Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Aluskasvi/kerääjä  (Luettu 18888 kertaa)

lassiala

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 93
Vs: Aluskasvi/kerääjä
Aika hyvä idea , tuonne ruiskuun niitä siemeniä voisi syöttää semmonen perus viska, silloin levitysleveydestä uolehtii ruiskun puhallin.

itse olen pohtinut, miten pneumaalltisella lannoitteenlevittimellä saisi kylvettyä heinät ym, - saako millään niin vähän syötettyä ?

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: Aluskasvi/kerääjä
Aika hyvä idea , tuonne ruiskuun niitä siemeniä voisi syöttää semmonen perus viska, silloin levitysleveydestä uolehtii ruiskun puhallin.

itse olen pohtinut, miten pneumaalltisella lannoitteenlevittimellä saisi kylvettyä heinät ym, - saako millään niin vähän syötettyä ?

Rauchiin saa piensiemenen syöttötelat 3-80kg/ha.. tai sai aikoinaan.. nyttehän noita ei tehdä enää.. :'(

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Aluskasvi/kerääjä
Aika hyvä idea , tuonne ruiskuun niitä siemeniä voisi syöttää semmonen perus viska, silloin levitysleveydestä uolehtii ruiskun puhallin.

itse olen pohtinut, miten pneumaalltisella lannoitteenlevittimellä saisi kylvettyä heinät ym, - saako millään niin vähän syötettyä ?

Rauchiin saa piensiemenen syöttötelat 3-80kg/ha.. tai sai aikoinaan.. nyttehän noita ei tehdä enää.. :'(

Tiveen on saanut 10:1 alennusvaihteen. Kaiketi onnistuisi sitten.
Käyttöohjekirjassa on ketjupyörien koot ja asennusohjeet, ei olisi mahdoton tehdä itsekään.

Tuotakin olen miettinyt, ainut että ruisku on 15m ja pneuma 12m leveä.
Tosin ei sekään mahdotonta olisi että nuo lohkot mihin aluskasvia kylväisi ruiskuttaisi 12m välillä, puomissa sulkuhanat kyllä päätymmäisille suuttimille..
Mutta aina parempi jos saisi ilman eri ajokertaa..

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Aluskasvi/kerääjä



Nostetaanpa vanhaa ketjua..

Olen tuossa pyöritellyt mielessäni ajatusta jos syöttäisi heinän siemenen tuon ilma-avusteisen ruiskun puhaltimeen..
Tuleekohan tasaisesti ulos vai käykö niin että siemenistä suurempi osa puhaltuu puomin päihin?

Kokeilemallahan tuo tietysti selviää kun kaataa paikallaan puhaltimeen säkistä tavaraa.

Sen verran ajatus poltteli mielessä että nappasin alkuviikosta ruiskun perään ja pihassa kokeilin.
Ja valitettavasti vähän niinkuin kyllä epäilinkin, ei onnistu. Levitys tasaisuus ei ole riittävän hyvä.
Suurin osa siemenistä tulee pihalle sekä traktorin levyiseltä alalta keskeltä puomia että noin kahden metrin pituiselta matkalta puomin päistä.
Kokeilin useammalla eri pyörimisnopudella ensin ämpärillisen timoteita ja sitten vähän italian raiheinää.
Lumisella pihalla näkyi hyvin missä siemeniä on, kesäkelillä olisikin tarvinnut jotain erikoisjärjestelyjä.

maurij

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 86
Vs: Aluskasvi/kerääjä
Tuolla vehkeellä http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=219 oon kylväny heinänsiementä. Hyvin on pelannu eikä oo hinnankiroissa. Vaatii tietenkin viitseliäisyyttä säätämisessä.
Kahta ja puolta/kolmea metriä tulee aika näppärästi, leveämpää en oo yrittänykään, ei oo ollu vielä tarvetta. 

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Aluskasvi/kerääjä

Italianraiheinä samaan aikaan "nurmen kylvösyvyyteen" kylvettynä kilpailee liikaa viljakasvuston kanssa kasvutilasta. Moni kylvää viljansiemeneen sekoitetttuna, jolloin syvä kylvö ja kova kilpailu viljarivissä pitää sen sopivasti jäljessä. Plussaa hyvä kasvukyky syksyllä.

Mitenkä jos kylvää lannoitteen sekaan, jaksaako nousta hieman syvemmästä pintaan?
Siemenrivien välissä on vähemmän kilpailua, tuleeko ongelmia läpikasvun kanssa mikäli nousee pintaan?

Jukossa hs-laite koneen edessä ja olisi kohtuullisen helppo rakentaa putkisto millä siemenet menisi lannoitevantaaseen..

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Aluskasvi/kerääjä
Italianraiheinä samaan aikaan "nurmen kylvösyvyyteen" kylvettynä kilpailee liikaa viljakasvuston kanssa kasvutilasta. Moni kylvää viljansiemeneen sekoitetttuna, jolloin syvä kylvö ja kova kilpailu viljarivissä pitää sen sopivasti jäljessä. Plussaa hyvä kasvukyky syksyllä.

Mitenkä jos kylvää lannoitteen sekaan, jaksaako nousta hieman syvemmästä pintaan?
Siemenrivien välissä on vähemmän kilpailua, tuleeko ongelmia läpikasvun kanssa mikäli nousee pintaan?

Jukossa hs-laite koneen edessä ja olisi kohtuullisen helppo rakentaa putkisto millä siemenet menisi lannoitevantaaseen..


Kyllä nyt omaa tutkimustoimintaa pukkaa... Saattaa ehkä mennä turhan syvälle. Voisiko koettaa jättää johonkin "puoliväliin", noin teknisesti siis?

Petri

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Aluskasvi/kerääjä
Mitä jos kylväisi aluskasvin ennen puintia roundup ruiskutuksen yhteydessä pikkuviskalla, olisi etumatkaa rikkaruohoihin nähden.Italian raiheinä muuten kuolee pakkaseen ja makaa kaiken alleen,keväällä ei haittaa muokkausta koska lehti kuihtuu aivan olemattomiin.

Taitaa roundup viedä idun jos siemenen pintaan joutuu?