Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pakettiauto kalustoon  (Luettu 11693 kertaa)

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2137
Vs: Pakettiauto kalustoon
eikö se oo nykysi että auto kun auto, jos mennee ajot yli 50 rossaa maatallouteen niin se pittää panna kalustoon.
Kait sen SAA laittaa kalustoon, kun ajot on yli 50%. Mun mielestä näissä on hirveästi eri tulkintoja verotoimistojen välillä. Kysy asiaa omastasi, kun nykyään ihan kivasti neuvovat. Jos ratkaisu kuulostaa hyvältä, niin ota lausunto kirjallisesti, silloin esim käsittelijän vaihtuessa ei voi vaihtaa tulkintaa.
Kyllä se minun mielestäni löytyy yhtenäistämisohjeesta, että jos ajot on yli 50% maatalouden niin kosla
kuuluu kalustoon. Ei tietenkään henkilöautoa sinne kannata tunkea.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Pakettiauto kalustoon
eikö se oo nykysi että auto kun auto, jos mennee ajot yli 50 rossaa maatallouteen niin se pittää panna kalustoon.
Kait sen SAA laittaa kalustoon, kun ajot on yli 50%. Mun mielestä näissä on hirveästi eri tulkintoja verotoimistojen välillä. Kysy asiaa omastasi, kun nykyään ihan kivasti neuvovat. Jos ratkaisu kuulostaa hyvältä, niin ota lausunto kirjallisesti, silloin esim käsittelijän vaihtuessa ei voi vaihtaa tulkintaa.
Kyllä se minun mielestäni löytyy yhtenäistämisohjeesta, että jos ajot on yli 50% maatalouden niin kosla
kuuluu kalustoon
. Ei tietenkään henkilöautoa sinne kannata tunkea.
Otetaas nyt viel sen verta tarkennusta, että onko pakettiauto siis PAKKO laittaa kalustoon, jos sen ajoja on yli 50%? ??? Itseä oikeasti mietityttää tuo pakun ottaminen pois kalustosta...
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Pakettiauto kalustoon
Mitenkä menetellään jos halutaan laittaa ykstyistallouvven pakettiauto kalustoon, tai vaikka henkilöauto. Siis kysymys on jo vuosie sitte ostetusta autosta. Jos on ostanu vaikka 3 vuotta sitte henkilöauton vaikkapa 10 000 eurolla ja muuttaa sen nyt pakettiautoksi. Pittääkö myyvä se auto naapurille tae jäläkikasvulle ja teetättää pakuksi rekisteröinti sillä ja ostaa se sitte samalla summalla takasi ja kaupasta saa sillon kuitin. Tietennii auton "ostaja" pittää olla semmonen jolle ei veroseuraamuksie tuu.
Vai saako kalustoon laitettavan autosta laittaa jonkulaisen rahamäärän vähennettäväksi pääomaksi.

Kun tekasimma tämän talon vuonna 1996, niin verottaja hyväksy sillon vanhasta talosta tehtävän verovähennyksen, kun se muutettiin maatallouvven varastorakennukseksi. Summa oli muistaakseni 50 000 mk

Ei muuta ongelmaa, mutta katso, ettei teinisi ehdi romuttaa autoa ennen takaisin ostoa. Itse asiassa mistä tiedät myykö hän sitä enää sulle?

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Pakettiauto kalustoon
Ei pakusta mitään ajopäiväkirjaa tarvitse pitää, ainakaan täällä. Pitää tosiaan olla vaan se yksityisauto ja mielellään sitten säästellä dieselkuitteja yksityisauton osalta, jos sekin on diesel. Meillä on ainakin 15 vuotta ollut paku 100% maatalouskäytössä.

Mulla ainakin verottaja jää heti tappiolle, jos laittaisin pakun yksityisautoksi ja vähentäisin kilometritaksalla.
Mulla on taas ollut niin kallista ajoa pakulla että taksilla olis melkein halvempi ajaa.  :D Arvonalennus, polttoaine, huollot, korjaukset, vakuutukset ym.ym.. Täytyis hukata koko rahareikä pois.

Volkkari, renu, sitikka, viiatti?

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Pakettiauto kalustoon
eikö se oo nykysi että auto kun auto, jos mennee ajot yli 50 rossaa maatallouteen niin se pittää panna kalustoon.
Kait sen SAA laittaa kalustoon, kun ajot on yli 50%. Mun mielestä näissä on hirveästi eri tulkintoja verotoimistojen välillä. Kysy asiaa omastasi, kun nykyään ihan kivasti neuvovat. Jos ratkaisu kuulostaa hyvältä, niin ota lausunto kirjallisesti, silloin esim käsittelijän vaihtuessa ei voi vaihtaa tulkintaa.
Kyllä se minun mielestäni löytyy yhtenäistämisohjeesta, että jos ajot on yli 50% maatalouden niin kosla
kuuluu kalustoon
. Ei tietenkään henkilöautoa sinne kannata tunkea.
Otetaas nyt viel sen verta tarkennusta, että onko pakettiauto siis PAKKO laittaa kalustoon, jos sen ajoja on yli 50%? ??? Itseä oikeasti mietityttää tuo pakun ottaminen pois kalustosta...


