Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pohjanmaan jäärät  (Luettu 7123 kertaa)

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Pohjanmaan jäärät


Näköpiirissä olevat säästöt ovat pieniä siihen vahingonmahdollisuuteen nähden, jonka nykyisten hallintopässinpäiden entistä laajempi valta saisi aikaan......

***Jalostuspuolella ollaan eletty pysähtyneisyyden ajassa jo pitkään. Monopoliasema on ollut omiaan luomaan tehottoman järjestelmän. Sikapuolella tarvittiin todellinen ulkoinen uhka Finnpigin muodossa ennenkuin herättiin toimimaan ja Sika OY perustettiin.

Nyt nämä hallintopässinpäät ovat tuhlanneet runsaasti aikaa olemattomien pohjanmaan osuuskuntien fuusio käännytyksen kanssa nuhjatessa. Täytyisi herätä ja muodostaa tulosvastuullinen Nauta OY hoitamaan toimintaa vai tarvitaanko tässäkin ulkoinen uhka ennenkuin silmät avautuvat...

Lemmu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 350
  • Niinku vasikka lehemän parres...
Vs: Pohjanmaan jäärät
Mitäs vikaa nykyyses on? Mä soitan puhelun ja siementäjä tuloo hoitamahan hommansa. Siinä mitää vikaa oo.

Kuulostaa kauhian hankalalta tuo systeemi.  ;D

Joo soitot ja kyttäälyt,  hyi se

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Pohjanmaan jäärät
Mitäs vikaa nykyyses on? Mä soitan puhelun ja siementäjä tuloo hoitamahan hommansa. Siinä mitää vikaa oo.

Kuulostaa kauhian hankalalta tuo systeemi.  ;D

Onneksi vain kuulostaa... Ei tarvi itte varastoida, mutta haittapuolena on se, ettei voi siementää mättämättöminä päivinä niinku sä voit.
tethering holes to their concave windings

Rami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 637
Vs: Pohjanmaan jäärät
Nopeasti luettuna olen Apemiehen linjoilla täysin, pohjoismaista kuviota en kyllä täysin tunne. Osuuskunnat osuuskuntina, tai pohjanmaan hyväksyn yhtenä. Siementuotanto erillisenä yhtiönä, minkä omistus voi  olla suomalainen tai pohjoismainen, kunhan kilpailukykyinen.

Perusteluni on lähinnä maantieteellisekonominen. Itse olen Keski-Pohjanmaalla ja täällä siemennyksiä on varmaan noin 18-20 pv/seminologi. Tilatiheydeltään heikommilla alueilla siemennykset laskevat lähes puoleen ja kilometrit siemennystä kohden muuttuvat jopa kaksin-kolminkertaisiksi. Koen, että alueemme joutuu maksumieheksi, jos toiminta hoidetaan osuustoimintaperiaatteen mukaisena, eikä laskutuksia muuteta kustannuksiin perustuviksi(km+aika).

 

Rami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 637
Vs: Pohjanmaan jäärät
Lauantaina kävi seminologi, ja kertoi olevan 26 siemennystä ja 65 km ajomatkaa :o. Laittakaapas lukuja omilta alueilta, millaisiin tehoihin siellä päästään, niin nähdään alueiden siemennysintensiteetit. ;)

mah

  • Vieras
Vs: Pohjanmaan jäärät
Miten lisää kilpailua, jos alueiden välissä kulkee näkymätön miinakenttä/piikkilankaeste, jonka yli ei mennä? Maassa pitäis olla min. KAKSI oikeata jalostustoimijaa, jotta kilpailua syntyisi. Toi pohjanmaan jalostuspalvelun homma nyt on vaan pikkasta kiusantekoa. Laajentakaa pohjalaaset aluetta, saatais oikeaa kilpailua!