Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tuleeko alpakan kasvatuksesta, uusi tuottava ala?  (Luettu 41159 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
:) Kani :D ;)     Kani on halpa, maistuu hyvältä, pystyy käyttämään myös korsirehuja hyödykseen, lisääntyy tehokkaasti, kasvaa hyvällä rehuhyötysuhteella, voi kasvattaa vaikka kerrostalossa, angorakani tuottaa yhtä hyvää villaa kun alpakkakin   ja   älykkyyskin on samoissa lukemissa.
   Kanille kalikkaa kalloon niin tunnin päästä voi jo maistella her*****sta ja terveellistä keittoa, illalla voi grillata fileitä ja koipia :D :D     Ei suomessa alpakoita paljon tarvita, paitsi jos niiden kasvatukseen saa kahmalokaupalla tukea ::)

Juu! Kani on loistava lihantuotantoeläin! Halolla päähän, nahka ja suolet kuoppaan, ruho vähän riippumaan ja pataan. Ei ole ylimääräistä varastoimisen tarvetta ollenkaan, aina tuoreena pöytään.

emo-heikki

  • Vieras
Joo, tulee niille jotka myyvät näitä alpakkoja muille kasvattajille ????

emo-heikki

  • Vieras
Tuossa lähellä asuu yksi huijattu "alpakan kasvattaja". Olikohan se nyt kolmisen vuotta sitten kun ensimmäisen hankki. Myyjä oli luvannut että vasasta(vai mikä se nimi nyt on)saa 3000€ kappale, että on siis tosi kannattava homma kyseessä. Nyt siellä taitaa olla jo lähemmäs kymmenen jälkeläistä, eikä ole saanut yhtään kaupaksi. Tässä taitaa olla kyseessä samanlainen homma kun noiden highlandien kanssa, aluksi meni kaikki kovaan hintaan kuin kuumille kiville, mutta nyt on jo muutaman vuoden ollut markkinat kyllästetty. Sehän on siis vähän kuin pyramidi peliä. Ensimmäiset käärii kaikki voitot.

Kyllä minä olen saanut kaikki kaupaksi, mitä olen myyntiin laittanut.
Mutta rotuhan onkin enempi suosiossa siellä etelän suunnassa, ehkä markkinat täyttyy ensin siellä suunnalla ...
Naudoilla juttu on tietenkin vähän erillainen, kun kyse on kumminkin periaatteessa ihan perinteisestä lihantuotannosta.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8699
  • Don't dream your life, live your dreams.
Tuossa lähellä asuu yksi huijattu "alpakan kasvattaja". Olikohan se nyt kolmisen vuotta sitten kun ensimmäisen hankki. Myyjä oli luvannut että vasasta(vai mikä se nimi nyt on)saa 3000€ kappale, että on siis tosi kannattava homma kyseessä. Nyt siellä taitaa olla jo lähemmäs kymmenen jälkeläistä, eikä ole saanut yhtään kaupaksi. Tässä taitaa olla kyseessä samanlainen homma kun noiden highlandien kanssa, aluksi meni kaikki kovaan hintaan kuin kuumille kiville, mutta nyt on jo muutaman vuoden ollut markkinat kyllästetty. Sehän on siis vähän kuin pyramidi peliä. Ensimmäiset käärii kaikki voitot.

Kyllä minä olen saanut kaikki kaupaksi, mitä olen myyntiin laittanut.


Hinta? Ruotsissa näkyy vuoden ikäisiä haikkuja olevan tarjolla 300-500 euroa kipale.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

lehmänviljelijä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 134
Tuossa lähellä asuu yksi huijattu "alpakan kasvattaja". Olikohan se nyt kolmisen vuotta sitten kun ensimmäisen hankki. Myyjä oli luvannut että vasasta(vai mikä se nimi nyt on)saa 3000€ kappale, että on siis tosi kannattava homma kyseessä. Nyt siellä taitaa olla jo lähemmäs kymmenen jälkeläistä, eikä ole saanut yhtään kaupaksi. Tässä taitaa olla kyseessä samanlainen homma kun noiden highlandien kanssa, aluksi meni kaikki kovaan hintaan kuin kuumille kiville, mutta nyt on jo muutaman vuoden ollut markkinat kyllästetty. Sehän on siis vähän kuin pyramidi peliä. Ensimmäiset käärii kaikki voitot.