Näin mäkin sen olen ymmärtänyt että on pakko.

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Pakettiauto kalustoon
4.1.1.1 Auto maatalouden kalustossa ja auton yksityiskäyttö

Auto kuuluu maatalouden tulolähteeseen, mikäli maatalouden ajoa on yli 50 % kokonaisajomäärästä. Maataloustoiminnassa vähennyskelpoinen kilometrimäärä tulee esittää ajopäiväkirjalla.
Kun auto kuuluu maatalouden tulolähteeseen, verotuksessa vähennetään sen käytöstä aiheutuneet todelliset, muistiinpanoihin merkityt menot. Jos todellisia menoja ei ole vähennetty muistiinpanoissa eikä näihin menoihin liittyviä tositteita ole säilytetty, voidaan menot kuitenkin vähentää verovelvollisen esittämän luotettavan, maatalouden ajojen kilometrimäärään perustuvan laskelman mukaan. Laskelmalta tulee ilmetä maatalouden ajojen osuus arvioiduista polttoainekustannuksista, huoltokustannuksista ja muista ajoneuvon käytöstä aiheutuneista kustannuksista sekä osuus mahdollisesta poistosta ja verovuonna ajettu kokonaiskilometrimäärä.

Kun maataloudenharjoittaja käyttää maatalouden tulolähteeseen kuuluvaa autoa yksityisajoihin tai muun tulolähteen ajoihin, ei näiden ajojen osuus auton kuluista ja poistosta ole maataloustulosta vähennyskelpoista menoa. Yksityisajojen ja muiden ajojen osuus lasketaan jakamalla autokulujen kokonaismäärä ja auton vuotuinen poisto ajokilometrien yhteismäärällä ja saatu luku kerrotaan ajopäiväkirjan mukaisella yksityisajojen ja muiden ajojen kilometrimäärällä. Mikäli yksityisajoja ei ole pystytty luotettavasti esittämään, joudutaan yksityisajojen osuus arvioimaan. Muun tulolähteen autokulut siirretään vähennettäväksi asianomaisen tulolähteen kuluina.

Asunnon ja maatilan väliset matkat ovat edellä tarkoitettuja yksityisajoja. Nämä asunnon ja maatilan väliset kustannukset maataloudenharjoittaja ja maataloutta harjoittavan verotusyhtymän osakas saavat vähentää ansiotulosta esitäytetyllä veroilmoituksella tuloverolain 93 §:ssä säädettyjen edellytysten ja rajoitusten puitteissa.

Käyttöomaisuuden poisto-oikeus alkaa sinä verovuonna kun hyödyke on otettu käyttöön. Vaikka auto olisi otettu käyttöön aivan loppuvuodesta, myönnetään poisto silti täysimääräisenä. Yksityiskäytön tuloutus saattaa tällöin muodostua hyvinkin suureksi ajettua ajokilometriä kohti, koska vähennykseksi myönnetty poisto on suuri.

Maatalouden kalustoon kuuluvan auton siirtäminen pois kalustosta edellyttää, että maatalouden ajojen osuus on pysyvästi alentunut alle puoleen kokonaisajomäärästä.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Pakettiauto kalustoon
Nykyään verottaja on linjannut, että maatalouteen kuuluvasta pakettiautosta tarttis pitää ajopäiväkirjaa... 

siis yksityisajoista?

http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=8042;639506

sivulta 52 ->

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Pakettiauto kalustoon
Mitenkä menetellään jos halutaan laittaa ykstyistallouvven pakettiauto kalustoon, tai vaikka henkilöauto. Siis kysymys on jo vuosie sitte ostetusta autosta. Jos on ostanu vaikka 3 vuotta sitte henkilöauton vaikkapa 10 000 eurolla ja muuttaa sen nyt pakettiautoksi. Pittääkö myyvä se auto naapurille tae jäläkikasvulle ja teetättää pakuksi rekisteröinti sillä ja ostaa se sitte samalla summalla takasi ja kaupasta saa sillon kuitin. Tietennii auton "ostaja" pittää olla semmonen jolle ei veroseuraamuksie tuu.
Vai saako kalustoon laitettavan autosta laittaa jonkulaisen rahamäärän vähennettäväksi pääomaksi.

Kun tekasimma tämän talon vuonna 1996, niin verottaja hyväksy sillon vanhasta talosta tehtävän verovähennyksen, kun se muutettiin maatallouvven varastorakennukseksi. Summa oli muistaakseni 50 000 mk


tulolähdesiirroissa pitää vaan osoittaa käypä arvo, jolla se siirretään. Alv-vähennystä ei tuollaisessa tapauksessa kuitenkaan saa, tietenkään kun luovutajana on yksityistalous joka ei alv-velvollinen.

