Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tuleeko alpakan kasvatuksesta, uusi tuottava ala?  (Luettu 41187 kertaa)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Elääkö toi pelkällä heinällä ????
Alpakka?  Ihan varmasti. Säilörehulla jo lisääntyykin :)

Jos tuotot ajatellaan tulevan pitkälti villan myynnistä niin yhäkin toisin esiin angorakanin. Muutaman kuukauden välein saa keritä ja villa on tiämmä aika vastaavaa kun alpakankin. Noita olin joskus vähällä ottaa itsellekin mutta kun tulin maininneeksi emännälle asiasta niin jouduin ajatuksen hylkäämään :D

HeikkiS

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Kyllä laama-agility mainos oli alunperin mainostoimiston idea. Eivät ehkä edes olleet huomanneet, että näitä eläimiä tai varsinkaan agilityä on oikeasti Suomessa. Positiivista mainosta ollut kuitenkin eläimille. Kuulemani mukaan uudet, Suomessa kuvatut jaksot alkavat pyöriä piakkoin.

PäiviP

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Ei, tuottoja ei ajatella pitkälti tulevan villasta vaan täällä Suomessa ainakin se tuotto tulee alpakoiden myynnistä ja kaikesta sen ympärille kerätystä tuotosta ihan niinkun HeikkiS tuolla hiukan ylempänä kommentoi ja minä olen jo moneen kertaan kirjoittanut. Villa on mukava lisä, mutta sitä pitäisi olla todella paljon että se olisi se päätuotto.
Joku kyseli että tuleeko paljon jalostukseen kelpaamattomia alpakoita? No aina niitä syntyy. Jokainen kasvattaja toki itse määrittelee mikä on kenenkin kasvattajan jalostuseläin. Minulla on mukavia oripoikia, mutta niillä on sama isä ja niistä se paras on minun jalostusorini, jollekkin toiselle niistä joku toinenkin voisi olla jalostuseläin. Toki se paraskin ori täytyy olla terveydeltään ja villaltaan hyvä. Sen purenta on täydellinen, rakenne on riittävän hyvä, villa-arvot ovat hyvät, villan peittävyys on hyvä, luonne on hyvä, löytyy kaksi kivestä, astuu ja tuottaa jälkeläisiä. Näin tiivistettynä oma näkökantani. Kompromisseja on joskus tehtävä jos joku osa-alue on sen arvoinen. Terveys ja periytyvät sairaudet on auttamatta asia joka diskaa minulla jalostusorin.

Joku kyseli paljonko villaa saa alpakasta. Kerintä kerran vuoteen ja noin 5 kiloa per eläin.
Ruokinnasta joku kyseli myöskin. Heinä (kuivaheinä tai säilöheinä ilman säilöntäaineita) on alpakan perusruoka ja meillä se on täysin vapaasti saatavilla. Sen lisäksi syötämme alpakoille rehutehtaalla valmistettua pellettiä ja kivennäisiä ja vitamiineja. Suolakivi on aina tallissa. Puhdas vesi juomana ja talvella lämmintä vettä. Herkkuina kerppuja, voikukanlehtiä, porkkanaa ja omenaa hyvin suikaloituna (ohut ruokatorvi = suuri tukkeuman vaara), vähän viljaa, puiden lehtiä, kaikkea kivaa luonnosta. Piparjuurikin maistuu ja kaivelevat sitä maan alta jos sitä sieltä löytyy :). Apilaa ei suurempina määrinä anneta alpakoille vaikka maistuu kyllä. Apiloista pahin on puna-apila.
Toiset syöttävät porojen ylimenokauden ruokaa poropellettiä.

