Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kylvö kultivoituun tai lautasmuokattuun?!  (Luettu 3396 kertaa)

korkean

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 451
Eli kertokaa kylvääkö kukaan laahalla /  tai puoli kiekko koneella kultivoituun tai lautas muokattuun ? Miten onnistuu, äestättekö yms ? Kiinnostaisi kokeilla kultivaattoria ja äestys perään ja kylvö kevythinattavalla jossa kiekot takana. :P

maajulli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 614
Vs: Kylvö kultivoituun tai lautasmuokattuun?!
Muutamaan vuoteen en ole enää kyntänyt ollenkaan. Pääsääntöisesti keväällä kultivoin, äestys kerran tai kaksi ja sen jälkeen Simultan nostolaitekiekkovannaskoneella jyvät maahan. Hyvin on pelittänyt.

 maalajeina pääosin hiuesavi /hietamoreeni.

korkean

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 451
Vs: Kylvö kultivoituun tai lautasmuokattuun?!
Minulla maalajit ihan hiekasta saveen.. :) tavoite olis kultivoida ja äestää kerran ja kylvää kevythinattavalla junkkarin simultalla jossa kiekot jyväpuolella.. ::)

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Kylvö kultivoituun tai lautasmuokattuun?!
Eli kertokaa kylvääkö kukaan laahalla /  tai puoli kiekko koneella kultivoituun tai lautas muokattuun ? Miten onnistuu, äestättekö yms ? Kiinnostaisi kokeilla kultivaattoria ja äestys perään ja kylvö kevythinattavalla jossa kiekot takana. :P

Eihän tuossa mitään ongelmaa ole.

korkean

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 451
Vs: Kylvö kultivoituun tai lautasmuokattuun?!
Joo kyllä se tiedossa on että onnistuuko, mutta haluaisin tietää onko vaikutusta mm . satoisuuteen ja muuhun..  Ja miten savimaa reagoi ?  ::)

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Kylvö kultivoituun tai lautasmuokattuun?!
Onnistuu mutta ainakin minun vanha simultani tahtoo paikoin jättää jyviä pintaan. Eli kaipaisi lisää vannaspainoa. Em syystä  satokin laskee.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Kylvö kultivoituun tai lautasmuokattuun?!
Onnistuu mutta ainakin minun vanha simultani tahtoo paikoin jättää jyviä pintaan. Eli kaipaisi lisää vannaspainoa. Em syystä  satokin laskee.

Vauhtia lisää pyörivään? Tai syvyyttä?

maajulli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 614
Vs: Kylvö kultivoituun tai lautasmuokattuun?!
Onnistuu mutta ainakin minun vanha simultani tahtoo paikoin jättää jyviä pintaan. Eli kaipaisi lisää vannaspainoa. Em syystä  satokin laskee.

 Sama mulla. Koneeni edellinen omistaja oli aina talvisäilönyt koneensa niin, että painoa oli vantaiden päällä. Eikä siis laittanut konetta ns. pukkien päälle, jolloin vantaat olisivat olleet ilmassa. Tämä on kuoleennuttanut lehtijousia ajan mittaan, ja niistä on mennyt paras lujuus pois. Ja siksi jättää helpolla jyviä pintaan.

 onneksi on äkeessä varpajyrä, joka tekee hienompaa tavaraa kylvökerrokseen, niin se autaa jyvien peittymisessä.

 Myös se, että laittaa työntövarren hiukkasen normaalia pidemmäksi on auttanut. Tällöin apulantavantaat kulkee ihan pikkuisen normaalia ylempänä ja siemenvantaat siis alempana.