Mitenkä menetellään jos halutaan laittaa ykstyistallouvven pakettiauto kalustoon, tai vaikka henkilöauto. Siis kysymys on jo vuosie sitte ostetusta autosta. Jos on ostanu vaikka 3 vuotta sitte henkilöauton vaikkapa 10 000 eurolla ja muuttaa sen nyt pakettiautoksi. Pittääkö myyvä se auto naapurille tae jäläkikasvulle ja teetättää pakuksi rekisteröinti sillä ja ostaa se sitte samalla summalla takasi ja kaupasta saa sillon kuitin. Tietennii auton "ostaja" pittää olla semmonen jolle ei veroseuraamuksie tuu.
Vai saako kalustoon laitettavan autosta laittaa jonkulaisen rahamäärän vähennettäväksi pääomaksi.
Kun tekasimma tämän talon vuonna 1996, niin verottaja hyväksy sillon vanhasta talosta tehtävän verovähennyksen, kun se muutettiin maatallouvven varastorakennukseksi. Summa oli muistaakseni 50 000 mk
tulolähdesiirroissa pitää vaan osoittaa käypä arvo, jolla se siirretään. Alv-vähennystä ei tuollaisessa tapauksessa kuitenkaan saa, tietenkään kun luovutajana on yksityistalous joka ei alv-velvollinen.
Jos ajoista yli puolet maatalousajoia ->kalustoon, jos alle niin ei kalustoon.
Jos kalustossa, täysi kirjanpito ja poisto+kulut maatalousajojen osuudelta vähennyskelpoista, samassa suhteessa alvit jos kyseessä PA tai KA
Jos ei kalustossa, vähennys joko em. mukaisesti todellisten kulujen mukaan maatalousajojen osalta tai on oikeus käyttää 45 snt km jos edullisempi. Alv-vähennnys perustuu aina kuitteihin, niistä maatalousajojen osuudelta vähennys jos PA tai KA
Mutta kannattaa sitten laskea tuleeko todella vuotuinen poisto + kulut ajokilometria kohden suuremmaksi kuin tuo lisävähennysoikeus 45 snt. Pitää olla uudehko auto ja suht. vähän ajoa, niin sitten.
Parhaimmat vähennykset on saanut PA yksityiskäytössä, käyttökuluista tarkka kirjanpito kuitteineen, alv-vähennys ajopäiväkirjan tai muun luotettavan selvityksen perusteella maa- ja metsätalousajojen ja yksityiskäytön suhteessa, ja tuloverotukseen joko todellisten em.poistosta ja kuluista lasketun km-hinnan mukaan tai useimmiten tuo lisävähennys 45 snt on parempi.