Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MaasTul ja kelkkareitin pakkolunastus  (Luettu 4369 kertaa)

minä-itte

  • Vieras
Vs: MaasTul ja kelkkareitin pakkolunastus
Kyllähän sen kaavan voi itsekin teettää, mutta kunnan pitää se hyväksyä.
Naapurini aloitti tuon kaavanteettämisrumban tänä keväänä, kun halusi siirtää parin vapaa-ajanasunnon paikan tonttinsa toiselta reunalta toiselle. Mitään varmuutta kaavan läpimenosta kunnassa ei ole.

Juuri näin.

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: MaasTul ja kelkkareitin pakkolunastus
Kyllähän sen kaavan voi itsekin teettää, mutta kunnan pitää se hyväksyä.
Naapurini aloitti tuon kaavanteettämisrumban tänä keväänä, kun halusi siirtää parin vapaa-ajanasunnon paikan tonttinsa toiselta reunalta toiselle. Mitään varmuutta kaavan läpimenosta kunnassa ei ole.
Kun kuuluu hyväveli järjestöihin, on kaikkien puolueiden jäsenkirjat, tukee paikkakunnan urheilua jne. Ei tarvitse kuin ilmoittaa, että minä tarvitsisin tälläisen kaavan. Niin kyllä onnistuu ja kunta vielä kaavoittaa samaalla lähistöltä itselle samaan syssyyn ja tontin arvo sen kun nousee ja kunnallistekniikka hoituu kaupan päälle.

Neke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2798
Vs: MaasTul ja kelkkareitin pakkolunastus
MaasTul tänään:

   

""""Kiista kelkkareitistä kärjistyi Ylä-Savossa

Moottorikelkkareitti Paavo Tossavaisen maalle Kiuruvedellä tehtiin poliisien saattamana. Maanomistaja vastusti reitin rakentamista, mutta maastoliikennelain mukaan reitti voidaan siitä huolimatta rakentaa, jos yleinen etu niin vaatii.

”Minä en tiedä, kenen etu se on. Yhteinen tappio tämä on, metsäpinta-ala pienenee ja hiilijalanjälki kasvaa”, sanoo Tossavainen. Korvausta reitin teosta maalleen Tossavainen on saanut 150 euroa. Jos kaadetut puut myydään, maanomistaja saa siitä tulevat tulot.

”Tämä on rosvous. Reitti pysyy rasitteena, vaikka tila vaihtaisi omistajaa.”

Johtaja Jari Mutanen Pohjois-Savon elykeskuksesta ymmärtää maanomistajan näkökulman.

”Yleinen etu on helpompi hyväksyä, kun kyse on vesijohdosta tai sähkölinjasta. Periaate tässä on kuitenkin kelkkailun haittojen vähentäminen. Yleisen edun kannalta kelkkojen ohjaaminen reiteille näyttää hyvältä, mutta yksittäisen maanomistajan kannalta tietysti ei.”



Sovituista urista

halutaan eroon

Sopimalla tehdyistä moottorikelkkaurista halutaan kuitenkin eroon. Kunnat kokevat hankalaksi sen, että urien reitit vaihtelevat vuosittain. Aina joku maanomistaja haluaa purkaa sopimuksen ja uraa joudutaan siirtämään. Tästä koituu kustannuksia erityisesti, jos reitille on jo rakennettu esimerkiksi siltoja tai muita rakenteita.

Mutasen mukaan sopimalla ei saada rakennettua koko maakunnan kattavaa reitistöä. ”Vaihtoehto on, että siitä ajatuksesta sitten luovutaan ja pitäydytään yksittäisissä reiteissä.”

Johtaja Markku Tornberg MTK:sta muistuttaa täyden korvauksen periaatteesta. Maanomistajan tulisi saada yleisen edun vaatimasta haitasta täysi korvaus. ”On syytä esittää kysymys, onko moottorikelkkailu yleisen edun vaatimaa. Tähän asti eduskunta on ollut sitä mieltä.”

Maastoliikennelakia oltiin uudistamassa tänä keväänä, mutta eduskunta ei ehtinyt käsitellä asiaa ennen vaaleja.

”Suomessa on 100 000 moottorikelkkaa. Kyllä ne on pakko ohjata reiteille”, huomauttaa Tornberg. AINO ÄSSÄMÄKI
"""""



Nyt on haussa saitin kovat MTK ja KEPU kasvot,vai ovatko puskassa.