Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tilatuen lisäosat  (Luettu 5673 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tilatuen lisäosat
Minä en keksinyt mitään muuta tapaa edetä, kuin vuokranantajana ostin lisäosat itselleni. Lisäosat eivät todellakaan siirry itsekseen kenellekkään, eikä niitä niin vaan jätetä itselle. Maataloussihteerin ohjeet oli, että kuuluvat juridisesti sille jolle on myönnetty. Esim. jos vuokraajalla on ollut karjaa, niin lisäosat hänen nimiinsä. Ongelmaksi tulee, että lisäosia ei voi jättää vuokraajalle, vaan niiden pitäisi siirtyä pellon mukana. Minä ainakin katsoin, että kaikista järkevintä on tässä vaiheessa kierrättää tilatuet ja lisäosat omissa nimissä, niin seuraavalle vuokraajalle kun oikeuksia siirretään, niin omistus on selkeästi itselläni.

En yhtään epäile etteikö maakunnissa olisi mitä mielikuvituksellisempia tapoja hanskata tämä tilanne, mutta omasta mielestäni edellä kuvattu tapa on loppujen lopuksi järkevin kaikkien kannalta.

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Tilatuen lisäosat
Minä en keksinyt mitään muuta tapaa edetä, kuin vuokranantajana ostin lisäosat itselleni. Lisäosat eivät todellakaan siirry itsekseen kenellekkään, eikä niitä niin vaan jätetä itselle. Maataloussihteerin ohjeet oli, että kuuluvat juridisesti sille jolle on myönnetty. Esim. jos vuokraajalla on ollut karjaa, niin lisäosat hänen nimiinsä. Ongelmaksi tulee, että lisäosia ei voi jättää vuokraajalle, vaan niiden pitäisi siirtyä pellon mukana. Minä ainakin katsoin, että kaikista järkevintä on tässä vaiheessa kierrättää tilatuet ja lisäosat omissa nimissä, niin seuraavalle vuokraajalle kun oikeuksia siirretään, niin omistus on selkeästi itselläni.

En yhtään epäile etteikö maakunnissa olisi mitä mielikuvituksellisempia tapoja hanskata tämä tilanne, mutta omasta mielestäni edellä kuvattu tapa on loppujen lopuksi järkevin kaikkien kannalta.
Täällä ne on pääsääntöisesti siirtyneet vuokranantajalle ja sitten seuraavalle vuokraajalle. Lisäosat on maksettu vuosittain. Muutamassa tapauksessa on ely keskuksessa laskettu kertakorvauksen määrä ja maksettu sillä. Selvintähän olisi, että lisäosat ois irroitettu tilatuen perusosasta ja kun tilatuki ois siirtynyt toiselle viljelijälle, niin lisäosat ois jaettu lopuille hehtaareille. Ja lisäosat kuulus ensimmäiselle omistajalle. Muutamalla tilalla on lisäosa isompi kuin tilatuki.

Naturalis

  • Vieras
Vs: Tilatuen lisäosat
Selvintähän olisi, että lisäosat ois irroitettu tilatuen perusosasta ja kun tilatuki ois siirtynyt toiselle viljelijälle, niin lisäosat ois jaettu lopuille hehtaareille.

Lisäosia ei olisi koskaan pitänyt hehtaareihin kiinnittää vaan suoraan tilille rahat, mutta kun tää on tätä täällä byrokraattien luvatussa maassa... >:(

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Tilatuen lisäosat
Mää ainakin pitäisin ittelläni ko lisäosat.
Et sä pysty pitämään niitä itelläsi, vaan ne siirtyvät automaattisesti seuraavalle haltijalle tilatuen mukana.

Jos mää olisin se seuraava haltija niin en maksais niitä edelliselle.

