Noista linkuista vielä. Niitä tulee ja menee, jotkut kun hankkineet "unelmakoneen" ja sitten se hiljaa sitten vaihtuikin tavaliseen. Syitä on sitten monia, onko ketterä vai ei kun se on huomattavasti pidempi? Koko ja paino vs hevosvoimat nyky traktoriksi jne.
https://www.maskinisten.net/userpix/22199_1OF2AXTC4NBDN1570535633.jpg
Mezzo pohjainen linkku kyntää tossa vantaan joen varrella ja tuusulaväylän kohdalla. Kun on helsinki, tietenkin twintrakki metsäkoppi jne, tuskin tää yksilä missä lumiauraksissa jne. Muut yksilöt mitä olen nähnyt hyvikin puhtaasi kunnalisteknilisiä aina nappularenkailla
En mä ainoaksi tavalliseen maatalouden yleiskäyttöön hankkisi. Kuormainkoneena kyllä ehdottoman näppärä :-)
Tieajossa linkku on vähän sellainen keskittymistä vaativa. Normaalikoneessa ratti heiluttaa vaan kevyitä etupyöriä, linkussa useampaa tonnia rautaa. Kovin hätäisiä liikkeitä ja riuhtomisia kannattaa vältellä.
Ahtaissa paikoissa paremmuus vielä korostuu, etukuormainkaan ei vaadi käännellessä ylenmäärin tilaa ajolinjan ulkopuolelta.
Linkulla ajelu vaatii vähän sellaista erilaista perstuntumaa, voi hieman verrata vaikka pyöräkuormaajaan.
Eilen illalla juuri pinosin vähän toistasataa paalia mokomalla, ei huono ollenkaan. Muutama sata vielä jäljellä..
Mulla linkku on käytännössä vain kuormauskoneena ja talvella metsäkärryn edessä. Ja joskus aisankannattajana, yhden päivän vedin raskasta maansiirtokärryä. Siihen tuo X120 on tietysti hevosvoimiltaan poni mutta kyllä se muuten perässä tuli. Erityishuomiona se että kärry taittui paremmin liian kapeasta liittymästä kuin perinteisellä vetäjällä. Linkun takapyörät kun kulkevat samaa reittiä kuin etusetkin eli koukku ei oikaise, se homma jää ainoastaan kärrylle :-)
Olen mä kokeillut mm kyntää ja pöyhiä; kyllähän tavallisetkin hommat onnistuu mutta enemmän on ehkä outouksia kuin etuja noissa hommissa, johtuu varmaan pitkälle myös vanhoista tottumuksista. Tuo kunnallismalllin levyaisainen ek on aika vankka ja voimaa löytyy ennemmän kuin tarpeen; ulottuvuutta kyllä puuttuu. Euro-sovitin välissä auttaa vähän. Säätyvä keulapumppu antaa mukavasti nopeuttakin.
Huoltojen kannalta rakenne on hankalampi ja työläämpi. Ja tietysti kalliimpi.