Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe ylipitkä ummessaolo  (Luettu 6568 kertaa)

Nuor isanta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 58
Vs: ylipitkä ummessaolo
Eihän noita umpituubeja tarvi käyttää kuin lehmillä joilla tutkitusti joku pöpö. Muuten käytettynä rahan hukkaa. Lehmä saa mennä umpeen kun haluaa. Suurin osa karjasta toki meillä sen 1,5-2kk ummessa, mutta on nytkin sellaisia jotka 5-6kk ummessa. Paperilla näyttävät pahalta, mutta aivan sama kun sitten taas lypsävät pitkän tasaisen jakson.

karjakko savosta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: ylipitkä ummessaolo
Antibioottien käyttö varmuuden vuoksi on järjetöntä. Orbeseal on kelpo tuote, mutta lehmä osaa tehdä keratiinitulpan itsekin ;)
Ei aina,näkyy parressa maidonvalutteluna umpiaikana.Eikä tuo karjakon savosta hösöttäminen ole turhaa,ennaltaehkäisevähoito on parasta hoitoa nykypäivänä,mut ei siihen välttämättä antibiotteja tarvita.Fresh cow programmii...managementtii...kyllä tavallinen kantturanpitäjä joutuu tuossakin koville,opetusta tarvittais sitä oikeaa.

No minä laitan pitkävaikutteiset vaan noille jotka kauan ummessa ja sellasille joilla toistuvasti tarkkailunäytteen solut yli 250 000.En kaikille todellakaan!!! mutta tuolla systeemillä olen päässyt tilanteeseen etten tarvitse erillismaitoja lypsellä vaan kaikki kestää laittaa tankkiin ja kokonaissolut pysyy alle 100 000 ;)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: ylipitkä ummessaolo
No minä laitan pitkävaikutteiset vaan noille jotka kauan ummessa ja sellasille joilla toistuvasti tarkkailunäytteen solut yli 250 000.En kaikille todellakaan!!! mutta tuolla systeemillä olen päässyt tilanteeseen etten tarvitse erillismaitoja lypsellä vaan kaikki kestää laittaa tankkiin ja kokonaissolut pysyy alle 100 000 ;)
Paljonko parempaa hintaa maksavat kun solut on alle 100.000??
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: ylipitkä ummessaolo
Paljonko parempaa hintaa maksavat kun solut on alle 100.000??

Oiva kysymys monelle.

farmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 330
Vs: ylipitkä ummessaolo
No minä laitan pitkävaikutteiset vaan noille jotka kauan ummessa ja sellasille joilla toistuvasti tarkkailunäytteen solut yli 250 000.En kaikille todellakaan!!! mutta tuolla systeemillä olen päässyt tilanteeseen etten tarvitse erillismaitoja lypsellä vaan kaikki kestää laittaa tankkiin ja kokonaissolut pysyy alle 100 000 ;)
Paljonko parempaa hintaa maksavat kun solut on alle 100.000??

No eipä tuossa mitään kun ei kerran maitoja erotella, mutta kun tiedän tapauksen jossa maitoja erotellaan jotta saadaan solut pysymään jonku lukeman alapuolella ja tuo lukema heillä on sellainen ettei sillä ole mitään tekemistä maidon hinnoittelun kans.

Tpoint

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 105
Vs: ylipitkä ummessaolo
No minä laitan pitkävaikutteiset vaan noille jotka kauan ummessa ja sellasille joilla toistuvasti tarkkailunäytteen solut yli 250 000.En kaikille todellakaan!!! mutta tuolla systeemillä olen päässyt tilanteeseen etten tarvitse erillismaitoja lypsellä vaan kaikki kestää laittaa tankkiin ja kokonaissolut pysyy alle 100 000 ;)
Paljonko parempaa hintaa maksavat kun solut on alle 100.000??

Eikös toi ole merkki hyvästä karjasta? :) On ainakin vähän peli varaa nostattaa lukuja vahingon sattuessa.. ;)

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: ylipitkä ummessaolo
No minä laitan pitkävaikutteiset vaan noille jotka kauan ummessa ja sellasille joilla toistuvasti tarkkailunäytteen solut yli 250 000.En kaikille todellakaan!!! mutta tuolla systeemillä olen päässyt tilanteeseen etten tarvitse erillismaitoja lypsellä vaan kaikki kestää laittaa tankkiin ja kokonaissolut pysyy alle 100 000 ;)
Paljonko parempaa hintaa maksavat kun solut on alle 100.000??

Eikös toi ole merkki hyvästä karjasta? :) On ainakin vähän peli varaa nostattaa lukuja vahingon sattuessa.. ;)

Hyvä karja, tai hyvät hoitajat, tai molemmat. Lähinnä kai kyse on siitä kun jotkut kaataa viemäriin maidon joka hiukka nostaisi tuota lukua, koska ollaan niin luku-uskovaisia ja käy luonnolle jos jossakin vaiheessa tankissa oliskin vaikka 200t soluja. Eikä oikeasti kovin paljoa ainakaan kannata pelailla, että saisi erityisen matalat solut jos normitoimilla pysytään parhaassa luokassa.

Monikaan ei ajattele soluja lehmän tai karjan immuniteettina. Aika useasti näillä solujen puolesta "parhailla" karjoilla tulee voimakkaita akuutteja tapauksia ja eläinaineksen sekoittuessa isoja ongelmia. Toisaalta niillä, joilla solut huitelee parin sadan molemmin puolin, ei antibiootteja käytetä välttämättä kuin elukalle-parille vuodessa. Ja todellakin, solut voi olla aika korkeatkin ilman minkäänlaista akuuttia tulehdusta.

Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9762
Vs: ylipitkä ummessaolo
Paljonko parempaa hintaa maksavat kun solut on alle 100.000??

Oiva kysymys monelle.

Itte oon todennu, että jos solut pyörii 100 000 kieppeillä homma on hyvin. Jos tuosta nousee tartuntapaine kasvaa ja sitten pompataankin sinne 250 000  tai jopa yli ja sitten se työ vasta alkaa  ???

karjakko savosta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: ylipitkä ummessaolo
Paljonko parempaa hintaa maksavat kun solut on alle 100.000??

Oiva kysymys monelle.

Itte oon todennu, että jos solut pyörii 100 000 kieppeillä homma on hyvin. Jos tuosta nousee tartuntapaine kasvaa ja sitten pompataankin sinne 250 000  tai jopa yli ja sitten se työ vasta alkaa  ???

eipä siitä sen parempaa hintaa saa vaikka solut kuin matalat mutta antaa se tosiaan vähän pelivaraa.
Itse en käytä paljoakaan lettupannua vaan lähinnä tarkkailen soluja tankkinäytteistä ja tarkkailunäytetuloksista.On se vaan itselle mukavampaa kun solut sattuu jostain syystä pompsahtamaan niin ei oo heti paniikit päällänsä..200 000 olen pitänyt sellasena rajana että sitten pitää jo vähän alkaa katsella että mistä johtuu mutta niitä tilanteita on onneksi viime vuosina ollut enää todella vähän :)

maitoa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 90
Vs: ylipitkä ummessaolo
Hienoa karjakko savosta pääseekö teille lypsämään ???