Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Koska kylvöille?  (Luettu 54716 kertaa)

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Koska kylvöille?
Apulanta taas on välttämättömyys. Jos siinä alkaa ronklaamaan esim. siirtyy johonkin salpietaritaktiikkaan, niin minun logiikan mukaan, voisi saman tien lopettaa maanviljelyn. Miksi ylipäätänsä viljellä, jos ei voi sijoittaa tulevaan satoon. Ylipäätänsä lannoituksesta tinkiminen vie jollain ajalla pään vetävän käteen.

Täälläpäin ainakin on sontaa tarjolla niin paljon kuin suostuu ottamaan vastaan, ja jonkun verran enemmänkin.. salpietaritaktiikka toimii loistavasti ja ongelma ennemminkin miten saa fosforit hävitettyä mahdollisimman tehokkaasti kun typpirajat rajoittaa satotasoa.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Koska kylvöille?
Mä olen kinunnut paskaa ensi vuodeksi, miten olette hoitanneet kustannuspuolen jos karjatila levittää lehmänpaskaa mun pelloille? Mikä on levityksen ja tuotteen hinta?
Nothing is Something Worth Doing

lassiala

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 93
Vs: Koska kylvöille?
Tässä keksustelussa :koska kylvöille ? -  tulisi käydä ilmi se huikea ero ,miten asia etenee luomussa ja tavaomaisessa . Landehande laukoo aika viisaita , kokemusperäisiä juttuja siitä . Kylvöajankohaa arvioidessa useimmilla näyttää olevan ainoa ajatus, mahdollisimman pian , ja luetellaan mitä kaikkea onjo ennättänyt , ja mitä muut tekee kylällä . Luomussa painoa omalla harkinnalla ja seuraamalla ,mitä maassa tapahtuu  nyt ja tulevina viikkoina ; onko rikkoja taimettunut , onko maa lämmin , tallautuminen  , ei siinä silloin ole merkitystä  , aljonko jossasin joku jo ennättäynyt. Luomu vaatii isännältä omaa järkeä ja ajatustyötä .
virallinen neuvontapuoli ( Farma-keskus ) tässä ihan pihalla : toistaa vanhoja juttujaan.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Koska kylvöille?
Mä olen kinunnut paskaa ensi vuodeksi, miten olette hoitanneet kustannuspuolen jos karjatila levittää lehmänpaskaa mun pelloille? Mikä on levityksen ja tuotteen hinta?
Ei saisi maksaa kummallekkaan mitään...  ;) :D
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Koska kylvöille?
Mä olen kinunnut paskaa ensi vuodeksi, miten olette hoitanneet kustannuspuolen jos karjatila levittää lehmänpaskaa mun pelloille? Mikä on levityksen ja tuotteen hinta?
Ei saisi maksaa kummallekkaan mitään...  ;) :D
Eli talkoilla pitäisi pellolle levittää ja ilmaiseksi antaa tavara jota voi hyödyntää omillakin pelloillaan ja korvata kultaa maksavan jarapaskan? Tähän taitaa kaatua mun suunnitelmani, tai sitten pitää yrittää riistää joltain  jolla on yksinkertaisesti liikaa paskaa ja joutuu pakolla sitä toisaalle jakamaan...   :D
Nothing is Something Worth Doing

nilihaara

  • Vieras
Vs: Koska kylvöille?
Mä olen kinunnut paskaa ensi vuodeksi, miten olette hoitanneet kustannuspuolen jos karjatila levittää lehmänpaskaa mun pelloille? Mikä on levityksen ja tuotteen hinta?
 
  Karjatila ajattaa urakoitsijalla peltoon ja maksaa levityksen, sehän jätettä josta on päästävä eroon. Jos joku ämpyilee niin kysy eikö talous ole kunnossa. :D

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Koska kylvöille?
Mä olen kinunnut paskaa ensi vuodeksi, miten olette hoitanneet kustannuspuolen jos karjatila levittää lehmänpaskaa mun pelloille? Mikä on levityksen ja tuotteen hinta?

Varmaan ravinteiden hinnalla, jos oikein hinnoittelemaan alkaisi. ::) Kuivikkeen hinnalla jotkut myy, ja levityksestä normaali "urakointi" taksa.
Käteinen ratkasee

nilihaara

  • Vieras
Vs: Koska kylvöille?
Mä olen kinunnut paskaa ensi vuodeksi, miten olette hoitanneet kustannuspuolen jos karjatila levittää lehmänpaskaa mun pelloille? Mikä on levityksen ja tuotteen hinta?

