Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kuivalantavaunu  (Luettu 14071 kertaa)

aksu123

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 125
Vs: kuivalantavaunu
Joskus on sanottu, että 4 kelainen on isäntälinjan kone.
Vuoden olen ajanut Jeantilin EVR 11-7. Levitystasaisuus on hyvä. Kulkee nätisti perässä ja kevyesti. Silikaattikalkki leviää hyvin. Levitysveitset kuluvat yllättävän paljon ja kiinnityspultteja yleensä katkeaa jos yksikin kivi osuu kuormaan. Lavalle ei näe yhtään, kun ainoa verkko etulaidassa on taiteiltu Jeantill teksti. Alustaan jää senverran tavaraa, joka putoaa kuopissa tielle, ettei vaunulla pysty kuljettamaan yleisillä teillä. Levitysmäärä ei nykyään kauhean suuri ole, kun karjatilat vähentyneet täälläpäin. Lantaa 3000 mottia, lunta 1500 mottia ja Silikaattia 80 t.
Edellinen vaunu oli JF ST 9500 pystykeloilla. Sillä levitettiin kaikenkaikkiaan suunnilleen 80000 mottia. Korjattu oli aikalailla, eikä jäljelle jäänyt mitään käyttökelpoista.
Mistäspäin V-Suomea olet? Eteläisessä Salossa olen hieman urakkaakin levittänyt.

Tässä 8 tien varressa Turusta Poriin päin. Urakoitsijoita kyllä olisi, mutta vaunujen koot sen verran isoja ettei kevätlevitys urakoitsijan toimesta oikein houkuta. Täten myös levitystasaisuus olis tärkeä tekijä. Lisäks puristekalkki tarttis saada leviäks.

Mutta onko tuo Hills vaunu tarpeeseen sopiva?

massikka_mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 300
  • Pitääkö 200 viestin jälkeen kirjoittaa asiaakin?
Vs: kuivalantavaunu
Tuhat mottia taas tälle kaudelle itävaunulla ajaneena tekee väkisinkin mieli uutta paskakärriä... ;D Näitä kaksikelaisia isopyöräisiä levitysvaunuja alkaa olla markkinoilla vaikka minkäsorttista, Fliegl, Jeantil, Joskin, Samson, Triton ja mitä näitä kaikkia nyt on. Joku noin 8mottinen riittäisi kooltaan ihan hyvin, onko noissa mitä suuria eroja vai ottaako sen minkä tarjous eniten miellyttää? Suurimpina kriteereinä tiiveys(löysempikin tavara saisi kestää kyydissä) ja tieominaisuudet saisi olla aika hyvät sen vuoksi että suurinosa pelloista on aivan asutuksessa kiinni joten haisevasta lantapatterista saattais tulla vaikka sanomista.. :( Tosin matkat vain max 2-3km luokkaa mutta silti. Jostain muistan joskus lukeneeni että jotkin vaunut eivät ole suunniteltu tieajossa kestämään kuormaa yhtä paljon kuin pellolla? Levitystarkkuudella ei niin suurta merkitystä ole kun oikeastaan kaikki levitetään sängelle ennen kyntöä.
Power By Perkins

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: kuivalantavaunu
Tuhat mottia taas tälle kaudelle itävaunulla ajaneena tekee väkisinkin mieli uutta paskakärriä... ;D Näitä kaksikelaisia isopyöräisiä levitysvaunuja alkaa olla markkinoilla vaikka minkäsorttista, Fliegl, Jeantil, Joskin, Samson, Triton ja mitä näitä kaikkia nyt on. Joku noin 8mottinen riittäisi kooltaan ihan hyvin, onko noissa mitä suuria eroja vai ottaako sen minkä tarjous eniten miellyttää? Suurimpina kriteereinä tiiveys(löysempikin tavara saisi kestää kyydissä) ja tieominaisuudet saisi olla aika hyvät sen vuoksi että suurinosa pelloista on aivan asutuksessa kiinni joten haisevasta lantapatterista saattais tulla vaikka sanomista.. :( Tosin matkat vain max 2-3km luokkaa mutta silti. Jostain muistan joskus lukeneeni että jotkin vaunut eivät ole suunniteltu tieajossa kestämään kuormaa yhtä paljon kuin pellolla? Levitystarkkuudella ei niin suurta merkitystä ole kun oikeastaan kaikki levitetään sängelle ennen kyntöä.

