Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kyntömiehet  (Luettu 37079 kertaa)

kakesa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Kyntömiehet
Kyntö nyt ja tulevaisuudessakin. Saa oljet piiloon-->tauditkin pysyy kurissa.

raukunenmika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Vs: Kyntömiehet
Miks hyvä perusmuokkaustapa tartis lopettaa? ps. olen kylvänyt 8 vuotta suorakylvökoneella, osa sänkeen osa kynnettyyn. Paras sato vuosi vuoden jälkeen kynnetystä. Tosiasiat puhuvat kynnön puolesta näin se vaan on !!!

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Kyntömiehet
Tosiasiat puhuvat kynnön puolesta näin se vaan on !!!

Ei, vaan kyseessä on edelleenkin oma mielipide. Samoin ku mulla ja se on se että näille maille on yhenkään maankääntäjän turha yrittää tulla  :D

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Kyntömiehet
Miks hyvä perusmuokkaustapa tartis lopettaa? ps. olen kylvänyt 8 vuotta suorakylvökoneella, osa sänkeen osa kynnettyyn. Paras sato vuosi vuoden jälkeen kynnetystä. Tosiasiat puhuvat kynnön puolesta näin se vaan on !!!

millä perusteella hankiit suorakylvökoneen??

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Kyntömiehet
Miks hyvä perusmuokkaustapa tartis lopettaa? ps. olen kylvänyt 8 vuotta suorakylvökoneella, osa sänkeen osa kynnettyyn. Paras sato vuosi vuoden jälkeen kynnetystä. Tosiasiat puhuvat kynnön puolesta näin se vaan on !!!

millä perusteella hankiit suorakylvökoneen??


Yhteisön painostuksesta?  ;D

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2003
Vs: Kyntömiehet
tässä kyntökeskustelussa unohtuu usein se että ne ketkä kyntää kaikki eikä kylvä syysviljaa menettää 45 €/ha suhteessa 50% kasvipeitteisyyden valinneisiin. ku rahasta tätä viljelyhommaakin vissiin tehdään.

tämä tekee 100 ha tilalla kuuden vuoden ymppijakson(?) aikana 27 000 euroa. siihen rahaan saa aikalailla tuottaa enemmän tavaraa. toki myönnetään että viime vuonna olis meilläkin tullut muutama tonni viljaa enemmän jos perusmuokkauksena olis kaikkialla kyntö.

jos raha vaihdettas niinpäin, että kyntämisestä maksettas ni vois alkaa harkitteen puolella pinta-alasta.

kaikki tavallaan, ei kannata yleistää suuntaan tai toiseen. kyntö ei vaan sovi mein poutiville saville.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kyntömiehet
tämä tekee 100 ha tilalla kuuden vuoden ymppijakson(?) aikana 27 000 euroa

***Hyvin havainnollistettu.
Kui mää ain olen paras?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kyntömiehet
tämä tekee 100 ha tilalla kuuden vuoden ymppijakson(?) aikana 27 000 euroa
Jotka meni viimeistä senttiä myöten lautasmuokkaajan hankintaan, että niitä sänkiä saa keväällä auki :D

Meillä nimittäin kävi just noin. 30% sänkipeitteisyydestä tullut raha meni lautasmuokkaajaan, joka oli ihan torso. Toisaalta nämä ympin lisäosathan on korvausta niistä kustannuksista joita aiheutuu näistä toimenpiteistä. Siinä mielessä homma edelleen pulkassa. +-0 8)

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2003
Vs: Kyntömiehet
no ei kai sen lautasen arvo ihan nolla ole viä. ottavat varmaan vaihdossa päittäin ku haet auroihin uudet kärjet.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kyntömiehet
Mää vein sen tuonne äesmuseoon joukon jatkoksi. Kyllä sille vielä muutakin käyttöä keksitään. Esim. Pellavalion paino ;D