Joku kyseli luomusadoista. Itse olen viljat puinut ja fiilis sadosta on kaksjakoinen. Ekaksi kylvöjen jälkeen heinäkuun loppuun satoi kaakkoiskulmalla vain n 30mm. Orastuminen eritoten kynnetyillä pelloilla huono. Epäilen syyksi kuivuutta. Pahimmoillaan orastuminen jäi kauralla 350 orasta per neliö. Mutta niistä luomusadoista kaura(belinda) jäi 3,3-3,4 t välille riippuen hlp:stä, ne ovat olleet 56-58 välillä.Sen verran kaurasta, että toisella lohkolla missä oli orastamis ongelmia sato 3t, toisella lohkolla mikä oli ok sato 4,1t. Vehnä (anniina) orastuminen oli 450 orasta per neliö sato oli 3,5t. hlp 84, tähkät oli hyvän näköisiä että potentiaalia olis ollu. Muista arvoista en tiedä. Ohra minkä orastavuus oli 500 per neliö sato oli 3,8t, hlp 68. härkäpapu vielä puimatta mutta jos siitä tulee 1,5t niin hyvä. Epäilen että kelit teki tepposen sille. Kylvin aluskasviks sille syysrypsiä ja rapsia mikä on tosi hyvän näköinen alla ja osittain päällä...? Rikat eivät ole olleet ongelma kuin härkäpavulla. Nämä ovat sv1 tavaraa, että katotaan miten ensvuonna. Mutta fiilis on kyllä hyvä. Tämän alueeseen verrattuna pitää olla kyllä tyytyväinen satoihin. Potentiaaliakin suurempiin satoihin minun mielestä jäi. Ruista on jo kylvetty ja syysvehnääkin olis aikomus laittaa jos kelit antaa myöte..