Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Alppimaan aseistariisuntayritys  (Luettu 3934 kertaa)

wugi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Vs: Alppimaan aseistariisuntayritys
Oleks sääkin joku viherhyysärikommari?
Näköjään olen.

Olen aikanaan ollut Sveitsissä ihan töissäkin 4 kk, joten mielikuvani maasta eivät tule pelkästään Alpen-mainoksista, käkikellosta ja jodlaavista nahkahousumiehistä.

Asterix ja Alppikukka (Asterix bei den Schweizern) on muuten ihan kohtalainen johdanto sveitsiläisyyteen (erityisesti biletyskulttuuri); olin tietysti lukenut sen jo teininä, mutta loput 2/3 kirjan herjoista ymmärtää vasta, kun on siellä vähän aikaa asunut.

Petri
Niin, ja ehkä parhaiten voi kuvailla sveitsiläistä kulttuuria sanomalla, että sellaista ei ole olemassa. Sen sijaan valtio koostuu useista hyvinkin erilaisista osista. Esim. Geneve-järven ympäristön ranskankielistä aluetta kun vertaa St.Gallenin tai vaikkapa Graubündenin kantoneihin niin eroa löytyy takuulla enemmän kuin esim. USAn texasin ja marylandin väliltä.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Alppimaan aseistariisuntayritys
Niin, ja ehkä parhaiten voi kuvailla sveitsiläistä kulttuuria sanomalla, että sellaista ei ole olemassa. Sen sijaan valtio koostuu useista hyvinkin erilaisista osista. Esim. Geneve-järven ympäristön ranskankielistä aluetta kun vertaa St.Gallenin tai vaikkapa Graubündenin kantoneihin niin eroa löytyy takuulla enemmän kuin esim. USAn texasin ja marylandin väliltä.
No joo, Kiina pienoiskoossa. Eli vuoristot ovat pitäneet väkeä aika lailla eristyksissä toisistaan, saattaapa linnuntietä 30 km päässä elävät (eri laaksossa vaan, vuoria välissä) olla vaikeuksissa kommunikaation kanssa, ovat murteet niin rajusti erilaisia. Itse pystyin sen neljän kuukauden jälkeen auttavasti ymmärtämään jo paikallista puheenpartta (sitä julkisesti yleisötilaisuuksissa puhuttua), mistä olin lähes ylpeä...

Petri

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Alppimaan aseistariisuntayritys
Jooo, olen minäkin Genevessä käynyt ja täytyy todeta, että ihan paska  paikka ????
Ei tee mieli uudestaan ...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Alppimaan aseistariisuntayritys
Jooo, olen minäkin Genevessä käynyt ja täytyy todeta, että ihan paska  paikka ????
Ei tee mieli uudestaan ...

Mulla on sveitsiläinen linkkuveitsi.

Hyvä veitsi onkin, monipuolinen.   :)

Eli kyllä sen ihan hyvä maa täytyy olla, Sveitsin.  8)

Viikate

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1686
Vs: Alppimaan aseistariisuntayritys
Sveitsihän on malliesimerkki siitä, että jos ihmisille annetaan vapautta he myös kantavat vastuuta. Kansan hallussa olevat aseet eivät yhdestäkään ainoasta valtiosta maailmassa epävakaata ja turvatonta tee vaan syyt löytyvät  muualta.

Linkkuveitsistä puheenolleen: http://www.ts.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:1998-09-13,104:4:16692,1:0:0:0:0:0:
Maamies, muista, miss' onnesi on, riihesi rikkaus riippumaton!

- Ilmari Kianto -

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Alppimaan aseistariisuntayritys
Mutta kyllä se pyhäiltana rautatieasemilla luo omaa tunnelmaa, kun lomalta palaava asevelvollisuusnuoriso kuljettelee kivääreitään. Joutais lopettaa, näin sivusta arvioiden. Vaan minullahan ei äänioikeutta tuolla ole...

Petri
Oleks sääkin joku viherhyysärikommari?
Sveitsi on ainut oikea demokratia Euroopassa, kaikki muut on lähemänä diktatuureja varsinkin suomi jossa kansanedustajien äänestys eduskunnassa on sidottu ryhmäpäätöksiin, jotka rikkovat perustuslakia, joka määrää että kansanedustajan on oltava riippumaton kaikista vaikutteista... >:(

"Poliisin mukaan hyökkäyksen tekijä ei ollut suorittanut asepalvelusta"


petrin mielenterveys on alkanut järkkyä persujen kannatuksen noustua :(
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Alppimaan aseistariisuntayritys
Mutta kyllä se pyhäiltana rautatieasemilla luo omaa tunnelmaa, kun lomalta palaava asevelvollisuusnuoriso kuljettelee kivääreitään. Joutais lopettaa, näin sivusta arvioiden. Vaan minullahan ei äänioikeutta tuolla ole...

Petri
Oleks sääkin joku viherhyysärikommari?
Sveitsi on ainut oikea demokratia Euroopassa, kaikki muut on lähemänä diktatuureja varsinkin suomi jossa kansanedustajien äänestys eduskunnassa on sidottu ryhmäpäätöksiin, jotka rikkovat perustuslakia, joka määrää että kansanedustajan on oltava riippumaton kaikista vaikutteista... >:(

"Poliisin mukaan hyökkäyksen tekijä ei ollut suorittanut asepalvelusta"


petrin mielenterveys on alkanut järkkyä persujen kannatuksen noustua :(

Onhan suomessakin aika paljon aseita kansalla, ne on metsästysaseita, varsinaisesti luvallisilla metsästysaseilla tehdään kumminkin aika harvoin rikoksia ????