Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lihantuotanto pilaa Itämeren TV 1 klo 21.40  (Luettu 13489 kertaa)

Make

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Lihantuotanto pilaa Itämeren TV 1 klo 21.40
Odotin sulta Koivumäeltä todella fiksua vastausta mutta se ei nyt ollut välttämättä kovin olennainen ko. asiaa tarkastellessa.

Ystäväsi Tönö-Veeti toi esille Tundran raivioiden väitetyt ravinnepäästöt ja minä toin esille vastaavasti kiistattomasti todistetut etelän peltojen ravinne ja kiintoainepäästöt.

Onko sulla edes esittää minkäänlaista faktaa siitä että olisin väärässä?????
Vastaan, vaikka multa ei kysytykään.  ;)
Nurmi on ainoa, joka oikeasti sitoisi etelän peltojen kiintoaineksen peltoon. Nurmenviljely myös parantaisi savimaiden rakennetta, jolloin vedenläpäisevyys paranisi ja pintavalunta vähenisi. Jostainsyystä vain nurmirehun käyttäjät ovat vähentyneet etelästä.  >:(
Mystinen kesälaatumies

sirkussonni

• Vieras
Vaan hevosten määrä sen kun lisääntyy....
On muuten aika paljon alaa hevostelun merkeissä nurmella.

koivumaki

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Odotin sulta Koivumäeltä todella fiksua vastausta mutta se ei nyt ollut välttämättä kovin olennainen ko. asiaa tarkastellessa.

Ystäväsi Tönö-Veeti toi esille Tundran raivioiden väitetyt ravinnepäästöt ja minä toin esille vastaavasti kiistattomasti todistetut etelän peltojen ravinne ja kiintoainepäästöt.

--Mä en oikein viitsisi lähteä tähän kotimaisten tuottajien alueelliseen kinaan.Vaikeaa on muutenkin.
--Minusta on aika oleellista kuitenkin se,että ei täällä etelässäkään kuitenkaan sontaa ihan suoraan järveen ajeta.Kuten venäjällä tehdään.

Sä itse lähdit tähän kinasteluun, tosin et ehkä edes ymmärtänyt sitä että kiistattomat faktat ovat sinua ja ystävääsi Tönö-Veetiä vastaan. Kaikesta huolimatta olen etelä-Suomen maatalouden asialla. Jos siellä ei maatalous kannata niin tuskin muuallakaan Suomessa.

--niin,meillä on ehkä myös eri näkökulma.Minä korjaisin Itämeren tilaa muuttamalla asioita ensiksi koko Itämeren alueella.Sen jälkeen sitten nää mittakaavallisesti pienemmät omat ongelmat.Make totesi nurmiviljelyn vähentyneen etelästä.....

Luomujussi

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Expertus dico....

--Mä en oikein viitsisi lähteä tähän kotimaisten tuottajien alueelliseen kinaan.Vaikeaa on muutenkin.
--Minusta on aika oleellista kuitenkin se,että ei täällä etelässäkään kuitenkaan sontaa ihan suoraan järveen ajeta.Kuten venäjällä tehdään.

Sä itse lähdit tähän kinasteluun, tosin et ehkä edes ymmärtänyt sitä että kiistattomat faktat ovat sinua ja ystävääsi Tönö-Veetiä vastaan. Kaikesta huolimatta olen etelä-Suomen maatalouden asialla. Jos siellä ei maatalous kannata niin tuskin muuallakaan Suomessa.

--niin,meillä on ehkä myös eri näkökulma.Minä korjaisin Itämeren tilaa muuttamalla asioita ensiksi koko Itämeren alueella.Sen jälkeen sitten nää mittakaavallisesti pienemmät omat ongelmat.Make totesi nurmiviljelyn vähentyneen etelästä.....

Kaikesta huolimatta nyt on kyse siitä että kykenetkö todistamaan aikaisemmin osoittamani/kertomani  väitteeni vääriksi.

Sä olet ehkä vihdoinkin ymmärtänyt että yritän vain todistaa erään Tönö-Veetin väittämät vääriksi....nää on mun tarkoitusperät....