Varmaan ravinteiden hinnalla, jos oikein hinnoittelemaan alkaisi. ::) Kuivikkeen hinnalla jotkut myy, ja levityksestä normaali "urakointi" taksa.
  Ja vastuu lietteen mukana levinneen hukkiksen torjunnasta. Karjatilat leväperäisiä hukkiksen esiintymisestä. Itse en ottais tietyiltä tiloilta mitään paskaa vastaan vaikka maksettais. 8)

viiri45

Vs: Koska kylvöille?
Tässä keksustelussa :koska kylvöille ? -  tulisi käydä ilmi se huikea ero ,miten asia etenee luomussa ja tavaomaisessa . Landehande laukoo aika viisaita , kokemusperäisiä juttuja siitä . Kylvöajankohaa arvioidessa useimmilla näyttää olevan ainoa ajatus, mahdollisimman pian , ja luetellaan mitä kaikkea onjo ennättänyt , ja mitä muut tekee kylällä . Luomussa painoa omalla harkinnalla ja seuraamalla ,mitä maassa tapahtuu  nyt ja tulevina viikkoina ; onko rikkoja taimettunut , onko maa lämmin , tallautuminen  , ei siinä silloin ole merkitystä  , aljonko jossasin joku jo ennättäynyt. Luomu vaatii isännältä omaa järkeä ja ajatustyötä .
virallinen neuvontapuoli ( Farma-keskus ) tässä ihan pihalla : toistaa vanhoja juttujaan.
jep.... tääläpäin vain luomutilan isännät pelolla. "Vähän" tulee kuraa tielle.
-Kaikki saa mutta komiat ensi!

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Koska kylvöille?
Mä olen kinunnut paskaa ensi vuodeksi, miten olette hoitanneet kustannuspuolen jos karjatila levittää lehmänpaskaa mun pelloille? Mikä on levityksen ja tuotteen hinta?
 
  Karjatila ajattaa urakoitsijalla peltoon ja maksaa levityksen, sehän jätettä josta on päästävä eroon. Jos joku ämpyilee niin kysy eikö talous ole kunnossa. :D

Paikallisen markkinatilanteen mukaan menee kustantamiset. Pellolle, jossa fosfori alle 10 mg/l, on lannan fosfori arvokas asia ja  sen voi arvottaa lannoitefosforin mukaan. Muutoin pelkkä typpi määrittää lannan arvon. Bonuksena tulee orgaanista typpeä (kokonaistyppi miinus liukoinen typpi) joka on kasvustojen käytettävissä tulevien vuosien aikana, vaikka sitä ei ympärsitötuen ravinnelaskelmassa huomioidakaan. Toinen bonus on orgaanisen aineksen maanparannusvaikutus, joka raa'alla lietteellä voi olla niin ja näin kun se tyrmää maan mikrobit. Kalium jätetään usein laskelmista pois, mutta heikosti ravinteita sitovilla karkeilla mailla ja vaikkapa perunalla se saattaakin olla lannan arvokkain osa.

MTT:llä on tehty näppärä laskuri, jolla voidaan laskea yksittäisen ravinteen hinta NPK-lannoitteiden ajankohtaisista hintatiedoista. ENpä löytänyt tähän hätään.

Kannattaa muistaa että pellon tiivistäminen levitetäessä varsinkin keväällä saattaa tuottaa suuremman vahingon kuin ravinteiden arvo on.

Kylmiksen viljavuuslogiikka ontuu sikäli että jos maassa on korkeat fosforiluvut, myös vesistöihin valuu fosforia enemmän. Jos ympäristötuen ehtoja noudatetaan, luokka pitäisi asettua tyydyttäväksi pitkällä ajalla.

jylperö

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1255
Vs: Koska kylvöille?
paskaa ajettu jäljellä n.30% siemeniä odotellaan huomenna kylvetään viimeiset mitä jäi viime vuodelta.
Siemenet luvattiin viime viikoksi.....

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12242
  • Virolaista kiitos!
Vs: Koska kylvöille?
Kylmiksen viljavuuslogiikka ontuu sikäli että jos maassa on korkeat fosforiluvut, myös vesistöihin valuu fosforia enemmän. Jos ympäristötuen ehtoja noudatetaan, luokka pitäisi asettua tyydyttäväksi pitkällä ajalla.
Vaan kun ei ole ja viime syksyisen viljavuustutkimuksen mukaan fosfori ja rikki on menossa alaspäin. Tämä siitä huolimatta, että lannoitus suunnitellaan aina niin, että typpi ja fosfori mahdollisimman tarkasti tapissa. Poislukien tietysti mm. mallasohran lannoitus.

Teroman

Vs: Koska kylvöille?

Eli 175 kg typpee,,,,,,,?

Å,,,,å

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Koska kylvöille?
Kevätvehnää kylvetty hiukan ja tasattu. Monta vuotta aikaa siitä, kun viimeksi kylvöillä on tar***** lämmityslaitetta...
Käteinen ratkasee

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Vs: Koska kylvöille?
Tännään. Huomenna loput vehnaset piiloon.
aSiantuntija lausuntoja maksusta.