Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hinattavan niittomurskaimem kytkeminen traktoriin?  (Luettu 11465 kertaa)

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Älä tee sitä mitä aiot..
Välilaakerointi vetovarsien päiden tasalle tekee takimmaisen nivelakselin elämän tukalaksi, pikkupaalaimessa se voi menetellä kun ajetaan hitaasti ja käänteessä paalarin voi pysäyttää mutta murska huutaa koko ajan täysiä.
Välilaakerointi periaatteessa lisää akselin murtokulmaa, kokeile vaikka silppurin rungolla vetämistä.

Sen kyllä allekirjoitan, että 90 asteen vetokulmaan vetäminen on helpompaa... Mutta onko käytännössä suuria eroja tuossa, koska taas taempana oleva vetopiste tekee yhdistelmästä ketterämmän, koska vetopiste menee taaksepäin. Näin ei mutkassa tarvitse yhtä tiukkaa ulkokurviin vetoa kuin lähempänä olevalla vetopisteellä? Vai onko Sinulla muitakin vasta-argumentteja kuin tuo vetokulma?

Petri

jospa kokeilisit sitä silppurin runkoa itse ja jättäisit ne argumentit välillä :o
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

farmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 330
Älä tee sitä mitä aiot..
Välilaakerointi vetovarsien päiden tasalle tekee takimmaisen nivelakselin elämän tukalaksi, pikkupaalaimessa se voi menetellä kun ajetaan hitaasti ja käänteessä paalarin voi pysäyttää mutta murska huutaa koko ajan täysiä.
Välilaakerointi periaatteessa lisää akselin murtokulmaa, kokeile vaikka silppurin rungolla vetämistä.

Sen kyllä allekirjoitan, että 90 asteen vetokulmaan vetäminen on helpompaa... Mutta onko käytännössä suuria eroja tuossa, koska taas taempana oleva vetopiste tekee yhdistelmästä ketterämmän, koska vetopiste menee taaksepäin. Näin ei mutkassa tarvitse yhtä tiukkaa ulkokurviin vetoa kuin lähempänä olevalla vetopisteellä? Vai onko Sinulla muitakin vasta-argumentteja kuin tuo vetokulma?

Petri

jospa kokeilisit sitä silppurin runkoa itse ja jättäisit ne argumentit välillä :o

Nämä luomumiehet haluaa aina tehdä kaiken erilailla ku muut, varmaan ihan periaatteesta.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa


joo pellon pientareella argumentoidaan niin kauan kunnes lopulta on sato menetetty ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

kujala

  • Vieras
En sen paremmin osaa sanoin selittää, mutta kannassani pysyn ettei ole hyvä sydeemi se välilaakeri. Ja vetolaitteen teko viiattiin on jopa helpompi.
Noissa pikkuhinattavissa murskaimissa ei mikään vetolaite ole tarpeeksi ketterä, joten tee niin toimiva kuin mahdollista. Ja sellainen ettei koko ajan ole ajettava kieli keskellä suuta.
Kysäisepä ijasja2:sen vetolaitetta, joko ostaa tai plagioida kuvasta.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
En sen paremmin osaa sanoin selittää, mutta kannassani pysyn ettei ole hyvä sydeemi se välilaakeri. Ja vetolaitteen teko viiattiin on jopa helpompi.
Noissa pikkuhinattavissa murskaimissa ei mikään vetolaite ole tarpeeksi ketterä, joten tee niin toimiva kuin mahdollista. Ja sellainen ettei koko ajan ole ajettava kieli keskellä suuta.
Kysäisepä ijasja2:sen vetolaitetta, joko ostaa tai plagioida kuvasta.

Ei passaa petrin nykyiseen vetokoneeseen, asia jo selvitelty :)

Mun vetolaite noin 40mm:n peltiä, tulee koukun alle ja siellä koukun etuosassa olevasta reiästä vetoaitteen tapilla kiinni,nostetaan alhaalta päin paikoilleen. Vetopito saadaan siitä, takaosa tukeutuu vetokoukkuun ja tulee henkseleillä koukun läpi kiinni kuten joku jo ehdottelikin.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

tr

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 316
Se välilaakerijuttu vaan huonontaa tilannetta entisestään. Saat tehdä sen jälkeen 30metriset päisteet kun kaartelet siellä. Tai sitten sen pitäis olla semmonen kun vanhojen kylvökoneitten kuljetuskoukku jolla otettiin kiinni sieltä pyörännavasta. Sekin menee liian kauas taakse. Mutta luulis nyt joka vetokoukkuun sopivan ton mikä mulla on. Otat vaan n.60cm pätkän vahvaa lattaa (20x150esim.) ja siihin päähän reikä tai haarukka. Kumpi niittokoneeseen sopii? Sitten varaosista kiinteä (ei pyörivä) vetoaisansilmukka jonka hitsaat sen latan päälle n.50mm:n korotuspalan kanssa siten että silmukka tulee 40centtimetrin kohdalle latan reiästä mitattuna. Sitten pujotat sen sinne vetokoukkuun. Se 20cm häntä jäänyt sinne koukun alle pitämään sitä vaakasuorassa. Sitten vielä tutkit sen traktorin koukun rakennetta ja hitsaat molemmille puolille noin silmukan kohdille tukevat korvat jotka estää sivulle kääntymisen. Niihin voi hitsata päihin isot mutterit joihin voi sitten laittaa pultit (traktorin kampiakselin suuntaisesti) joilla voi kiristää välykset pois. Silloin kääntöpiste tulee oikeaoppisesti n. nivelakselin puoliväliin ja voit käännellä renkaan kiinnivetoaisaan akselia rikkomatta.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Kyllä maatalousvetolaite kannattaa rakentaa. Noita maatalousvetolaitteesta hinattavia murskaimia ei Suomeen ole kauheasti tuotu, mutta eiköhän niidenkin vetureihin pääosin ole maatalousvetolaite rakennettu. Voihan sillä sitten vedellä myöhemmin paalaajaa tai silppuriakin.
Mystinen kesälaatumies

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Itse rakensin aikoinaan 844 Natikkaan, jossa on Ylön hissikoukku, vetolaitteen. Koukun alta vahva (olikohan UNP) palkki, johon päähän IKH:lta haetuista työkoneen nostolaitekorvakkeista vaakasuoraan kiinteä kita. Palkin etuosalle löytyi vaihdelaatikon alapuolelta pari sopivaa kierteitettyä reikää. Siihen väliin sitten lenkki vetokoukkuun ja muutamalla pultilla kiristettiin välykset pois. Hyvin toimi.

Materiaaleina vanhaa lipputangon jalkaa, IH:n etulokareiden korvake ja Esa maatilakaivurin oheisromuja. Kierrätyskohde vailla vertaa.

kujala

  • Vieras
Tässä olisi luokkivetolaitteen malli ellei maatalousvetolaite kiinnosta:

http://www.mascus.fi/maatalous/kaytetyt-keraavat-noukinvaunut-ja-silppurit/taarup-1015/8idebhic.html