Viimeksi muokattu: 24.06.11 - klo:16:07 kirjoittanut Luomujussi

Lehtimäki

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kyl oli tosi murheellista katsottavaa se ohjelma.  >:(

Timpalle sopimaton...aiheutti traumoja ja vei yöunet.  >:(

Vaikka Suomi laittais kaiken tuotannon pois pelistä niin ei mitään vaikutusta
itämeren tilaan.

--RuÅtsin maatalousministeri totesi asian kans.Jos Ruotsin tuotanto lopetettaisiin,vastaava tuotanto siirtyisi noihin venäläisten ja polskien yms.alueille ja ulkopuolelle kaiken ympäristöseurannan.
Sama kehityshän on täällä,ohjelmassahan todetiin Venäjän tavoitteena olevan tuotannon ja viennin kasvattaminen.Eli meiltä vähenee ja siellä lisätään.

Juu mutkun Suomen maataloustukirahat voidaan sitten käyttää Igorien maatalouden tukemiseen.

kokoomuksen haloska  käy  tiistaina vihkimässä  rikkaalle  suurvallalle maksamamme pietarin  putsarin :'(

gutiguti

• Vieras

Vastaan, vaikka multa ei kysytykään.  ;)
Nurmi on ainoa, joka oikeasti sitoisi etelän peltojen kiintoaineksen peltoon. Nurmenviljely myös parantaisi savimaiden rakennetta, jolloin vedenläpäisevyys paranisi ja pintavalunta vähenisi. Jostainsyystä vain nurmirehun käyttäjät ovat vähentyneet etelästä.  >:(

Ongelman ydin.

Luomujussi

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Expertus dico....
Ei nyt taaskaan etelän juipit kyenneen todistamaan väitteitäni vääriksi....No, eipäs olisi ollut edes ensimmäinen kerta.....

Viimeksi muokattu: 24.06.11 - klo:17:28 kirjoittanut Luomujussi

JoHaRa

• Vieras
Ei nyt taaskaan etelän juipit kyenneen todistamaan väitteitäni vääriksi....No, eipäs olisi ollut edes ensimmäinen kerta.....

Etelä-Suomen joet kulkevat savessa, pohjista ja reunoilta irtoaa jääkauden jälkeistä kiintoainesta. Salaojitetuilta pelloilta tuo huuhtoutuminen on oikeasti todella pientä. Valtaojat yms. ovat useimmiten kirkasta vettä. Joessa vesi muuttuu saviseksi johtuen suuremmasta syvyydestä.

Mikä tuo Sinun väitteesi muuten oli ? En jaksa etsiä sitä tuolta tappelun joukosta.

Luomujussi

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Expertus dico....

Etelä-Suomen joet kulkevat savessa, pohjista ja reunoilta irtoaa jääkauden jälkeistä kiintoainesta. Salaojitetuilta pelloilta tuo huuhtoutuminen on oikeasti todella pientä. Valtaojat yms. ovat useimmiten kirkasta vettä. Joessa vesi muuttuu saviseksi johtuen suuremmasta syvyydestä.

Mikä tuo Sinun väitteesi muuten oli ? En jaksa etsiä sitä tuolta tappelun joukosta.

Sä nyt taas ovelasti kierrät faktat.

Mun väitteeni olivat tosi selkeät ja ymmärrettävät tässä threadissa mutta ne vastaväitteet olivat ymmärrettävästi omaa tasoaan.

Kykeneekö nyt taaskaan kukaan väittämään/todistamaan että olisin syyllistynyt skeidan esittämiseen tässäkään threadissa?????

Viimeksi muokattu: 24.06.11 - klo:18:19 kirjoittanut Luomujussi

JoHaRa

• Vieras

Mun väitteeni olivat tosi selkeät ja ymmärrettävät tässä threadissa mutta ne vastaväitteet olivat ymmärrettävästi omaa tasoaan.

Kykeneekö nyt taaskaan kukaan väittämään/todistamaan että olisin syyllistynyt skeidan esittämiseen tässäkään threadissa?????

Pystytkö sinä osoittamaan väitteesi faktoiksi  ???

Luomujussi

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Expertus dico....