Entä jos A jättää tilatuen ja lisäosan itselleen, vuokrapapereissa ei luovutuksesta puhuta mitään. Näin täällä toimi eräät :P

niin se on kiva toisen vi*tumaisuuden takia antaa tilatuen verran tasoitusta...

nimimerkki 15 ha tilatuetonta vuokrapeltoo  >:( >:( >:(
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Tilatuen lisäosat
niin se on kiva toisen vi*tumaisuuden takia antaa tilatuen verran tasoitusta...

nimimerkki 15 ha tilatuetonta vuokrapeltoo  >:( >:( >:(
Lähtökohtana voi aina pitää, että pikkukiva sukutilaisäntä on pers**stä, kaikki poikkeukset ovat sitten plussaa. ;D

Itse olen sopinut palauttavani tukioikeudet jokaiselle vuokranantajille, vaikka voisinkin tehdä osassa toisin. Pidemmän tähtäimen maine ei kestä tälläistä toimintaa osaltani ja pärjään senverran hyvin ydinliiketoiminnassani, ettei tuollaiseen pikkupikavoittojen napsimiseen ole edes tarvetta.  8)  

Täppärit ja perikunnat ovat tässäkin asiassa pikkutärkeinä matkassa... täptäp vaan.
Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Tilatuen lisäosat
Mää ainakin pitäisin ittelläni ko lisäosat.
Et sä pysty pitämään niitä itelläsi, vaan ne siirtyvät automaattisesti seuraavalle haltijalle tilatuen mukana.

Jos mää olisin se seuraava haltija niin en maksais niitä edelliselle.

Entä jos A jättää tilatuen ja lisäosan itselleen, vuokrapapereissa ei luovutuksesta puhuta mitään. Näin täällä toimi eräät :P

niin se on kiva toisen vi*tumaisuuden takia antaa tilatuen verran tasoitusta...

nimimerkki 15 ha tilatuetonta vuokrapeltoo  >:( >:( >:(
Etko varmistanut etukäteen tilatukioikeuksien siirtoa??
Tyhmästä päästä kärsii aina..
Itte vuokrasin kanssa sellaista peltoa, jossa tilatukioikeudet vahvistettu edelliselle vuokraajalle, ostin ne siltä pois ja homma huomioitiin vuokrassa ja sovittiin tukioikeuksien palautumisesta nykyiselle maanomistajalle 8)

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Tilatuen lisäosat
Mää ainakin pitäisin ittelläni ko lisäosat.
Et sä pysty pitämään niitä itelläsi, vaan ne siirtyvät automaattisesti seuraavalle haltijalle tilatuen mukana.

Jos mää olisin se seuraava haltija niin en maksais niitä edelliselle.

Entä jos A jättää tilatuen ja lisäosan itselleen, vuokrapapereissa ei luovutuksesta puhuta mitään. Näin täällä toimi eräät :P

niin se on kiva toisen vi*tumaisuuden takia antaa tilatuen verran tasoitusta...

nimimerkki 15 ha tilatuetonta vuokrapeltoo  >:( >:( >:(
Etko varmistanut etukäteen tilatukioikeuksien siirtoa??
Tyhmästä päästä kärsii aina..
Itte vuokrasin kanssa sellaista peltoa, jossa tilatukioikeudet vahvistettu edelliselle vuokraajalle, ostin ne siltä pois ja homma huomioitiin vuokrassa ja sovittiin tukioikeuksien palautumisesta nykyiselle maanomistajalle 8)

toiseen tapaukseen on so***** kaksi vuokratasoa saamattomien oikeuksien kompensaatioksi, mutta ei korvaa koko tukea. jos saadaankin ostettua palautuu oikeudet meiltä maanomistajille.  toisessa maanomistajalle oli ihan turha selttää koko kuviota, ei ymmärtänyt. mun tajuntaan ei mene että mikä järki on pantata itselle oikeuksia, ei palauttaa tai edes myydä markkinahintaan  ???
no ko tyypit bloggaa itsentä ulos vuokramarkkinoilta...  vapauttaa kätevästi vuokrapeltonsa muiden käyttöön... :) 8)

 
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Tilatuen lisäosat
Juu vitosella satasen vahinko ;) 8)
Tosa mun keisissä ymmärsin kyllä tilatuen panttaajaa sen takia, kun se sisälsi 80 euron maitopalkkion..
Maitopalkkion hännät yhdessä vuokran alennuksen kanssa tuo mun sijoituksen takaisin seuraavan 8 vuoden kuluessa..
jos maanomistaja olis ite ostanu oikeudet, niin eka vuosi olis painunu tappiolle, nyt se saa samaa vuokraa koko ajan ja ed viljelijä rahansa ja mä pellot, eli WIN-WIN-WIN tilanne ;) ;D