohässäkkä tee muuta kun pitää seinät ja katon suorina ???


jos saa teräkset nurkistaan tarpeeksi jäykästi kiinni yläosan kehikkoon niin kyllähän tuo kehä pitelee pystypilareiden taivutuksella
plus vaakaosan jäykkyydellä sivukuormaa vaikka pilarit olisi alapäästään olisi "nivelöidysti" kiinni. Sitä kait tässä on haettu,
maanantaina toivottavasti selviää.

Suunnikasmekanismin muodostumista sivutuulella ei siis vinotuennalla estetä. Nyt ymmärsin tukesi, ovat varmasti haittana mutta siulla on
ilmeisesti sen verran isompi, tähän kys. tapaa ei voi tehdä.

Koko teräksistä hallia en lähtisi väsäämään enää, elementit on jo pystyssä, tosin ei lattiavalua. Tulee törkeen kalliiksi, mut jos tämä nykyinen
teräshässäkkä on pakko tehdä riippumatta katosta niin tosiaan olisi voinut olla helpoin koko teräksinen halli.

Nyt alkaa pelottamaan että ristikoidenkaan käyttö ei teräskehän tarvetta poista. Jos näin on niin joku saa selkäänsä...

edelleenkään  itse rakennetta en kyseenalaista, vaan tapaa jolla siihen on päädytty. Ilman lopullisen tilaajan informoimista. Uskoin että
ammattilaisilla olisi homma näpissä ja puhelin käytettävissä. Nyt lopputulos oli tilaajalle luokkaa 2-3 kertaa monimutkaisempi ja huomattavasti
kalliimpi puu ja teräsrakennuksen hybridi "lasku -eikun avaimet käteen" periaatteella:)

boss

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 132
  • Sailing is a blowjob
Sähkötolpat puolentoista metriä maan alle kolmen metrin välein,liimapuupalkki niitten päälle + itsekantava pelti, ei tartte minkäänlaista tuentaa ja pystyssä pysyy ;)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Jos saisi maksimi tuulikuorman kestävät tolpat lujasti kiinni elementteihin niin periaatteessa mitään vinotukia ei tarvitsisi.   Yhtäkkiä ajattelisin että ei kauheita palkkeja tarvitse kun tuo seinä on vain kolme metriä ja katto ehkä kaksi metriä.  Jos 200:set iipalkit laittaisit neljän metrin jaolla seinien ulkopuolelle metrin limittäin elementin kanssa ja elementtiin sopivalla pulttimäärällä kiinni.
  Jos korkeutta tuulen vaikutusalueessa on 5m ja tolppa joka tuota pitää on neljän metrin välein niin yksi tolppa pitää 20 neliötä tuulta keskimäärin 2,5m korkeudessa. Sadan kilon tuulikuormalla tuo 100kg x 20m2 x 2,5m  eli tolppien momentti pitää olla vähintään 5 tonnia metrin varrella. Eli noin 50 000 Nm. Noin yhtäkkiä laskettuna, käytetty tuulikuorma vaikuttaa tulokseen mutta tuota luokkaa se on. Voi olla että pykälän isompaa pitää palkki olla, jos on nuuka ja saita (niin kuin minä) niin voi yläpäähän palkkia laittaa ohuemmasta jatkoa :D