Jos ajoista yli puolet maatalousajoia ->kalustoon, jos alle niin ei kalustoon.

Jos kalustossa, täysi kirjanpito ja poisto+kulut maatalousajojen osuudelta vähennyskelpoista, samassa suhteessa alvit jos kyseessä PA tai KA

Jos ei kalustossa, vähennys joko em. mukaisesti todellisten kulujen mukaan maatalousajojen osalta tai on oikeus käyttää 45 snt km jos edullisempi. Alv-vähennnys perustuu aina kuitteihin, niistä maatalousajojen osuudelta vähennys jos PA tai KA

Mutta kannattaa sitten laskea tuleeko todella vuotuinen poisto + kulut ajokilometria kohden suuremmaksi kuin tuo lisävähennysoikeus 45 snt. Pitää olla uudehko auto ja suht. vähän ajoa, niin sitten.

Parhaimmat vähennykset on saanut PA yksityiskäytössä, käyttökuluista tarkka kirjanpito kuitteineen, alv-vähennys ajopäiväkirjan tai muun luotettavan selvityksen perusteella maa- ja metsätalousajojen ja yksityiskäytön suhteessa, ja tuloverotukseen joko todellisten em.poistosta ja kuluista lasketun km-hinnan mukaan tai useimmiten tuo lisävähennys 45 snt on parempi.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Pakettiauto kalustoon
Nykyään verottaja on linjannut, että maatalouteen kuuluvasta pakettiautosta tarttis pitää ajopäiväkirjaa... 

siis yksityisajoista?

Joo käytännössä tarkastuksissa on riittänyt, että on selvitetty kokonaisajomäärä, ja sitten joko yksityisajot tai maatalousajot. Noistahan sen vähennyskelpoisen osuuden saa, oli kumpi vaan selvitetty.

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Pakettiauto kalustoon
Mitenkä menetellään jos halutaan laittaa ykstyistallouvven pakettiauto kalustoon, tai vaikka henkilöauto. Siis kysymys on jo vuosie sitte ostetusta autosta. Jos on ostanu vaikka 3 vuotta sitte henkilöauton vaikkapa 10 000 eurolla ja muuttaa sen nyt pakettiautoksi. Pittääkö myyvä se auto naapurille tae jäläkikasvulle ja teetättää pakuksi rekisteröinti sillä ja ostaa se sitte samalla summalla takasi ja kaupasta saa sillon kuitin. Tietennii auton "ostaja" pittää olla semmonen jolle ei veroseuraamuksie tuu.
Vai saako kalustoon laitettavan autosta laittaa jonkulaisen rahamäärän vähennettäväksi pääomaksi.

Kun tekasimma tämän talon vuonna 1996, niin verottaja hyväksy sillon vanhasta talosta tehtävän verovähennyksen, kun se muutettiin maatallouvven varastorakennukseksi. Summa oli muistaakseni 50 000 mk


tulolähdesiirroissa pitää vaan osoittaa käypä arvo, jolla se siirretään. Alv-vähennystä ei tuollaisessa tapauksessa kuitenkaan saa, tietenkään kun luovutajana on yksityistalous joka ei alv-velvollinen.

Jos ajoista yli puolet maatalousajoia ->kalustoon, jos alle niin ei kalustoon.

Jos kalustossa, täysi kirjanpito ja poisto+kulut maatalousajojen osuudelta vähennyskelpoista, samassa suhteessa alvit jos kyseessä PA tai KA

Jos ei kalustossa, vähennys joko em. mukaisesti todellisten kulujen mukaan maatalousajojen osalta tai on oikeus käyttää 45 snt km jos edullisempi. Alv-vähennnys perustuu aina kuitteihin, niistä maatalousajojen osuudelta vähennys jos PA tai KA

Mutta kannattaa sitten laskea tuleeko todella vuotuinen poisto + kulut ajokilometria kohden suuremmaksi kuin tuo lisävähennysoikeus 45 snt. Pitää olla uudehko auto ja suht. vähän ajoa, niin sitten.

Parhaimmat vähennykset on saanut PA yksityiskäytössä, käyttökuluista tarkka kirjanpito kuitteineen, alv-vähennys ajopäiväkirjan tai muun luotettavan selvityksen perusteella maa- ja metsätalousajojen ja yksityiskäytön suhteessa, ja tuloverotukseen joko todellisten em.poistosta ja kuluista lasketun km-hinnan mukaan tai useimmiten tuo lisävähennys 45 snt on parempi.

kiitoksia seleventävästä vastauksesta, vähä outtelinki että veroasiantuntijana vastaisit. Pitänee opetella ajopäiväkirjan pittoon... ja pittää huoli että se 50 rosenttia kilometreistä ei ylity, ja ajella maatalousajoja kummallaki autolla, niin kuin tojellisuuvessa onki.
Elämä on parasta kometiijjaa