Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Verottajan sivut ovat aivan...syvältä  (Luettu 3339 kertaa)

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Tässä veroilmoitusta laatiessa tarvitsin pariin kertaan täyttöohjetta ja energiaveron palautuslomakekin piti netistä myös hakea.

Tuttu osoite www.vero.fi ja sieltä näppärästi haulla....tai ei lainkaan noin.

Haku-toiminto on suoraan neuvostoajalta. Vahingossakaan se ei anna hakusanalla "metsätalouden" vuoden 2010 lomaketta tai ohjetta, vaan tarjoaa kaikkia aina 2007 lähtien. Täyttöohje tuli viimeisenä osumana ekalla sivulla. Kaikkea muuta vanhaa jopa lehdistötiedote aiemmilta vuosilta kiilaa ohi.

Energiaveron palautuksesta löytyi ohjesivusto, mutta oliko siinä linkkiä ko. lomakkeelle? Ei ollut. Ei ollut edes ko. lomakkeen numerosta mainintaa.

 >:( >:(

IsoK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Verottajan sivut ovat aivan...syvältä
Kyllä minä löysin sieltä energia lapun ihan helposti. Selkeethän noi sivut ei yleisesti ottaen ole. Ja joka veroilmoitus tarvii uuden kirjautumisen. Hankalaa, mutta oikeaan suuntaan menossa.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Verottajan sivut ovat aivan...syvältä
Hankalaa, mutta oikeaan suuntaan menossa.
Vaan laulun sanoja mukaillakseni, "niin pitkä on matka, ei kotia näy..."

Petri

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2137
Vs: Verottajan sivut ovat aivan...syvältä
Joopa, voi vain todeta: työn kun näkee niin tekijän tietää! >:(

Jakari

  • Vieras
Vs: Verottajan sivut ovat aivan...syvältä
Kyllä minä löysin sieltä energia lapun ihan helposti. Selkeethän noi sivut ei yleisesti ottaen ole. Ja joka veroilmoitus tarvii uuden kirjautumisen. Hankalaa, mutta oikeaan suuntaan menossa.
Kun luo Katso - tunnisteet, on ilmoitusten jättö kätevää.

Takamehtien Mekatähti

  • Vieras
Vs: Verottajan sivut ovat aivan...syvältä
Kyllä minä löysin sieltä energia lapun ihan helposti. Selkeethän noi sivut ei yleisesti ottaen ole. Ja joka veroilmoitus tarvii uuden kirjautumisen. Hankalaa, mutta oikeaan suuntaan menossa.
Kun luo Katso - tunnisteet, on ilmoitusten jättö kätevää.

Tuo Katso -homma on täysin perseestä, ei toimi mulla salasanat, ei vaan anna kirjautua, en kyllä ymmärrä mikä siellä mättää, tai minkä virheen teen, voihan vika olla minussakin.
Se toinen tapa palauttaa sähköisesti eli Suomi.fi:n kautta ei ole hyvä sekään, kun pitää erikseen naputella kaikki numerot sinne lomakkeelle, virheitä voi tulla siinäkin, pitää olla tarkkana kun niitä näppälee, eilen laitoin sen kautta, kun nuo Katson salasanat ei toimineet jostain syystä, ei vaikka ne oli aktivoitukin, ensi  vuonna laitan kyllä taas kirjekuoressa, niin säästyy aikaa kun ei tarvi tunnusten kanssa säheltää.

Jakari

  • Vieras
Vs: Verottajan sivut ovat aivan...syvältä
Kyllä minä löysin sieltä energia lapun ihan helposti. Selkeethän noi sivut ei yleisesti ottaen ole. Ja joka veroilmoitus tarvii uuden kirjautumisen. Hankalaa, mutta oikeaan suuntaan menossa.
Kun luo Katso - tunnisteet, on ilmoitusten jättö kätevää.

