Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Soininvaara ja minä-itte  (Luettu 5938 kertaa)

emo-heikki

• Vieras
Vs: Soininvaara ja minä-itte
Ei tuotanto mihinkään ole siirtynyt, se on vaan vähentynyt jossakin muualla ...

Etelässä vähentynyt tai loppunut, pohjoisessa lisääntynyt...mitä tämä muuta on kuin siirtymistä?

Ei ole pohjoisessa lisääntynyt, kuin ehkä maidossa C-2 alueella, muualla on laskenut ja kaikki muut on laskeneet paitsi toi maito C-2 alueella.

pötsjölööm

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa

Itte löin vetoa jo muutama vuos sitten siitä, milloin hollantilaisia alkaa täällä näkyä. Ne on yritteliästä ja fiksua porukkaa, vähän kuin suomalaismaajussin vastakohtia :D

Joo, suomessa maatalouden harjoittaminen onkin huomattavasti helpompaa mitä hollannissa.  :) Vaatii vähemmän yrittelijäisyyttä karjatalouden harjoittaminen, vähemmän rahaa vähemmän työtä. Onhan siellä hollannissa sentään niin paskat kiviset pellot, metri lunta ja viiskytä astetta pakkasta, että kyllä ne poijjaat tietää mitä todellinen yrittäminen on.  :)

pötsjölööm

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Osmo on aivan oikeassa, tuotanto on siirtynyt tundralle MTK:n ja kepun toimien seurauksena.

ja sitten jos ei tuotantoa kasvatettaisi rajusti, tulee UCD ja kumppanit haukkumaan pankolla makaajaksi.  :) Veetin mielestä tuotantoa ei saa tundralla kasvattaa, ja toisaalta jos näin ei tehdä on laiska ja tyhmä.

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Joo, suomessa maatalouden harjoittaminen onkin huomattavasti helpompaa mitä hollannissa.  :) Vaatii vähemmän yrittelijäisyyttä karjatalouden harjoittaminen, vähemmän rahaa vähemmän työtä. Onhan siellä hollannissa sentään niin paskat kiviset pellot, metri lunta ja viiskytä astetta pakkasta, että kyllä ne poijjaat tietää mitä todellinen yrittäminen on.  :)
Hollantilaisia maatalousyrittäjiä löytyy vähän joka puolelta maailmaa. Kyl ne osaa sopeutua paikallisiin oloihin.Toi tekemisestä ja ongelmista lähtevä osaaminen on eri asia kuin tahtotila ;)

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

pötsjölööm

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Hollantilaisia maatalousyrittäjiä löytyy vähän joka puolelta maailmaa. Kyl ne osaa sopeutua paikallisiin oloihin.Toi tekemisestä ja ongelmista lähtevä osaaminen on eri asia kuin tahtotila ;)

Nyt ei ole kyse sopeutumisesta vaan siitä ,että suomalainenmaajussi on muka yrittelijäsyyden vastakohta, mikä on minusta melkosen halveeraavaa lähtökohdat huomioon ottaen. Minun puolestani saa olla sitä mieltä, kuten UCD:kin haukkuu pankolla maakaviksi sukutilapelleiksi, ja veetivarvaseemeli haukkuu liiasta yrittämisestä, kun tuotanto menee yli kiintiö. Kiitoksen sanaa ei kyllä kuuluu mistään suunnasta, mutta niinhän se pitääkin olla. Voi peijakas vaikka ylpistyä.  :)

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Mä tarkoitin sitä kehittämisenhalua. Minä-ittet&co tahtoo vaan rahaa pellon omistamisesta ja hommien tekemisestä niinkun ennenkin. Yrittäjyys on jotain muuta kuin ruikuttamista ja tuuleenhuutamista. Suomalaisella kotieläinpuolella halua on kovasti ja taitoakin karttuu pikkuhiljaa. Varsinkin eteläisessä suomessa on yrittäjyyttäkin, meidän alueella on paljon sellaista rakennetaanny ku naapuriki laajensi-meininkiä, jossa trossaamisella on suurempi paino kuin tuloksilla.....

nAGGI-nYLYGGI

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Osaatteko viisaammat sanoa paljonko on Hollandeerin poijjiilla tukimäärät/peltohehtaari? Samaa tasoa kun Franskeilla ja Sakuilla vai lähempänä meidän tasoa? Ja tosiaan nuo Keski-Euroopan maiden 6 satoa samalta lohkolta/vuosi laittaa aikalailla hankalaan asemaan, jos noin olosuhteista aletaan puhumaan.
Jos ei NH tuosta jontkosta mene yli, niin minä lupaan...

UCD

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Osaatteko viisaammat sanoa paljonko on Hollandeerin poijjiilla tukimäärät/peltohehtaari? Samaa tasoa kun Franskeilla ja Sakuilla vai lähempänä meidän tasoa? Ja tosiaan nuo Keski-Euroopan maiden 6 satoa samalta lohkolta/vuosi laittaa aikalailla hankalaan asemaan, jos noin olosuhteista aletaan puhumaan.