Kyllä minä olen saanut kaikki kaupaksi, mitä olen myyntiin laittanut.
Mutta rotuhan onkin enempi suosiossa siellä etelän suunnassa, ehkä markkinat täyttyy ensin siellä suunnalla ...
Naudoilla juttu on tietenkin vähän erillainen, kun kyse on kumminkin periaatteessa ihan perinteisestä lihantuotannosta.
Parilla meidän tutulla on highlandeja edelleen jonkin verran, mutta vähentävät kokoajan aina mahdollisuuksien salliessa juurikin huonon kaupaksikäynnin vuoksi. Ja aivan varmasti niiden hinta on romahtanut viimeisen neljän vuoden aikana. 2005 kun toinen tuttu hankki ensinmmäiset, niin silloin hinta oli 2000€+alv. Nyt ovat kauppailleet 1200€+alv mutta ei kauppa vaan meinaa käydä. Sama sonneilla. Aikaisemmin vuoden ikäisestä sonnista sai 800€-1000€ + alv. Nykyään hinta liikku 400€ - 600€ + alv välillä. Ja ihan turha alkaa väittämään muuta, koska tiedot ovat faktaa. Tiedot nimittäin perustuvat sekä tuttujen puheisiin, että maaseudun tulevaisuudessa olleisiin ilmoituksiin joihin olen soittanut ja kysellyt hintoja.
Myöskin se on tosiasia, että monet highland tilat ovat joko lopettaneet tai vaihtaneet rotua. Itseasiassa tuttu proagrian entinen neuvoja kertoi, että tietää useamman highland tilan, jolla on suuria ongelmia eläinten suuren määrän vuoksi. Johtuen siitä, että kauppa ei ole käynyt, eikä isännät ainakaan vielä ole halunneet antaa teurastamoon ilmaiseksi elukoitaan.
Highlandit ovat siis pelkkiä tukikoneita, vaikka kuka mitään muuta väittäisi.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Tuossa lähellä asuu yksi huijattu "alpakan kasvattaja". Olikohan se nyt kolmisen vuotta sitten kun ensimmäisen hankki. Myyjä oli luvannut että vasasta(vai mikä se nimi nyt on)saa 3000€ kappale, että on siis tosi kannattava homma kyseessä. Nyt siellä taitaa olla jo lähemmäs kymmenen jälkeläistä, eikä ole saanut yhtään kaupaksi. Tässä taitaa olla kyseessä samanlainen homma kun noiden highlandien kanssa, aluksi meni kaikki kovaan hintaan kuin kuumille kiville, mutta nyt on jo muutaman vuoden ollut markkinat kyllästetty. Sehän on siis vähän kuin pyramidi peliä. Ensimmäiset käärii kaikki voitot.

Kyllä minä olen saanut kaikki kaupaksi, mitä olen myyntiin laittanut.
Mutta rotuhan onkin enempi suosiossa siellä etelän suunnassa, ehkä markkinat täyttyy ensin siellä suunnalla ...
Naudoilla juttu on tietenkin vähän erillainen, kun kyse on kumminkin periaatteessa ihan perinteisestä lihantuotannosta.
Parilla meidän tutulla on highlandeja edelleen jonkin verran, mutta vähentävät kokoajan aina mahdollisuuksien salliessa juurikin huonon kaupaksikäynnin vuoksi. Ja aivan varmasti niiden hinta on romahtanut viimeisen neljän vuoden aikana. 2005 kun toinen tuttu hankki ensinmmäiset, niin silloin hinta oli 2000€+alv. Nyt ovat kauppailleet 1200€+alv mutta ei kauppa vaan meinaa käydä. Sama sonneilla. Aikaisemmin vuoden ikäisestä sonnista sai 800€-1000€ + alv. Nykyään hinta liikku 400€ - 600€ + alv välillä. Ja ihan turha alkaa väittämään muuta, koska tiedot ovat faktaa. Tiedot nimittäin perustuvat sekä tuttujen puheisiin, että maaseudun tulevaisuudessa olleisiin ilmoituksiin joihin olen soittanut ja kysellyt hintoja.
Myöskin se on tosiasia, että monet highland tilat ovat joko lopettaneet tai vaihtaneet rotua. Itseasiassa tuttu proagrian entinen neuvoja kertoi, että tietää useamman highland tilan, jolla on suuria ongelmia eläinten suuren määrän vuoksi. Johtuen siitä, että kauppa ei ole käynyt, eikä isännät ainakaan vielä ole halunneet antaa teurastamoon ilmaiseksi elukoitaan.
Highlandit ovat siis pelkkiä tukikoneita, vaikka kuka mitään muuta väittäisi.
Jos yhtään järjellä ajattelee niin noin se on. Kun määrä on täyttänyt lemmikkikysynnän niin haikku joutuu kilpailemaan hinnalla muitten nautaeläinten kanssa.  Minullekin kaupattiin noita samalla hinnalla kun muitakin pieniä liharotuja jo pari vuotta sitten, mietin jo ihan puhdasta haikkukarjaakin mutta en sitten kuitenkaan tuohon lähtenyt.
  Yksi erikoisuus on kyllä joka on jäänyt kiehtomaan kovasti, nimittäin strutsit. Niitäkin voi laiduntaa, ei tarvitse kovin lämpimiä tiloja, hyvää punaista lihaa, kohtalainen rehuhyötysuhde vaikka viljaa tarvitseekin...    Kävin joskus oikein katsomassa ja kuuntelemassa esitelmää noista, kunhan tenava hiukan kasvaa niin vien sen myös katsomaan. Jos yhtään innostuu niin on sitten taas hiukan matalampi kynnys lähteä hankkimaan noita elikoita :)     Kyllä pari alpakkaakin voisi laittaa mutta ei niistä tuhatta euroa voi maksaa kun yhteensä :D