Samson SP11 ei ainakaan ole kulunut mihinkään tuossa ensimmäisen 8000 tonnin ajomäärässä. Alemmat terät voisi kääntää ensi kaudelle. Kolme helvatan suurta kiveä käynyt kärryssä, ei tullut niistä mitään vauriota, ei pulttia poikki eikä mitään muutakaan, eivät vaan mahtuneet ulos ja piti kaivurilla purkaa kuormaa sen verran että saatiin kivet ulos. Erinomainen vekotin kaikkiaan ja leviää olkikasatkin tasaisesti kuivalannassa. Ihan löysää tavaraa täytyy ajaa pienemmillä kelan kierroksilla, muuten tekee keskelle pintä karheen alkua. On tullut muutaman kilometrin tieajojakin jokusia kymmeniä kuormia, kulkee tasaisesti eikä suttaa tietä kuin pyöristä. Samson ei ollut toki halvin mutta olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaan. Mitä painavampaa levitettävää, sitä parempi levitysleveys.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

massikka_mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 300
  • Pitääkö 200 viestin jälkeen kirjoittaa asiaakin?
Vs: kuivalantavaunu
Oisin mää mielelläni kuullut muiltakin kokemuksia  :-\
Power By Perkins

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: kuivalantavaunu
Oisin mää mielelläni kuullut muiltakin kokemuksia  :-\

Muilla ei oo mitään kerrottavaa 8) Tieajoon ainakin telialustainen kärry olisi parempi ja kapeampi. Pystykelaisista ainakin DLG testien perusteella Jeantilissa paras levitystasaisuus (johtuu kuulema kelanopeudesta). Nautaeläinten paskanlevitykseen varmaan turha hankkia mitään "tarkkuuslevitintä" erillisillä murskauskeloilla ja lautaslevittimellä. Tehontarve kasvaa rajusti ja kuorman tyhjennys hidastuu. Levitysjälki ei ainakaan youtuben mukaan ole sen kummoisempi 8)
Oon vaatimaton!

rainmaker

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 78
Vs: kuivalantavaunu

Bergman tsw 800 ollut kimppakoneena kymmenisen vuotta. Käytettynä ostettu urakoitsijalta. Itse olen ajanut tällä noin 800 kuormaa. Kaikki lantalasta 0,5-10 km päähän.
Tuhansia kuormia tuolla on yhteensä ajettu.

+ erittäin hyvä levitystarkkuus
+ kestävyys (levitinlautasten siipien pultteja menee ja pohjakuljettimia pitää kiristää ja lyhentää)
+ käytettynä nykyisin halpa
+ tiivis
+ kohtalaisen helppo rasvata

- hidas levitys
- suuri voimantarve
- pirun takapainoinen tyhjänä, eli pomppii vetokoukussa kotimatkalla
- ERITTÄIN ikävä pestä ja puhdistaa
- mätänee nopeasti käsiisi, ellet lukenut edellistä miinusta.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8353
Vs: kuivalantavaunu
Jeantilin U-mallisiin koliin jää lantaa, joka sitten kotimatkalla varisee tielle.  :( Muutenkin alustaan jää aikalilla tavaraa. Mulla on kolmiokola kärryn rappusilla, jolla siivoan kärryä ennen tielleajoa, mutta silti jää senverran tavaraa tielle, että tulee sanomista.
Leveälle levittävät kärryt ovat naudanlannalla hankalia jos ei halua ajaa levitetyn paskan päällä ei kuormalla pääse kuin 50 metriä.
Mystinen kesälaatumies

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: kuivalantavaunu
Urakoitsijoiden varassa olen ollut tämän asian puitteissa. Sekä vaaka- että pystykelavaunuilla ajettu. Samson ei tosiaan ole arka kiville, mutta levitystasaisuus ja -leveys ei ole Bergmannin luokkaa. Se puolestaan on arka kiville ja pienestä aisapainosta johtuen kulkee huonosti pehmeällä ja ylämäessä varsinkin, kun kuorma hiukankin siirtyy taaksepäin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: kuivalantavaunu
Vaikka ei tähän modernien teholevittimien kategoriaan enää kai kuulu, niin vanha Compo oli tavallaan nerokas, siinä kun kuorma siirtyi levityksen edistyessä eteenpäin.

Eli nämä tämän sukuiset värkit:

http://www.youtube.com/watch?v=78OvNrF5hfg

Kivistä ym ylimääräisistähän tuo ei sitten tykkää yhtään.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: kuivalantavaunu
Fliegl on hyvä kärry, jos ovat saaneet akselin kiinnityksen kärryn pohjaan muutettua järkevämmäksi. On vaan kahdella pystypalkilla kiinni, ilman mitään taaksepäin vääntymisen estäviä tukirautoja. Eli koko akseli lähtee renkaineen menemään kohti kärryn perää, kunnes renkaat stoppaa kärryn reunoihin. Tuon nyt kuitenkin takuu korvasi, koska vika oli myös toisessa samaan aikaan ostetussa kärryssä. Levitysjälki ei jeantilille häpeä ja levityskelat on paljon ylempänä (ei ole niin v-mäinen vetää pois jos uppoaa vert. Jeantil). Tokihan Jeantil on varma valinta, kun ei taida lapsuksia olla.

massikka_mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 300
  • Pitääkö 200 viestin jälkeen kirjoittaa asiaakin?
Vs: kuivalantavaunu
Toi Flyykeli vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta.. Vanhojen juttujen perusteella hintakin taitaa olla aika kilpailukykyinen. Kai niistä toi akseli ongelma on sitten korjattu.. ???
Power By Perkins

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: kuivalantavaunu
Laivakunta ja sillai juu...

Mikäs se mun etunimikaiman kärry nyt taas olikaan???
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159