Just joo. Tälläisiä kysymyksiä satelee, kun mennään suomalaisen normi-tukijuicen kanssa tilavierailulle ulkomailla. Ihan turhanpäiväistä lämpimikseen kyselyä. Oleellinen jää huomaamatta. Parit renkaat käydään sitten potkimassa ja kotona jatketaan niinkuin ennenkin.

Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

nAGGI-nYLYGGI

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
En tiedä mitä olellista siellä jäi näkemättä, muuta kun se, että 60 ha tilalta otettiin yli 50päisen lypsykarjan kaikki rehustus ja omavaraisuus oli lähes 100%. Suomessa tuli lunta ja siellä ajettiin lietsua peltoon ja ooteltiin parempia kelejä maissin korjuulle. Kaikki tämä vielä UCD:n harmiksi sukutilatäppäröintinä.  ;D  

PS. Oisin kyllä tuonu lämpimämpiä ilmoja mukanani, mutta jäin tullissa kiinni salakuljetuksesta.

UCD

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
En tiedä mitä olellista siellä jäi näkemättä, muuta kun se, että 60 ha tilalta otettiin yli 50päisen lypsykarjan kaikki rehustus ja omavaraisuus oli lähes 100%. Suomessa tuli lunta ja siellä ajettiin lietsua peltoon ja ooteltiin parempia kelejä maissin korjuulle. Kaikki tämä vielä UCD:n harmiksi sukutilatäppäröintinä.  ;D  

PS. Oisin kyllä tuonu lämpimämpiä ilmoja mukanani, mutta jäin tullissa kiinni salakuljetuksesta.

99% kielitaidottomista agribonusnus matkaajista ei muista kuin hotellin aulan kalja baarin...  ;D

1 % oppii sitten ehkä jotain ja he eivät muuten bonusnus matkoilla kierrä.  :D
Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

nAGGI-nYLYGGI

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Toimin tulkkina meidän ryhmälle ja väitän että ymmärrän itä-lontooksi väännettyä maatalous sanoastoakin aikalailla hyvin, joten siitä ei oppi jää kiinni. Jotkut asiat on vaan toisaalla paremmin, muttei se tarkota etteikö täällä koetettas täppäröidä..parhaamme mukaan. (Että oltas sitten yhtä päteviä ja kielitaitosia ja komeita jajaja, kuten muuan UCD)  ;D

UCD

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Toimin tulkkina meidän ryhmälle ja väitän että ymmärrän itä-lontooksi väännettyä maatalous sanoastoakin aikalailla hyvin, joten siitä ei oppi jää kiinni. Jotkut asiat on vaan toisaalla paremmin, muttei se tarkota etteikö täällä koetettas täppäröidä..parhaamme mukaan. (Että oltas sitten yhtä päteviä ja kielitaitosia ja komeita jajaja, kuten muuan UCD)  ;D
"
Muuten hyvä, mutta itä-lontoon" murteella ei paljoa maatalousasioista keskustella...  ;D

Vai onko sun "itä-lontoo" puolainen versio sikäläisestä koulu-englannista?
 ;D

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Osaatteko viisaammat sanoa paljonko on Hollandeerin poijjiilla tukimäärät/peltohehtaari?
Riippuu vähän siitä missäpäin maailmaa dutchin farmilla piipahtaa. Onko se Uusi-Seelanti via Cänädä, Australia vai U.S. vaiko ihan Ruotsi ;)

Kun hollannissa korjataan 6 satoa, vois täällä kerätä 4 samalla ka-sadolla ja sulavuudella. Mut suomitäppis ottaa kaks, pitää saara massaa nääs. Ei sillä laadulla mitään väliä oo ;D Kesällä väliajat todistellaan miksei kannata tehdä enempää..tulee kuulemma kalliiks.

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
En tiedä mitä olellista siellä jäi näkemättä, muuta kun se, että 60 ha tilalta otettiin yli 50päisen lypsykarjan kaikki rehustus ja omavaraisuus oli lähes 100%.
Toi onnistuu suomessakin. Hehtaarin tuottopotentiaali on sen 10 tonnia kuiva-ainetta vuodessa, lehmä tarttee rapiat 7. Vasta kun ruokitaan kaks-kolme lehmää hehtaarilla, loppuu meiltä kompensaatio.

Olennaista on se mitä ja miten viljelee, sitä pitäis opetella ja kovasti.

Sepedeus

• Vieras
Soininvaara maatalousministeriksi
Ei tuotanto mihinkään ole siirtynyt, se on vaan vähentynyt jossakin muualla ...

Etelässä vähentynyt tai loppunut, pohjoisessa lisääntynyt...mitä tämä muuta on kuin siirtymistä?

Ei ole pohjoisessa lisääntynyt, kuin ehkä maidossa C-2 alueella, muualla on laskenut ja kaikki muut on laskeneet paitsi toi maito C-2 alueella.

Ajattele mitä järkee? Kun emopalkkio on pohosessa 400 ja etelässä 80. Eikä sillä neljälläsadallakaan saa mitään.  ;D