Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe nettikoneesta löydettyä osa 2.  (Luettu 1307703 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10005
Vs: nettikoneesta löydettyä osa 2.
juu,  kuka vaan arvostaa moista linkkua...  tosa just hankkijalla yks isäntä manas moista kun joutu käyttään...  en tiijä lähemmin mikä mätti mut joku pisti pahemmin mielen pahaks...     sivusta kun kuulen kaikkee......

Koneet työn mukaan. Kynnölle linkku traktori tuskin on parhaimmillaan  ::)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66698
Vs: nettikoneesta löydettyä osa 2.
juuu,  nimenomaan.  kuin monessa oikeessa työsä tuo linkku on hyä?    ja kuin monessa ei...

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1713
Vs: nettikoneesta löydettyä osa 2.
Jos ois rahhoo niin vois tuon oman vaihtaa kiiltävämpään. Kuormaustyöhönhän tuo on tarkoitettu. Pienen pyöräkuormaimen korvike jossa on traktorin perä.

Nostolaite kylvökoneen kanssa kätevä peli. Melkein aina mulla on se kuuluisa Kilpi paalileikuri vetovarsissa kiinni.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4464
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: nettikoneesta löydettyä osa 2.
juu,  kuka vaan arvostaa moista linkkua...  tosa just hankkijalla yks isäntä manas moista kun joutu käyttään...  en tiijä lähemmin mikä mätti mut joku pisti pahemmin mielen pahaks...     sivusta kun kuulen kaikkee......

Siistimpi kuin mun vastaava mutta niin on hintaakin. Huh. No onhan se aika vähän ajettu mutta silti.

Perusmaahommiin se ei oikein ole kiva, mutta sitten omassa elementissään loistava... muutamaan outouteen pitää tottua ja oppia niitä välttämään.
Peräkärryn kanssa kääntely on yksi näitä juttuja jotka yllättävät tietämättömän, pyörä osuu aisaan vasta silloin kun yrität oikaista tiukasta käännöksestä :-)
Ja toinen on sen automaattisen etuakselilukituksen toiminta, taakka kuormaajassa se on vähän kuin Avantti, jäykät akselit... jos on ristiriipunnan mahdollisuus niin tarvii herkästi lukkoa. Ei mikään ongelma mutta voi yllättää sekin ja voisihan sen akselilukituksen muuttaa nappulasta valittavaksi, vain niitä tilanteita varten joissa se on lähes välttämätön. Kuormaajassa on voimaa riittävästi, ei juuri ole kesken loppunut. Juuri kuormailin kymmenkunta isoa kärryllistä ojasavia kyytiin...

Ei kannata hankkia ellei tiedä tarvitsevansa :-)

Ja pellolle mars...

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1598
Vs: nettikoneesta löydettyä osa 2.
Aika siistissä kunnossa... jonnekin museoonhan tuon pitäisi päästä..

https://www.nettikone.com/sampo-rosenlew/360/2434725

Onko noissa mukamas tuntimittaria?

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7127
  • karkki vai keppana?
Vs: nettikoneesta löydettyä osa 2.
Aika siistissä kunnossa... jonnekin museoonhan tuon pitäisi päästä..

https://www.nettikone.com/sampo-rosenlew/360/2434725

Onko noissa mukamas tuntimittaria?
Olisikohan jotenkin laskettu tunnit, ei ole 500sessakaan tuntimittaria, tuskin 580 on.
Kyllä tuon rahan voi paremmin sijoittaa jos puimaan aikoo, on kyllä museo kunnossa.

Viimeksi muokattu: 05.07.24 - klo:18:43 kirjoittanut Toivo Tonta

pessimisti ei pety!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10005
Vs: nettikoneesta löydettyä osa 2.
Niin tunnen aika henkilökohtaisesti sellaisen tyypin joka osti sampon (massikan) pienillä tunneilla  ::) Nooh puimuri oli ihan nätti ja hyvin pidetyn oloinen, Myyjän puhelin puolan poikien takstareita pullollaan jne. Vasta illalla varaosakirjaa katsellessa tajusin, että eihän näissä ole tuntimittaria , ei ainakaan litteää ja digitaalista  ;D Nyt täytyy vaan ajatella, että ainakin sillä on sen verta tunteja takana, ehkä enemmänkin  :( Toki voihan olla, tai sitten ei ... mutta tehtaalla se ei ole tuollaista mittaria saanut.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66698
Vs: nettikoneesta löydettyä osa 2.
onko niillä tunneilla väliä jos kone on hyin pietty ja mieleinen..  itekii ostin tietyillä hehtaarimäärällä ajetun ja tyytyväinen olen ollu...  ja etelleen...  saahan nuihin sen mittarinkin jos halua on..