Tuo Katso -homma on täysin perseestä, ei toimi mulla salasanat, ei vaan anna kirjautua, en kyllä ymmärrä mikä siellä mättää, tai minkä virheen teen, voihan vika olla minussakin.
Se toinen tapa palauttaa sähköisesti eli Suomi.fi:n kautta ei ole hyvä sekään, kun pitää erikseen naputella kaikki numerot sinne lomakkeelle, virheitä voi tulla siinäkin, pitää olla tarkkana kun niitä näppälee, eilen laitoin sen kautta, kun nuo Katson salasanat ei toimineet jostain syystä, ei vaikka ne oli aktivoitukin, ensi  vuonna laitan kyllä taas kirjekuoressa, niin säästyy aikaa kun ei tarvi tunnusten kanssa säheltää.
Olen käyttänyt Katso-tunnistusta jo kolme vuotta oman ja parin tutun ilmoitusten lähettämisessä sekä puhelinmodeemilla että laajakaistalla, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia, eikä verottajakaan ole perännyt uusia ilmoituksia. Operaattorina olen käyttänyt Itella - TYVI :ä ja pari kertaa lähetin entisen ALV-kuukausi-ilmoituksen tällä "julkkis" Koivunen. Perille menivät, mutta jotenkin tuo Itella on minulle selväpiirteisempi. Jos sinulla kirjautuminen on aikaisemmin onnistunut, niin nyt täytyy olla jokin "näppishäiriö"; salasanalistan aktivointi tehty.http://www.vero.fi/katso_etusivu/

Viimeksi muokattu: 28.02.11 - klo:22:12 kirjoittanut Jakari

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Verottajan sivut ovat aivan...syvältä
Kyllä minä löysin sieltä energia lapun ihan helposti. Selkeethän noi sivut ei yleisesti ottaen ole. Ja joka veroilmoitus tarvii uuden kirjautumisen. Hankalaa, mutta oikeaan suuntaan menossa.
Kun luo Katso - tunnisteet, on ilmoitusten jättö kätevää.

Tuo Katso -homma on täysin perseestä, ei toimi mulla salasanat, ei vaan anna kirjautua, en kyllä ymmärrä mikä siellä mättää, tai minkä virheen teen, voihan vika olla minussakin.
Se toinen tapa palauttaa sähköisesti eli Suomi.fi:n kautta ei ole hyvä sekään, kun pitää erikseen naputella kaikki numerot sinne lomakkeelle, virheitä voi tulla siinäkin, pitää olla tarkkana kun niitä näppälee, eilen laitoin sen kautta, kun nuo Katson salasanat ei toimineet jostain syystä, ei vaikka ne oli aktivoitukin, ensi  vuonna laitan kyllä taas kirjekuoressa, niin säästyy aikaa kun ei tarvi tunnusten kanssa säheltää.

Kyllä näistä verottajan "uudistuksista" jäi taas paskamaku suuhun. Jos noita lappuja laittaa työkseen, tai edes kerran kuussa, verotilit kaikkineen on varmasti edistystä. Mutta näin kerran vuodessa kun nuo joutuu opiskelemaan, niin käpy palaa! Jos nyt sitten lähtee kerta tarpeisiin luomaan jotain KATSO-tunnusta, niin huh! Salasanoja on ilmankin, ja muistettavaa jokaisen tunnistustavan bittinikin kädentöiden logiikan kiemuroissa.

JA eritoten yhtymän tapauksessa tuo Katso-tunnistus on ainoa joka kelpaa, pkle. Onhan sitä nyt koko vuoden liikevaihto pyöritetty läpi pankin tunnusten, miksi nämä valtion muruset ei sen kautta enää kelpaa?

Kaiken huippu oli tämä alvin ilmoituksen päivämäärä. Eräpäivä on 28.2., mutta eräpäivä on postileiman päivän sijasta saapumisen takaraja! Eli ei ole juuri enää verottajallakaan luottoa Itellaan, tai sitten tämä on suoraa veetuilua. Näppärästi saadaan isännät maantien päälle postikuriireiksi, kun vastuu ajoissa saapumisesta jää lähettäjälle. Ja mikä tästä alvista tekee niin ihmeellisen, että se on saatava päivää, kahta, ennen kuin varsinainen veroilmoitus? Vuodessa on kuitenkin 364 päivää, jotka eivät ole ko. eräpäivä?