Eiköhän nuo löydy joka syksyn ylen ympäristöuutisista. En nyt olettanut joitakin agrolaisia edes noin utameiksi......

No, pallo on taas sulla ja sä voit todistaa väitteeni skeidaksi.....

JoHaRa

• Vieras

Eiköhän nuo löydy joka syksyn ylen ympäristöuutisista. En nyt olettanut joitakin agrolaisia edes noin utameiksi......

No, pallo on taas sulla ja sä voit todistaa väitteeni skeidaksi.....

Voisin. Mutta kun minä en viitsi lanata sitä tuolta tekstistä  :D

Lehtimäki

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Eiköhän nuo löydy joka syksyn

ylen ympäristöuutisista. ??? ??? ???           
 En nyt olettanut joitakin agrolaisia edes noin utameiksi......

te]

varmat  päivät  luomujussilla kun yle  julkaisee  ympärisöuutisensa ???

cosmic_cowboy

• Vieras
Saveshiukkaset liukenevat veteen sadepisaroiden iskuvoimasta tai jopa lämpöliikkeen vaikutuksesta. Stokesin laki määrittelee raekoon vaikutuksen hiukkasen laskeutumisnopeueen  nesteessä olevan toisessa potenssissa. Käytännössä tämä tarkoittaa että hietahippusen laskeutuessa metrin syvyisen ojan pohjaan tunnissa-parissa, saveshiukkaselta samaan kuluu jopa kaksi vuotta.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=11478&lan=fi

Saven pienissä hiukkasissa on pinta-alaa valtavasti enemmän kuin vaikkapa hiedassa. TÄmä mahdollistaa ravinneionien (mm. fosfori) kiinnittymisen hiukkasten pinnalle. Lisäksi liuskeisissa saveshiukkasissa on rakennusaineena enemmän kasvinrvainteita kuin karkeammissa maissa. Savimaat pidättävät hyvin ravinteita, kunhan savimaa saadaan pidätettyä pellolla.

Savimaa on alttiimpi tiivistymiselle kuin karkeammat maat ja tämä lisää huuhtoumariskiä. Make on täsmälleen oikeassa siinä, että monivuotisia nurmia pitäisi olla enemmän savimaiden viljelykierrossa. Hän onkin tehnyt parhaansa asian hyväksi. Nurmi pidättää saven paremmin pellolla ja parantaa maan rakennetta.

Pohjoisen raivioiden ongelma on se, että ne siirtävät nurmiviljelyyn perustuvan nautatuotannon painopistettä pois savialueelta. Turvemaita raivatessa suuri ympäristöhaitta on hiilidioksidipäästöjen lisääntyminen ilmakehään.

He, joiden mielestä maataloudella ei ole mitään osuutta vesistöjen kunnon huonontumiseen, ovat tervetulleita uimaan loppukesästä Köyliönjärveen. Voitte sitten varmaan selittää miksi kroolaamme papusopassa? EI Venäjää, ei Helsinkiä, ei sellutehdasta, vaan erikoisviljelyn keskittymä hietamaalla ympäri järven. Kyllä minun mielestäni meidän pitää  omalta osaltamme pitää vedet puhtaina eikä laskeutua Venäläisten tasolle.

http://www.pyhajarvi-instituutti.fi/image/pdf-tiedostot/kjn_tila_kuormitus_kunnostus_nettiin.pdf

Luomujussin olemisiin en sano puolta sanaa.

Terminator

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Taas tämä itämeriskeida liikkeellä. Itämeri/suomenlahti ei puhdistu kuin kahdella konstilla. Toinen on se että Suomenlahti lapioidaan umpeen suomen ja viron alueitten kohdalta tai se että mitä venäjälle rahoitetaan on se että siellä muutetaan jokien kulkusuuntaa. Venäläiset on pari kertaa suunitelleet kyseistä operaatiota sitten vuoden 1917 vallan kumouksen ja viimeisin on 1990 luvulta. Siihen minunkin puolesta saisi valtio antaa heti 2-5 miljardiin euroon jos se supistetaan Suomen valtion ympäristöministeriön kassasta.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."