Yksi superbonus alpakoista kasvattajalle on! Niistä tulee hyvälle mielelle. Alpakat ovat mukavan näköisiä ja ne saavat lähes poikkeuksetta  hymyn huulille, sille ei mahda mitään. Ne tutustuvat uteliaina vieraisiin ihmisiin ja ovat kiinnostuneita melkein kaikesta uudesta.
On uskomatonta katsella alpakoiden iltaraveja kun ne tuulen kevyesti hypähdellen juoksevat laumassa. Vasat leikkivät keskenään ja kirmaavat niityllä väistellen laumatovereitaan ja välillä epäonnistuvat väistössä  tussahtaen kaverin kylkeen. Alpakat tulevat portille vastaan kun menet niitä katsomaan ja ruokkimaan ja vaikka ovat kaukana takaniityllä niin kutsuhuudon kuultuaan "Syömään, knappisar" lauma laukkaa katsomaan mitä herkkua sillä nyt on meille. Syödään kiireellä ja kinastellen ja ilta saapuu ja alpakat astelevat rauhallisina sisälle ja pihatosta kuuluu heinien rouskutus ja satunnainen hiljainen hyminä... päivä on mennyt ja kaikki on taas hyvin yötä vasten. Vasat nukkuvat kylki kyljessä emiensä kanssa ja vahdit pysyttelevät hereillä kun muut nukkuvat odottaen vuoron vaihtumista...

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa


Yksi superbonus alpakoista kasvattajalle on! Niistä tulee hyvälle mielelle. Alpakat ovat mukavan näköisiä ja ne saavat lähes poikkeuksetta  hymyn huulille, sille ei mahda mitään. Ne tutustuvat uteliaina vieraisiin ihmisiin ja ovat kiinnostuneita melkein kaikesta uudesta.

Eikös ne oo kovia räkimään?  ;D

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232


Yksi superbonus alpakoista kasvattajalle on! Niistä tulee hyvälle mielelle. Alpakat ovat mukavan näköisiä ja ne saavat lähes poikkeuksetta  hymyn huulille, sille ei mahda mitään. Ne tutustuvat uteliaina vieraisiin ihmisiin ja ovat kiinnostuneita melkein kaikesta uudesta.

Eikös ne oo kovia räkimään?  ;D

Mä oon luullu jotta laamat räkii, alpakat ei.

Käyköhän ton kännykkäfirman mainoskampanjassa niin, jotta liittymämyynti ei lisäänny, mutta alpakkakiinnostus herää  ;D

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5893
Minkälaista alpakan liha on?

JoHaRa

  • Vieras
Minkälaista alpakan liha on?

Alpakkaorien mielestä alpakkatammanliha on ihan maailman parasta  ;D

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa


Yksi superbonus alpakoista kasvattajalle on! Niistä tulee hyvälle mielelle. Alpakat ovat mukavan näköisiä ja ne saavat lähes poikkeuksetta  hymyn huulille, sille ei mahda mitään. Ne tutustuvat uteliaina vieraisiin ihmisiin ja ovat kiinnostuneita melkein kaikesta uudesta.

Eikös ne oo kovia räkimään?  ;D

Mä oon luullu jotta laamat räkii, alpakat ei.

Käyköhän ton kännykkäfirman mainoskampanjassa niin, jotta liittymämyynti ei lisäänny, mutta alpakkakiinnostus herää  ;D

Niinhän siinä käy. Kohta metsissä juoksee mökeille hyljättyjä "kesäalpakoita."  ;D

PäiviP

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Kuulemma hyvää on alpakan lihakin tosin ovat sen verran kuivikkaita eläimiä että lihaa niissä ei kyllä paljon mitään ole. Villan arvo on kuitenkin suurempi ja eläimen hinta on sen verran korkea ettei kannata varmasti lihaksi laittaa. Joku kuvaili että maku on hiukan kun peurassa, mutta oikeasti tuota en tiedä. En ole päässyt maistamaan mutta maistan kyllä jos on tilaisuus. Me lähetämme "oudosti" kuolleet alpakat Eviraan avattavaksi ja sen jälkeen niistä ei ole syötäväksi. Toisekseen meillä on kuollut vain yksi alpakka. Hieno talja on toki tallessa.

Kyllä alpakatkin sylkevät, ei vain laamat. Alpakat sylkevät lähinnä toisiaan kinastellessaan esimerkiksi ruuasta. Tiineet emä alpakat sylkevät oria merkiksi että "mene pois olen jo tiineenä". Tätä käytetään myöskin ihan tiineyden testaamisessa ja kutsutaan syletykseksi ("spit off test").
Toki monet ottavat myöskin progeja emiltä varmistaakseen tiineyden ettei menetetä kallista vuotta siksi että emä jäi tyhjäksi.
Joku alpakka saattaa hyvinkin sylkäistä ihmistä kun se otetaan kiinni ja se ei siitä pidä. Mielestäni se että alpakka sylkee ihmistä on hyvin yksilöllistä. Joku sylkee helpommin ja toinen ei koskaan.

