Tuo 3 000 lihasikaa tuottaa lihaa noin 240 000 kg, tuon kokoinen laitos luokitellaan vielä pienteurastamoksi. 3 000 sian laitos tarvitsee 10 000 asiakasta, onko se paljon? 150km säteellä asuuu kuitenkin yli 500 000hlö. Aikaisemmin oli puhetta markkinoiden testaamisesta pienillä erillä, onko siinä mitään järkeä? Markkinatutkimus tehdään tottakai, sitähän jo yritystukien saaminenkin edellyttää. Eikä tuotantoa heti aloitettaisi täydellä teholla, mutta laitos rakennettaisiin 3 000 sian vuosikapasiteettiin sopivaksi.
Aloin miettiä pelkästään tuota myynnin vaatimaa työaikaa. Jos toteutetaan tuolla myyntiautolla, niin jos ajateltas tuota 150km sädettä, olisiko siinä ehkä korkeintaan 10 myyntipaikkaa eli jokaisessa 2 viikon välein jos joka arkipäivä liikkeellä. Yhdelle autolle ei enempää voi mielestäni laskea, 2viikon välikin alkaa olla aika pitkä jos aiot saada pysyviä asiakkaita.
Keskimatkaa kertyisi kenties jotain 70-100km edestakaisin, eli työaikaa pelkkiin matkoihin 1-1,5h työpäivästä, tuohon päivittäin auton siivous ja varastojen täydennys toinen tunti. Ja tässä ajassa ei ole vielä myyty mitään.
Jos sitten 6h paikassaan jää myyntiaikaa, niin montako asiakasta siinä ehtii palvella? Jos ole tyly kassa, etkä juttele liikoja ja asiakkaat hakee tiskistä tavarat itse hihnalle, saatat selvitä asiakkaasta alle 2 minuutin. Mutta tämä tuskin oli se mitä haet, eikä varmastikaan se mitä asiakkaat haluavat - tämän kohtelunhan ne saavat siellä kaupassakin.
Asiakkaan palvelu lihamestarityyliin lihatiskin takana taas vaatii aikaa enemmän - ja samalla alkaa "jonohävikki" kasvamaan, eli asiakkaita kääntyy pois kun näyttää liian pitkältä jonolta. Ongelmana on myös se ettei asiakkaita tule tasaisena virtana - aikaiset torille tulijat, lounastauon kaupassakävijät, kotiinlähtijät - siinä on ruuhka-ajat ja välissä on sitten hetkiä jolloin pyöritellään peukaloita.
Mitä se yhden auton kautta myytävä määrä sitten voisi olla. Jos ajatellaan optimitilannetta, eli 6h tehollista myyntiaikaa, tasainen jono, lihat tiskissa ja asiakkaat kassalle maksamaan 2min/asiakas, keskimääräinen ostomäärä 1kg/asiakas = vasta 180 kg/pv myytynä. Todellinen toteutuva määrä sitten jotakin tuosta alaspäin.
Ja tämä tosiaan kaupan tyyliin itsepalveluna, jolloin tiskissä pitää olla valmiina myytävä tavara pakattuna ja kaikkia myytäviä lajitteita. Tästä seuraa lisää ongelmia, eli jotta tiski olisi myyvä, olisi kutakin myytävää tuotetta oltava myyntipakattuna esillä vähintään 3-4pakettia, ja silläkin joku loppuu kesken ja jotakin jää =hävikki melkoinen kun kyse kuitenkin tuoretavarasta. Ja kun jokainen myymätön hävikkikilo on ihan pelkkää tappiota, kaikki kulut samat kuin myydyissäkin ja vielä hävityskulut päälle.
Suoraan asiakkaalle leikattuna myynnin yhteydessä hävikissä voittaa, ja tämä voisi olla se erilaisuus kaupan myyntiin millä oman asiakasryhmänsä saisi, mutta sitten kyllä myyntimäärä pienenee paljon.
Näitä ajatuksia kun pyörittelee, niin minun mielessäni vahvistuu yhä enemmän se, että ainoa mahdollisuus on rohkeasti unohtaa "kaikkea kaikille" -strategia, ja poimia puhtaasti rusinat pullasta. Tilauspohjalta jotakin erikoisempaa reippaasti hinnoiteltua siten, ettei mitään lihaa käsitellä ennenkuin kauppa on tehty.
3000 sian teurastukseen perustuva myynti taitaa pudota juuri hankalaan väliin, liian pieni kustannustehokkaaseen bulkin tuotantoon, mutta liian suuri jotta kaiken saisi myytyä järkevin kustannuksin erikoistuotteina.