Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ohjatusta vapaalle  (Luettu 9556 kertaa)

Poikapoloinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: Ohjatusta vapaalle
Suomessa lypsää ainakin yksi yli 10v vanha robotti, että taitaa ne kestää yli 5 vuotta.
Maaseudun tulevaisuus

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: Ohjatusta vapaalle
Siihen käyntien määrään vaikuttaa myös paljonko lehmät lypsävät ja kuinka nopeasti. Keskivirtaus 2,7 lypsyjä 2,8 maitoa per lehmä karvan alle neljäkymmentä, lehmiä lypsyssä karvan alle 60. Maksimi rehu robotilta 9kg. Kone punanen Next. Karsinta tarkoittaa sitä, että jos maito tulee hitaasti, lehmä myyntiin. Mutuna jos lehmiä on niin paljon että käyntien määrä laskee alle 2,5 kokonaismaitomäärä ei lisäänny vaan laskee, verrattuna pienempään lehmämäärään ja tiheämpään lypsyyn.

Vau! Hienosti menee. Mun pitäisi ottaa oppia sinulta. Ainoa mihin mä en pystyisi on se etten voisi myydä lypsäviä lehmiä. Mä olen sen ikäinen että itken jo ternivasikoiden ja teuraitten lähtöä. Hiehoja voin myydä kun en ole heihin niin hyvin tutustunut.

lope

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 311
Vs: Ohjatusta vapaalle
Miul on "vanha" a2 lely, kuus vuotta tulee koht mittariin. Kiintiö ja pellot rajottaa tuotantoa, vielä kun luomussa ilveilen, mut noin 55 lehmää lypsyssä 2,5 lirtran keskivirtauksilla. Täl hetkellä vapaata kapasiteettia noin 20 prossaa. Ohikulkukuja eilein 60. Yks työtekijä ja mieihe. Herkkä on liipasinsormi mulla noille huonommille, ja karsinta on ollu raju. Alkutilanteessa porukka tuli noin 40 eri karjasta. Miun lähtökohtahan oli kymmenen vuotta sitten se että ostin tilan ulkopuolisilta ja alotin 12 lehmällä. Kaikki ostokkeja. Edistystä eläimissä kuitenkin havaittavissa, juur tään rajun karsinnan ansiosta. Ja vapaa kierto on ollu kioskien kanssa huoleton,(jos noiden kantturoiden kans ny ikinä) tapa pitää elukoita. Mulle sopiva. Niin no mikä vapaa tää ny on, kun on yhen suunnan portti robotin eessä ettei pääse kouluteltavat hiehot karkuun. Niit on meinaan lähes aina. Toinen suunta on kyl aina auki.

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: Ohjatusta vapaalle
Miul on "vanha" a2 lely, kuus vuotta tulee koht mittariin. Kiintiö ja pellot rajottaa tuotantoa, vielä kun luomussa ilveilen, mut noin 55 lehmää lypsyssä 2,5 lirtran keskivirtauksilla. Täl hetkellä vapaata kapasiteettia noin 20 prossaa. Ohikulkukuja eilein 60. Yks työtekijä ja mieihe. Herkkä on liipasinsormi mulla noille huonommille, ja karsinta on ollu raju. Alkutilanteessa porukka tuli noin 40 eri karjasta. Miun lähtökohtahan oli kymmenen vuotta sitten se että ostin tilan ulkopuolisilta ja alotin 12 lehmällä. Kaikki ostokkeja. Edistystä eläimissä kuitenkin havaittavissa, juur tään rajun karsinnan ansiosta. Ja vapaa kierto on ollu kioskien kanssa huoleton,(jos noiden kantturoiden kans ny ikinä) tapa pitää elukoita. Mulle sopiva. Niin no mikä vapaa tää ny on, kun on yhen suunnan portti robotin eessä ettei pääse kouluteltavat hiehot karkuun. Niit on meinaan lähes aina. Toinen suunta on kyl aina auki.

Mitä tarkoittaa se yhden suunnan portti robotin edessä ettei hiehot pääse karkuun?

Poikapoloinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: Ohjatusta vapaalle
http://www.dairylogix.com/SplitEntryHoldingArea.pdf
Tämä on hyvä systeemi hiehojen opettamiseen. Myös aivan loppulypsykaudesta voi olla jokunen ajettava, kun roborehut nollilla. Tämän kanssa lehmien ajamiseen ei mene turhaan aikaa.
Maaseudun tulevaisuus

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Ohjatusta vapaalle
http://www.dairylogix.com/SplitEntryHoldingArea.pdf
Tämä on hyvä systeemi hiehojen opettamiseen. Myös aivan loppulypsykaudesta voi olla jokunen ajettava, kun roborehut nollilla. Tämän kanssa lehmien ajamiseen ei mene turhaan aikaa.

 Menehän sitä aikaa abaut  16 sekunttia portin aukasuun ja sulkemiseen :)

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Ohjatusta vapaalle
http://www.dairylogix.com/SplitEntryHoldingArea.pdf
Tämä on hyvä systeemi hiehojen opettamiseen. Myös aivan loppulypsykaudesta voi olla jokunen ajettava, kun roborehut nollilla. Tämän kanssa lehmien ajamiseen ei mene turhaan aikaa.

Heh, tuolahan oon käyny  ;D
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Poikapoloinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: Ohjatusta vapaalle
Toisella noista tiloista kerran ja toisella kahdesti.
Maaseudun tulevaisuus

lope

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 311
Vs: Ohjatusta vapaalle
No ku kaks rivisen navetassa on robotti sijotettu keskimmäisen rivin kohalle sen päätyyn, niin sen parsirivin kohalla käytävä jossa portti, joka päästää ruokintapöydän suunnasta elukat robotin eteen, muttei takas. On siis vaan yksi suunta kytättävänä hiehon takana kun sitä robotille ajelee. Robotille siis mennään makuuosaston puolelta lantkäytävän päästä. Onkohan tää ny millään lailla ymmärrettävästi selevitelty. On mul sitte toinenkin portti joka sulkee sen lantakäytävän, jos jostain syystä pitää useampaa opettaa, mut käytännössä se on aina auki. 

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: Ohjatusta vapaalle
Hyvin kerrottu ja ymmärsin minkälainen on systeemi. Varmaan just hiehojen kanssa hyvä.

Meillä on nyt aidat poistettu ja tyyli täysin vapaa. 3 päivää on harjoiteltu ja maitomäärä on tippunut sadalla litralla mutta se oli odotettavissa. Lehmät ovat tyytyväisiä ja itseäkin miellyttää väljyys ja vapaus. Muutamia on jouduttu hakemaan aamuin illoin mutta yllättävän hyvin on mennyt.