Tuosta syömisasiasta vielä että toki alpakan alkuperäismaissa kasvattajat käyttävät kaiken hyväksi mitä alpakasta saa eli villa tietystikkin, sitten kuolleet eläimet syödään ja lanta käytetään lämmitykseen polttoaineena. Vasakuolleisuus Andeilla on todella suuri. Jos oikein muistan niin jopa 80%.

PäiviP

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Hei, eikös foorumilta löydy muita alpakallisia kertomaan kokemuksistaan?

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Ei, tuottoja ei ajatella pitkälti tulevan villasta vaan täällä Suomessa ainakin se tuotto tulee alpakoiden myynnistä ja kaikesta sen ympärille kerätystä tuotosta ihan niinkun HeikkiS tuolla hiukan ylempänä kommentoi ja minä olen jo moneen kertaan kirjoittanut. Villa on mukava lisä, mutta sitä pitäisi olla todella paljon että se olisi se päätuotto.
:) No miten se talouspuoli teillä?  Hyvinkö pärjää, teillä lienee hiukan enemmän kun  muutama alpakka? (Nämähän voi olla liikesalaisuuksia, ei ole pakko vastata :-[ )
 Alpakkalauma ei taida lisääntyä kovin tehokkaasti jos kerran vuoteen vain poikii ja eihän se monta poikasta tee kerralla ???    On aika hidas reagointi kasvaviin markkinatilanteisiin  :-\
 Kani saattaa tehdä vuodessa jopa 50 poikasta, 3kk kani on patavalmis, 6kk sukukypsä :o :o   Olisi kätevää jos noista saisi samassa suhteessa myyntituottoa kun alpakoista :D :D

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5893
Hei, eikös foorumilta löydy muita alpakallisia kertomaan kokemuksistaan?

Mulla on jotain suvussa kulkeneita vanhoja pöytähopeita.
Vaimo sanoi että ne on alpakkaa, en tiedä.   ???
En mä niistä paljon mitään kokemuksia osaa kertoa, tuolla kaapissa ne aina ollut, mutta mitä haluaisitte tietää?   ::) ;)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5893
Tuli muuten mieleeni. Liittyykö laamapaita jotenkin näihin elikoihin? Eiks ne tehdä kumminkin puuvillasta?

PäiviP

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Hitaasti lisääntyy alpakat. Kantoaika on noin 11,5 kuukautta ja tekeevät yhden vasan kerrallaan. Tosin sitten alpakan myyntihintaan verrattuna saa jo pistää aika monta kania pataan saadakseen saman rahamäärän kasaan. Markkinatilanteet on hyvä ennakoida todella ajoissa ihan niinkun kaikessa muussakin yritystoiminnassa, mitä paremmin ne arvaa, sen parempi on lopputulos.
Emme ole täyspäiväisiä alpakkafarmareita joiden leipä tulee pelkästä alpakkakasvatuksesta, tosin siihen voisi olla pyrkimys ;)

"Laamapaita on puuvillainen vaalea, ihoa vasten melko mukavalta ja lämpimältä tuntuva joustinneuleinen aluspaita. Paidan suomenkielinen nimitys tulee neuleen kehittäjästä, saksalaisesta Dr. Lahmannista. Saksaksi nimitys oli Dr. Lahmann' s Reform-Baumwollkleidung. Joidenkin tietojen mukaan laamapaidan neulos keksittiin sotilaita lämmittämään ensimmäiseen maailmansotaan."



rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
On ihan hyvä että edes siivun leipää saa tuotannosta. Muutenhan se on harrastus. :)
 
Hyvin olleellinen asia leipäsiivun saamisessa on tuet, saakohan alpakka jotain tukia ???

Tuo on kyllä minusta aika "kestämätön yhtälö" = tuotto tulee sinänsä aika hyödyttömien eläinten myymisestä  x  yksi alpakkalemmu tekee vuodessa ilman vastoinkäymisiä yhden vasan jonka voi sitten kasvattaa myytäväksi.     

Viimeksi muokattu: 16.08.11 - klo:14:21 kirjoittanut rene