Tahtoa yrittämisen edistämiseen tuntuu kyllä olevan. Mutta sitten jotkut pikkuvirkamiehen nilkit rakentaa omia ansojaan. Aivan samanlaista kyykyttämistähän se on energiaveron palautuskin, jossa varmuudeksi todetaan ettei myöhästyneitä hakemuksia käsitellä lainkaan. Hvetin hieno jälkistalinistinen systeemi... 8)

Päätin jo ihan piruuttani pistää tavan lomakkeet postin kautta!
Slippin 'n sliding

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Verottajan sivut ovat aivan...syvältä
Liekkö nuo alvi takarajat niin kiveen hakattuja, luulen että sanamuoto on laitettu jyrkäksi sen takia että ihmiset huolehtis paremmin palautukset ajallaan. Joskus itellä myöhästy osa alvin maksua 4 kk ja siitä tais tulla jotain 8% luokkaa sanktiota.

Ite olin positiivisen yllättynyt noiden veroilmoituksien jättöpalvelun toiminnasta. Pari pikku häröilyä tein, mutta hakemukset oli täytetty ja jätetty varttitunnissa.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Verottajan sivut ovat aivan...syvältä
Itsellä on mennyt aikataulut sekaisin kun on ollut muuta yllättävää ja ikävää. Onneksi oli Älä osta mitään -vuosi, niin kirjanpito ja ilmoitus oli tehtävissä päivässä. Ainoan paperin, josta on tulossa rahaa, energialapun, postitin etanapostina jo aamupäivällä. Tilituki mini tekee tiedoston, jonka voi lähettää jos on KAtso OTP tunnukset. Minulla piti olla sellaiset, kun joskus käytin Palkka.fi -palvelua, mutta ne mitään enää toimi. Eipä muuta kuin näppäilemään idioottimaisesti kaikki numerot suomi.fi vero.fi tai lomake.fi, tai jotain, kahdella eri systeemillä joihin pääsi pankkitunnuksilla ja äkkiä pienet ALV:it maksoon nettipankissa. Kaikki eivät ehtineet helmikuussa, mutta pistäkööt linnaan sitten.

Mikä siinä voi olla, ettei valmista liitetiedostoa voi lähettää pankkitunnuksilla? Jäisi muutama näppäilyvirhe pois ja homma sujuisi.

Se veroehdotuksen korjailu netissä toimi viime keväänä aivan hyvin.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Verottajan sivut ovat aivan...syvältä
Liekkö nuo alvi takarajat niin kiveen hakattuja, luulen että sanamuoto on laitettu jyrkäksi sen takia että ihmiset huolehtis paremmin palautukset ajallaan. Joskus itellä myöhästy osa alvin maksua 4 kk ja siitä tais tulla jotain 8% luokkaa sanktiota.

Ite olin positiivisen yllättynyt noiden veroilmoituksien jättöpalvelun toiminnasta. Pari pikku häröilyä tein, mutta hakemukset oli täytetty ja jätetty varttitunnissa.

Yleensähän verottajan kanssa selviää ilman tai pienellä sanktiolla kun edes jotain tekee määräpäivään mennessä. On sitä joskus aikaisemmin tullut lähetettyä tyhjä 2-lomake allekirjoitettuna määräpäivänä, joskus toukokuussa sitten kyselivät täydennystä eikä siitä ollut mitään seuraamusta. Jos laput puuttuu kokonaan, saa helposti satojen eurojen mätkyt, joskus moista ehdottivat kun olivat erehdyksessä katsoneet vain täydennyksen päiväyksen.

Metsäyhtymän nolla-alvilapun laitoin veroilmoituksen kanssa samaan kuoreen viimeisenä päivänä, saa nähdä tuleeko sanktiota kun ei ollut perillä 28.2. ja vielä meni väärään osoitteeseen..

Etukäteishaukuntaan verrattuna ainakin omalta osaltani tuo veroilmoituksen jättäminen netissä sujui ihan asiallisesti, hienompi ja nätimpi voisi tietysti olla, mutta summat sai täytettyä ja systeemi osasi laskea itse yhteen ja ilmoituksen sai lähtemään. Sekavahan tuo tieysti oli kun jostain syystä oli pitänyt tehdä samaan järjestykseen kuin paperilomake, mutta kun noiden paperien kanssa oli touhunnut niin ihan samalla logiikalla tai logiikan puutteella meni kuin ennenkin.