Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rehunteko  (Luettu 5169 kertaa)

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Rehunteko
Kyllä niitä sääntelyjä on ollut jo ennen EU aikaakin. Tosin ne oli nimeltään käytön rajoitukset ja ohjeiden noudattaminen oli sitten käyttäjän vastuulla. Ite aloin ruiskutteleen urakointina joskus 1970. Ja ei ollut silloinkaan syytä ihan mitä hyvänsä ruuttailla ja mihin hyvänsä. Ja mehiläisvaroituksetkin piti huomioida jos aikoi rypsistä satoa saada. Viljelijät oli silloin kovin innokkaita käyttämään tosjunta aineita, hiukan piti hillitäkin joskus.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ennen on suhteellinen käsite. Ymmärtääkseni MCPA.ta käytettiin nurmilla yleisesti ennen EU aikaa. Tai mä olen sen verran juniori etten tuosta viljelystä ennen EU.ta juurikaan tiedä sääntelyn osalta

Noinhan se. Minä muistan olleeni pikku poika kuulleeni sanan hormotuho. Olikohan se mcpa valmiste ? Ainakin ruiskutuksen onnistuminen katsottiin seuraavana päivänä  8)

metsajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Ennen on suhteellinen käsite. Ymmärtääkseni MCPA.ta käytettiin nurmilla yleisesti ennen EU aikaa. Tai mä olen sen verran juniori etten tuosta viljelystä ennen EU.ta juurikaan tiedä sääntelyn osalta

Noinhan se. Minä muistan olleeni pikku poika kuulleeni sanan hormotuho. Olikohan se mcpa valmiste ? Ainakin ruiskutuksen onnistuminen katsottiin seuraavana päivänä  8)

Taisi olla. Jauhona pussitavarana... muistan mokomaa ruiskuun pöllytelleeni... peltipönttöruutassa oli 3 leveälle levittävää suutinta. Pumppu irrallisena ulosoton päässä ja pöntössä luki Agrohormo :-) Seuraava ruutta taisi olla jo 10 metrinen Hardi.

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Hormotuho pussitavaraa. Kivaa käsitellä kun pöllähti pulveri. Monet muutkin aineet oli noihin aikoihin jauheena. Kunnollista juolamyrkkyä ei ollut. Joku Amitroli niminen oli tehokkain mut sen käyttö ja myynti kiellettiin. Liekö sitten haitallisempaa kuin clyfosaattivlmisteetkaan. Roundupin tullessa markkinoille sitä sitten ruuttaili jokainen mökin muijakin puskiensa juurille, siitäpä sittentuli rajoitusta sillekin aineelle. Ja olipa metsäpuolellakin heinän torjuuntaan aineita. Toki sillä se taimen ympärys pysyi jonkun aikaa puhtaana.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Amitroolihan ajettiin juolalle, kun kasvina oli kaura.

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Nimenomaan, mutta poistuimarkkinoilta. Itselleki jäi muutamia kiloja varastoon myymättä. btv kuten Oksan kommenointi.mahtaneeko  oksalla  aiheesta mielipidettä, minun mieltä kun aina kaivelee, milloin mistäkin.Sitten kun otan ihan kantaa juttuihin hän onkin hiljaa. Ei  näemmä muuta tietoa kuin siellä pajalla. mä milloinkin sitä. Eiköhän ukkeli kohta herää jurnuttamaan

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Koskahan tuo Amitrooli kiellettiin. Harjoittelutilan isäntä kehui 80-luvun lopussa ottaneensa hävitettäväksi ko ainetta. Muutamaa vuotta myöhemmin ajelin tilan ohi ja kovin oli vaaleat kaurat  ::)

kärmeskytö

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
^
Ei jaksa muistaa koska Amitroli kiellettiin mutta pari kilon pakettia näkyy olevan kätköissä Emisol 50 Amitrolia ja kilon paketti Juolavehnän tuho (NaTa) .Nämä tuli jostain kellarin siivouksesta pari vuotta sitten.Herkutellu ajatuksella että vetäis ensiksi Hormotuholla roskat ja sitten Amitrolit ja Roxion vielä kurkoosille. Saattaas lakialla vähän haista....