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3187
Vs: nettikoneesta löydettyä osa 2.
Noista linkuista vielä. Niitä tulee ja menee, jotkut kun hankkineet "unelmakoneen" ja sitten se hiljaa sitten vaihtuikin tavaliseen. Syitä on sitten monia, onko ketterä vai ei kun se on huomattavasti pidempi? Koko ja paino vs hevosvoimat nyky traktoriksi jne.

https://www.maskinisten.net/userpix/22199_1OF2AXTC4NBDN1570535633.jpg
Mezzo pohjainen linkku kyntää tossa vantaan joen varrella ja tuusulaväylän kohdalla. Kun on helsinki, tietenkin twintrakki metsäkoppi jne, tuskin tää yksilä missä lumiauraksissa jne. Muut yksilöt mitä olen nähnyt hyvikin puhtaasi kunnalisteknilisiä aina nappularenkailla

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4464
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: nettikoneesta löydettyä osa 2.
Noista linkuista vielä. Niitä tulee ja menee, jotkut kun hankkineet "unelmakoneen" ja sitten se hiljaa sitten vaihtuikin tavaliseen. Syitä on sitten monia, onko ketterä vai ei kun se on huomattavasti pidempi? Koko ja paino vs hevosvoimat nyky traktoriksi jne.

https://www.maskinisten.net/userpix/22199_1OF2AXTC4NBDN1570535633.jpg
Mezzo pohjainen linkku kyntää tossa vantaan joen varrella ja tuusulaväylän kohdalla. Kun on helsinki, tietenkin twintrakki metsäkoppi jne, tuskin tää yksilä missä lumiauraksissa jne. Muut yksilöt mitä olen nähnyt hyvikin puhtaasi kunnalisteknilisiä aina nappularenkailla

En mä ainoaksi tavalliseen maatalouden yleiskäyttöön hankkisi. Kuormainkoneena kyllä ehdottoman näppärä :-)
Tieajossa linkku on vähän sellainen keskittymistä vaativa. Normaalikoneessa ratti heiluttaa vaan kevyitä etupyöriä, linkussa useampaa tonnia rautaa. Kovin hätäisiä liikkeitä ja riuhtomisia kannattaa vältellä.

Ahtaissa paikoissa paremmuus vielä korostuu, etukuormainkaan ei vaadi käännellessä ylenmäärin tilaa ajolinjan ulkopuolelta.
Linkulla ajelu vaatii vähän sellaista erilaista perstuntumaa, voi hieman verrata vaikka pyöräkuormaajaan.
Eilen illalla juuri pinosin vähän toistasataa paalia mokomalla, ei huono ollenkaan. Muutama sata vielä jäljellä..

Mulla linkku on käytännössä vain kuormauskoneena ja talvella metsäkärryn edessä. Ja joskus aisankannattajana, yhden päivän vedin raskasta maansiirtokärryä. Siihen tuo X120 on tietysti hevosvoimiltaan poni mutta kyllä se muuten perässä tuli. Erityishuomiona se että kärry taittui paremmin liian kapeasta liittymästä kuin perinteisellä vetäjällä. Linkun takapyörät kun kulkevat samaa reittiä kuin etusetkin eli koukku ei oikaise, se homma jää ainoastaan kärrylle :-)

Olen mä kokeillut mm kyntää ja pöyhiä; kyllähän tavallisetkin hommat onnistuu mutta enemmän on ehkä outouksia kuin etuja noissa hommissa, johtuu varmaan pitkälle myös vanhoista tottumuksista. Tuo kunnallismalllin levyaisainen ek on aika vankka ja voimaa löytyy ennemmän kuin tarpeen;  ulottuvuutta kyllä puuttuu. Euro-sovitin välissä auttaa vähän. Säätyvä keulapumppu antaa mukavasti nopeuttakin.

Huoltojen kannalta rakenne on hankalampi ja työläämpi. Ja tietysti kalliimpi.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1713
Vs: nettikoneesta löydettyä osa 2.
https://m.nettikone.com/valmet/705-tunnit-4152/2437396

Mielenkiintoisen näköinen kone…

Mihin mennyt uutena kun on vetokita?
Hytistä sisältä tulee mieleen vuosimalli 83-85. Ja päältä viimeiset mustine ovineen. Tuskin on ihan kaikki tunnit mittarissa🤣🤣

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7127
  • karkki vai keppana?
Vs: nettikoneesta löydettyä osa 2.
Vetokita viittaisi vientimallin samoin tuo kötöstys ympärillä ;D
Vetokidalla kyllä maavara hieman suurenee.
Tunnit tuskin pitää paikkaansa.
Hytti lienee uudemmasta, ihan loppupäästä.

Viimeksi muokattu: 12.07.24 - klo:08:21 kirjoittanut Toivo Tonta

pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66698
Vs: nettikoneesta löydettyä osa 2.
eikös tuo ole uitettu?   siis saksassa varusteltu..   siellähän on pajoja jotka nuita tekee nykyäänkin..

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1713
Vs: nettikoneesta löydettyä osa 2.
Volvo Valmeteissa oli nuo pyöreät hydrauliikka vivun nupit ja niissä kaikissa ainakaan ei ollut ulosoton pysäytys nappia, lattiamaton kuviointi viittaa myös alkupäähän.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7127
  • karkki vai keppana?
Vs: nettikoneesta löydettyä osa 2.
Volvo Valmeteissa oli nuo pyöreät hydrauliikka vivun nupit ja niissä kaikissa ainakaan ei ollut ulosoton pysäytys nappia, lattiamaton kuviointi viittaa myös alkupäähän.
Parhaiten tunnistat etuakselista ja työntövarren korvakosta, Loppupäässä Sige ja kolmi reikäinen korvakko.
pessimisti ei pety!