Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuivaamattoman viljan osto.  (Luettu 13327 kertaa)

Jemk

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Kuivaamattoman viljan osto.
Makkaraan meinataan tänäkin vuonna viljat murskata. Ostaako kukaan viljaa suoraan kuivaamattomana ja millä hinnalla? Itsellä olis tarkoituksena tarjota viljan viljelijöille diiliä että kippaisivat laakasiiloon ja maksaisin motti kaupalla niille. Kokemuksia kellään...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Kuivaamattoman viljan osto.
https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/ProAgria/Palvelut/ProAgria%20Kasvi1/viljanhintalaskuri

Suuntaa hintaan...

Tuo laskuri kertoo viljan ruokinnallisen arvon. Se ei ota mitään kantaa kustannuksiin jotka syntyvät viljaa säilöttäessä/kuivattaessa. Tämä on aika oleellista ajatellen ostajaa. Ei se makkaraan pakkaaminen ilmaista ole. Lisäksi pitäisi ottaa huomioon se hyöty, jonka myyjä saa siitä helppoudesta, kun vilja tuodaan ostajalle suoraan puimurin alta. Tuon hinnoittaminen onkin sitten aika haastavaa.

Itse ostan tuoretta viljaa suoraan puimurin alta. Kauppaa on tehty lähitilojen kanssa seuraavalla periaatteella. Maksan 14% viljasta saman hinnan kun kesko/A puintikaudella. Vilja kuutioidaan, otetaan hlp ja siitä johdetaan kilot. Jokaisesta kosteusprosentin noususta vähennetään hintaa 2%. Elikkäs esim. myyjä tuo ohraa, jonka kosteus on 24%. A/K maksaa 14% viljasta 140€/t. Minä vähennän hinnasta 24%-14%=10%*(140€/t*2%)=10*2.8€/t=28€/t. Eli maksan tuosta 140-28 = 112€/t.

Tätä on sovellettu nyt ainakin kymmenen vuotta ja edelleen kauppa jatkuu, eli joko hinnoittelu on OK tai sitten minä ostan ylihinnoiteltua tavaraa :o ???

Nuor isanta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 58
Vs: Kuivaamattoman viljan osto.
Monta vuotta olen ostanut tuoretta viljaa. helppoa molemmille tiloille ja hinta ollut 10-50 euroa kuutio kosteudesta ja laadusta riippuen.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kuivaamattoman viljan osto.
Huvittaisiko jotakuta ostaa 19 tonnia härkäpapuja kärryille puituna Vampulasta  :D

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Kuivaamattoman viljan osto.
Jos lähdet laskemaan omia makkara yms kustannuksiasi ja sillä yrität hintaa painaa alaspäin niin olet hakoteillä ja veikkaan että voi olla vaikeaa kaupan teko?

Eikös tuossa ole se kosteusvähennys ts. "kuivauskustannus" ? Tuolla periaatteella kauppa käy laskutaitoisten kanssa vuosi vuoden perään. Valkuaisesta ja hl-painosta kannattaisi myös hyvittää, jos ei halua pelkkää kahua ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Kuivaamattoman viljan osto.
Kiinnostaako ketään tuore herne? Ei innostaisi välttämättä kuivata ja sitten myydä kostutettavaksi jollekin sikatilalle :P

Pitäisi olla tuloillaan kosteana suunnilleen rekkakuorma.

Itse olen myynyt viljaa tuoreena proagrian taulukon mukaisilla hinnoilla, suuriakin määriä joinakin vuosina ja tämä on ollut ostajan määritelmä hinnalle. Kumpikin on pärjännyt, laatuviljaa oikealla hinnalla vrt. mitä sattuu halvalla.
Nuo Isänätä on saanut viljaa halvalla, tuolla hinnalla minäkin voisin ostaa kuivattavaksi :)

Viimeksi muokattu: 31.07.11 - klo:10:56 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Kuivaamattoman viljan osto.
Kiinnostaako ketään tuore herne? Ei innostaisi välttämättä kuivata ja sitten myydä kostutettavaksi jollekin sikatilalle :P

Pitäisi olla tuloillaan kosteana suunnilleen rekkakuorma.
Mitä haluat ja milloin korjaat sen? Meillähän on suhteellisen lyhyt etäisyys ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Kuivaamattoman viljan osto.
Kiinnostaako ketään tuore herne? Ei innostaisi välttämättä kuivata ja sitten myydä kostutettavaksi jollekin sikatilalle :P

Pitäisi olla tuloillaan kosteana suunnilleen rekkakuorma.
Mitä haluat ja milloin korjaat sen? Meillähän on suhteellisen lyhyt etäisyys ;)

Laita yksityisviestissä numeroa, niin katellaan päästäänkö sopimukseen. Puin sellaisena että onnistuu puimuria sotkematta, kuivana yritän ja todellisuudessa kosteus on yli 20%.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kuivaamattoman viljan osto.
https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/ProAgria/Palvelut/ProAgria%20Kasvi1/viljanhintalaskuri

Suuntaa hintaan...

