Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe pohjakuljetin,  (Luettu 4412 kertaa)

lassiala

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 93
pohjakuljetin,
Kertokaapa kokemuksia tai mielipiteitänne, kun noissa kuivalantavaunuissa kahdenlaisia ketjuja ; on  tavallista lenkkiä ja lattaketjua,  mitä ongelmia odotetttavissa ?

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: pohjakuljetin,
Itse tullut siihen  tulokseen, että ketjupyörät ratkasee  ;D Jos on ihan täysin sudet, niin kun PTU:ssa, että ketju pääsee herkästi nousemaan ylös, niin sivuseikka mitä ketju kestää. Siinä riittää sillon noitumista ilman ketjun katkeemistakin. Polmotissa saa ketjut viistää vaikka maata, eikä mitään ongelmia, kun ketjupyörät on tarkkaan mallinnettu jokaisesta lenkistä vetäviksi.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: pohjakuljetin,
Tuos mun bergmannis ihan normaalilla lenkillä oleva ketju. Kerran oon ketjuja lyhentäny ja kertaakaan ei oo pomppinu yli. Kalkkia levitettäes joskus pohjakuljetin pysähtyi kun ei jaksanu enää lykätä... Tuli vähä hamstrattua liika suuri kuorma. Levitetty kaikkineen joku reipas tuhat tehokasta työtuntia ja 30-40000m3!

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: pohjakuljetin,
Kertokaapa kokemuksia tai mielipiteitänne, kun noissa kuivalantavaunuissa kahdenlaisia ketjuja ; on  tavallista lenkkiä ja lattaketjua,  mitä ongelmia odotetttavissa ?

No ainakin pienemmän kokoluokan vehkeessä, eli varmon rehunjakovaunussa purkukuljetin lattalenkki -ketjua joka aukesi ajan myötä ja sitten alkoi ongelmat, ketju ensinnäkin venyi ja oli herkkä purkutumaan kun tappi irtosi koukusta. Liekkö alimitoitusta vai mitä mutta näkisin että sama ongelma voinee olla myös isommassa mittakaavassa. Jotenkin vaan suljettu lenkki tuntuu järkevämmältä.

Tosiaan ketjupyörällä on väliä. Paremmat mielestäni sellasia missä ketjun pohja ikäänkuin auki jolloin väliin survoutuva paska/olki pääsee purkautumaan jolloin sen aiheuttama ongelma poistuu.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: pohjakuljetin,
Kyllä vaan tavallinen ketju taitaa parempi olla.  Ewart-lenkit maksaa 4€ kpl ja ei ne ole huolettomia nekään.  Enemmän ollut remppaa ewarteissa.     Vanhassa belkun kakkakärryssä kompensoin ketjun venymistä hitsaamalla pisteitä ketjupyörän kolojen pohjalle. Jeantillissa ketjut toimineet hyvin.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: pohjakuljetin,
kattelin kesällä jf:n pohjakuletinketjuja ja niissä oli jo hieman kulumia, -olihan ne pyörinnä jo vuodesta 1978 joka kesä ja joskus talvellakin, tuntuu olevan aika kovaa terästä kun rälläkällä koittaa, toisin kuin nuo uuden junkkarin lenkit, en sitten tiedä mistä tulee tavara!

villa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: pohjakuljetin,
Ewart ketjusta saa hyvää tavaraa kun hitsaa koukut kiinni. 10 tai 12 mm harjateräksestä pätkät räkii kiinni niin loppuu venyminen. Onhan se aika pirun iso homma pitkään ketjuun mutta...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: pohjakuljetin,
Ewart ketjusta saa hyvää tavaraa kun hitsaa koukut kiinni. 10 tai 12 mm harjateräksestä pätkät räkii kiinni niin loppuu venyminen. Onhan se aika pirun iso homma pitkään ketjuun mutta...
??? ??? Ei pitäisi vaikuttaa sinänsä venymiseen ???   Koukku noista ei pitäisi kyllä oieta, sen sijaan tuo koukku saattaa olla jotenkin karkaistua paremmissa lenkeissä (ei konehallikamassa mutta vanhoissa kärryissä voi olla.

casseus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72
Vs: pohjakuljetin,
Kertokaapa kokemuksia tai mielipiteitänne, kun noissa kuivalantavaunuissa kahdenlaisia ketjuja ; on  tavallista lenkkiä ja lattaketjua,  mitä ongelmia odotetttavissa ?

Ilman muuta lattaketjut! Siis  ainakin samsonin lattaketjut kestää..on 2 kertaa lyhennetty ja koskaan ei oo poikki menneet ja tavaraa on varovaisestiki arvioiden ajettu semoset 70 tuhatta kuutiota

Viimeksi muokattu: 02.02.11 - klo:00:31 kirjoittanut casseus