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Löytyipä niin hyvä linkki strutsifarmille että pitää oikein laittaa esiin:http://www.agrocenter.fi/index.html

JoHaRa

  • Vieras
Löytyipä niin hyvä linkki strutsifarmille että pitää oikein laittaa esiin:http://www.agrocenter.fi/index.html

Mä tein lopputyöni strutsitarhauksesta vuonna -93  :D Sinimailaspellettejä ruoaksi vaan tai sitten "Poronherkku" -täysrehua. Ei ole kovin vaatelias elukka... eikä mikään bisnes, päätellen siitä että Suomeen tuodaan puoli-ilmaista strutsinkäristystä Etelä-Afrikasta eikä sitäkään kukaan osta  ::)

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8699
  • Don't dream your life, live your dreams.
Löytyipä niin hyvä linkki strutsifarmille että pitää oikein laittaa esiin:http://www.agrocenter.fi/index.html

Mä tein lopputyöni strutsitarhauksesta vuonna -93  :D Sinimailaspellettejä ruoaksi vaan tai sitten "Poronherkku" -täysrehua. Ei ole kovin vaatelias elukka... eikä mikään bisnes, päätellen siitä että Suomeen tuodaan puoli-ilmaista strutsinkäristystä Etelä-Afrikasta eikä sitäkään kukaan osta  ::)

Siinä kaikki. Lyhyt ja ytimekkäästi laadittu lopputyö. Ei mitään turhia jaarituksia. :D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Lampurille riittää kumisaappaat, laamari tarvii kahluusaappaat.  ;D


Järvenrannalla kun asun niin pitäisikö koittaa alligaattoreiden tarhausta? Olisi erikoista.  ;D

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Löytyipä niin hyvä linkki strutsifarmille että pitää oikein laittaa esiin:http://www.agrocenter.fi/index.html

Mä tein lopputyöni strutsitarhauksesta vuonna -93  :D Sinimailaspellettejä ruoaksi vaan tai sitten "Poronherkku" -täysrehua. Ei ole kovin vaatelias elukka... eikä mikään bisnes, päätellen siitä että Suomeen tuodaan puoli-ilmaista strutsinkäristystä Etelä-Afrikasta eikä sitäkään kukaan osta  ::)
Ymmärtääkseni suuri osa suomessa tuotetusta strutsinlihasta menee vientiin paremman hinnan ohjaamana joten minkä hintaista mahtaa se puoli-ilmainen olla? Ei sillä että minä olisin kiinnostunut mistään elintarvikkeesta mikä on tuotettu jossain ahrikassa :D

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Voihan se olla toki niinkin että kannattavinta se on vaan se sikojen kasvatus :( :(

JoHaRa

  • Vieras
Voihan se olla toki niinkin että kannattavinta se on vaan se sikojen kasvatus :( :(

Mä tiedän mitä pitäisi kasvattaa mutta en viitsi vaan kertoa. Ei tuo strutsikaan huono ole, mutta mittakaavan täytyisi olla jotakin muuta kuin "1 kukko ja 4 kanaa"  ;) Kymmeniä ja taas kymmeniä strutseja, kyllä se siitä sitten  ;)

JoHaRa

  • Vieras
Löytyipä niin hyvä linkki strutsifarmille että pitää oikein laittaa esiin:http://www.agrocenter.fi/index.html

Mä tein lopputyöni strutsitarhauksesta vuonna -93  :D Sinimailaspellettejä ruoaksi vaan tai sitten "Poronherkku" -täysrehua. Ei ole kovin vaatelias elukka... eikä mikään bisnes, päätellen siitä että Suomeen tuodaan puoli-ilmaista strutsinkäristystä Etelä-Afrikasta eikä sitäkään kukaan osta  ::)

Siinä kaikki. Lyhyt ja ytimekkäästi laadittu lopputyö. Ei mitään turhia jaarituksia. :D

Oli siinä lisäksi 60 sivua jotain soopaakin. Muistaakseni  8)

antti-x

  • Vieras
Voihan se olla toki niinkin että kannattavinta se on vaan se sikojen kasvatus :( :(

Mä tiedän mitä pitäisi kasvattaa mutta en viitsi vaan kertoa.

Eli lähinnä eri sorttisia rumia mutanttikanoja vähintään parin katetun aarin verran on hyväksi havaittu konsepti. Niistä ei tosin saa kovin kummoista turkkia tai edes tyynyn täytettä. Mutta siitä kivoja että kaikki niistä saatava liha on vähintään paistia, lähinnä filettä ja sisäfilettä  ::)