Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe rypsi suoraan teollisuuteen puintituoreena  (Luettu 2061 kertaa)

Sekator

  • Vieras
Onkos kokemusta rypsin myymisestä teollisuuteen puintituoreena? vissiin on yleistynty mutta kuinka suuri on kuivauskustannus vrt jos kuivaa itse?

65

  • Vieras
Vs: rypsi suoraan teollisuuteen puintituoreena
vähän riippuu myynti ajan kohdasta ja hinnasta,kuinkka paljon laskee nousee :-\

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: rypsi suoraan teollisuuteen puintituoreena
kuinka suuri on kuivauskustannus vrt jos kuivaa itse?

Kokemusta ei ole. Raision sivulta löytyvän "öljykasvien laatuhinnoittelu"  http://www.raisio.com/www/page/2248  mukaan otettaessa vastaan kosteudeltaan esim. 13% öljykasvia hintavähennys on 20 €/t ja jos kosteus on 20% vähennys on 34 €/t

kimmo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: rypsi suoraan teollisuuteen puintituoreena
Kokemuksia asiasta vuosikymmenien ajan.... Täällä Kaakois-Suomessa on harjoitettu kauan ja paljon (n. 7´000 ha alalta) tuorevilja/öljykasvikauppaa jo Valtion Viljavaraston nyttemmin Suomen Viljavan kautta. Homma toimii hyvin ja on kustannustehokasta säästäessään viljelijän suurilta investoineilta (vertaa tämänpäivän MT - puolen miljoonan kuivuri).
Viljan/öljykasvien myyntiajan saa sopia viljaliikeen kanssa mieleisekseen, ei siis välttämättä sama kuin toimitusajankohta. Kuivausveloitukset näkyvät Suomen Viljavan nettisivuilta.
Oikeastaan suurin takapakki öljykasvipuolella tuli, kun näyte tavarasta ja punnitus alettiin otamaan ennen esipuhdistinta. Rikkapitoisuudet nousivat jonkin verran ja laatuhinnoittelusta sitten miinusta.
Olen systeemiin tyytyväinen, vaikka kallista onkin  ;) , hyvää ei saa halvalla....