Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko vielä uskoa Härkäpapuun?  (Luettu 10753 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Onko vielä uskoa Härkäpapuun?
Mielestäni kummallista on myös se, että juurikin tämä AGM- ketju kehotti isäntiä kylvämään härkäpapua muutama vuosi sitten. Noh, kun itsekin sitten innostuin sitä viimekeväänä kylvämään, niin paikallisessa kaupassa oltiin ihan ÖÖnä, että ei ollu myydä siemeniä ??? ... Noh, ne piti sitte ostaa naapurikylästä, toiselta isännältä... Sitten kun oli sato puitu, niin eihän sitä voitu ottaa vastaan, paitsi niin että olisi kaupan pihassa purittu suoraan autoon. Se ny ei oikein olisi tuo mun 3 tn kannattanu laittaa yksistään. Kuulin sitten myöhemmin, että ainut Suomenrehun tehdas, joka ottaa härkäpapua vastaan on Turku. Kummallista hapatusta tällanen, ku ollaan ja ei olla!!! Noh pavut on säkissä ja odottaa kevättä, että saa laittaa maahan... kattotaan sitte taas syksyllä mitä niille tehään. Tuolla paikallisessa oon monen isännän kans keskustellu ja kyllä kiinnostusta on, kaikilta vaan puuttuu kokemus ko kasvista eläinten ruokinnassa, mutta kokeiluhalua onneksi tuntuu olevan!

Kyllä noita ruokintakokeita on tehty pitkin Suomea. Sekä sioille että naudoille. Rohkeasti vaan kokeilemaan  ;)

BundeJuice

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Onko vielä uskoa Härkäpapuun?
Kyllä noita ruokintakokeita on tehty pitkin Suomea. Sekä sioille että naudoille. Rohkeasti vaan kokeilemaan  ;)
[/quote]

Juu kyllähän sitä tietoa löytyy, mutta ei käytännön kokemusta... mutta löytyy myös kokeilun halua  ;)
Kyllä tuo viljely kuitenkin kiinnostaa sen verran, että jatketaan kokeilua.

Pointti oli kuitenki se, että tuo kaupan touhu on meleko kummallista, kun aluksi kehotetaan ja kuitenkaan ei tiedetä mistään mitään. Eepeen viljapäällikköki kehu mulle suoraan, että myy tilalle suoraan, niin pääset helepommalla ???
Jonsei maailma muuta opeta, niin ainaki hilijaa kävelemähän!

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: Onko vielä uskoa Härkäpapuun?
Juu kyllähän sitä tietoa löytyy, mutta ei käytännön kokemusta... mutta löytyy myös kokeilun halua  ;)
Kyllä tuo viljely kuitenkin kiinnostaa sen verran, että jatketaan kokeilua.
Syöttöön vaan. Meillä tosin lampaita, joilta ei taas löytynyt tietoa mistään (suomen, englannin, ruotsin tai saksan kielilllä googlaillen), mutta nyt kaksi talvea syötetty ja ei voi moittia.

Petri

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Onko vielä uskoa Härkäpapuun?
Kyllä noita ruokintakokeita on tehty pitkin Suomea. Sekä sioille että naudoille. Rohkeasti vaan kokeilemaan  ;)

Juu kyllähän sitä tietoa löytyy, mutta ei käytännön kokemusta... mutta löytyy myös kokeilun halua  ;)
Kyllä tuo viljely kuitenkin kiinnostaa sen verran, että jatketaan kokeilua.

Pointti oli kuitenki se, että tuo kaupan touhu on meleko kummallista, kun aluksi kehotetaan ja kuitenkaan ei tiedetä mistään mitään. Eepeen viljapäällikköki kehu mulle suoraan, että myy tilalle suoraan, niin pääset helepommalla ???
[/quote]

Siis just käytännön kokemusta on jo olemassa. Lehmille korvattu esim. 60% rypsistä härkäpavulla ja hyvin on toiminut. Sioilla tuo korvaa soijaa hyvin, alhaisempi valkuaistaso kai nostaa käyttömäärää. Ota yv:llä yhteyttä jos haluat jutella asiasta, mä en jaksa jankata asiasta täällä viidettä kertaa   :D

BundeJuice

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Onko vielä uskoa Härkäpapuun?
Siis just käytännön kokemusta on jo olemassa. Lehmille korvattu esim. 60% rypsistä härkäpavulla ja hyvin on toiminut. Sioilla tuo korvaa soijaa hyvin, alhaisempi valkuaistaso kai nostaa käyttömäärää. Ota yv:llä yhteyttä jos haluat jutella asiasta, mä en jaksa jankata asiasta täällä viidettä kertaa   :D
[/quote]

Niin siis joo kyllä käytännön kokemusta löytyy, paitsi näiltä mun naapureilta  :D
Mutta oon sanonu, että kysykää lisää vaikka tilaneuvojilta ym... Ja mitä oon koulukavereitten (agrologi AMK) kans puhellu, niin on ollut ihan hyviä kokemuksia. Onpahan viä syksyyn asti aikaa vakuutella ;)
Jonsei maailma muuta opeta, niin ainaki hilijaa kävelemähän!

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Onko vielä uskoa Härkäpapuun?
Siis just käytännön kokemusta on jo olemassa. Lehmille korvattu esim. 60% rypsistä härkäpavulla ja hyvin on toiminut. Sioilla tuo korvaa soijaa hyvin, alhaisempi valkuaistaso kai nostaa käyttömäärää. Ota yv:llä yhteyttä jos haluat jutella asiasta, mä en jaksa jankata asiasta täällä viidettä kertaa   :D

Niin siis joo kyllä käytännön kokemusta löytyy, paitsi näiltä mun naapureilta  :D
Mutta oon sanonu, että kysykää lisää vaikka tilaneuvojilta ym... Ja mitä oon koulukavereitten (agrologi AMK) kans puhellu, niin on ollut ihan hyviä kokemuksia. Onpahan viä syksyyn asti aikaa vakuutella ;)
[/quote]

Juu! Hyvä idea, mutta noilta neuvojilta tuskin tähän mitään apua saa  ;D Mistä he sen tietäisivät  ::)