Tuo laskuri kertoo viljan ruokinnallisen arvon. Se ei ota mitään kantaa kustannuksiin jotka syntyvät viljaa säilöttäessä/kuivattaessa. Tämä on aika oleellista ajatellen ostajaa. Ei se makkaraan pakkaaminen ilmaista ole. Lisäksi pitäisi ottaa huomioon se hyöty, jonka myyjä saa siitä helppoudesta, kun vilja tuodaan ostajalle suoraan puimurin alta. Tuon hinnoittaminen onkin sitten aika haastavaa.

Itse ostan tuoretta viljaa suoraan puimurin alta. Kauppaa on tehty lähitilojen kanssa seuraavalla periaatteella. Maksan 14% viljasta saman hinnan kun kesko/A puintikaudella. Vilja kuutioidaan, otetaan hlp ja siitä johdetaan kilot. Jokaisesta kosteusprosentin noususta vähennetään hintaa 2%. Elikkäs esim. myyjä tuo ohraa, jonka kosteus on 24%. A/K maksaa 14% viljasta 140€/t. Minä vähennän hinnasta 24%-14%=10%*(140€/t*2%)=10*2.8€/t=28€/t. Eli maksan tuosta 140-28 = 112€/t.

Tätä on sovellettu nyt ainakin kymmenen vuotta ja edelleen kauppa jatkuu, eli joko hinnoittelu on OK tai sitten minä ostan ylihinnoiteltua tavaraa :o ???
Ihan suosituksesta. Kannattaa ajaa vaakalle joka ikinen kuorma. Ja kyllä tuo Pro Rahastuksen laskuri ihan on käypänen.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Kuivaamattoman viljan osto.
Jos lähdet laskemaan omia makkara yms kustannuksiasi ja sillä yrität hintaa painaa alaspäin niin olet hakoteillä ja veikkaan että voi olla vaikeaa kaupan teko?

Eikös tuossa ole se kosteusvähennys ts. "kuivauskustannus" ? Tuolla periaatteella kauppa käy laskutaitoisten kanssa vuosi vuoden perään. Valkuaisesta ja hl-painosta kannattaisi myös hyvittää, jos ei halua pelkkää kahua ;)


On siinä jonkinlainen vähennys, ProAgrian laskuri taas maksaa käsittääkseni saman hinnan kuiva-ainetonnille olipa vilja tuoretta tai kuivattua. Nopeasti ajateltuna ei tule yhtään syytä mieleen, miksi maksaisi tuoreesta saman kuin kuivasta  ???
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

realisti

  • Vieras
Vs: Kuivaamattoman viljan osto.
kiinnostaisi kanssa kovasti myydä osa viljasta pois märkänä, kuivauskapasiteettia kun ei liikaa ole käytössä. Ei vain vielä ole tärpännyt kenenkään kanssa joille on tarjottu, vieläpä näyttäsi laatutavaraa tulevan.

gutiguti

  • Vieras
Vs: Kuivaamattoman viljan osto.
Ostava karjatila on vähentänyt päivän hinnasta toteutuneet puinti- ja kuivauskustannukset. Rahdin maksaa ostaja. On myös myrkyttänyt juolavehnän ennen puintia omalla kustannuksellaan.

suomileijona

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 460
Vs: Kuivaamattoman viljan osto.
onkohan nuita muita laskureita olemassa kuin tuo proagria

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Kuivaamattoman viljan osto.
https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/ProAgria/Palvelut/ProAgria%20Kasvi1/viljanhintalaskuri

Suuntaa hintaan...

Tuo laskuri kertoo viljan ruokinnallisen arvon. Se ei ota mitään kantaa kustannuksiin jotka syntyvät viljaa säilöttäessä/kuivattaessa. Tämä on aika oleellista ajatellen ostajaa. Ei se makkaraan pakkaaminen ilmaista ole. Lisäksi pitäisi ottaa huomioon se hyöty, jonka myyjä saa siitä helppoudesta, kun vilja tuodaan ostajalle suoraan puimurin alta. Tuon hinnoittaminen onkin sitten aika haastavaa.

Itse ostan tuoretta viljaa suoraan puimurin alta. Kauppaa on tehty lähitilojen kanssa seuraavalla periaatteella. Maksan 14% viljasta saman hinnan kun kesko/A puintikaudella. Vilja kuutioidaan, otetaan hlp ja siitä johdetaan kilot. Jokaisesta kosteusprosentin noususta vähennetään hintaa 2%. Elikkäs esim. myyjä tuo ohraa, jonka kosteus on 24%. A/K maksaa 14% viljasta 140€/t. Minä vähennän hinnasta 24%-14%=10%*(140€/t*2%)=10*2.8€/t=28€/t. Eli maksan tuosta 140-28 = 112€/t.

Tätä on sovellettu nyt ainakin kymmenen vuotta ja edelleen kauppa jatkuu, eli joko hinnoittelu on OK tai sitten minä ostan ylihinnoiteltua tavaraa :o ???
Ihan suosituksesta. Kannattaa ajaa vaakalle joka ikinen kuorma. Ja kyllä tuo Pro Rahastuksen laskuri ihan on käypänen.

joo, jos vain mahdollista niin vaakan kautta..