Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suomi perääntyy tilatukikiistassa "Ilkka"  (Luettu 11946 kertaa)

Veko77

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Suomi perääntyy tilatukikiistassa "Ilkka"
Miten on?

Vuokrasin tilakaupan yhteydessä, oikeastaan ennen sitä peltoa muutamalta vuokranantajalta, jotka olivat vuokranneet peltonsa edelliselle isännälle. Edellinen isäntä purki sopimukset, ja minä tein uudet.

Vuokranantajalla ei ole tilatukioikeutta peltoonsa, tukioikeudet oli vahvistettu edelliselle isännälle. Vuokranantaja kuitenkin halusi kirjoittaa vuokrasopimukseen, että tukioikeudet palautuvat maanomistajalle vuokrasuhteen päätyttyä.

Palautuuko vuokranantajalle todellisuudessa mitään? Onko teksti kokonaisuudessaan erheellinen ja haitallinen jopa minulle?

Maamies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: Suomi perääntyy tilatukikiistassa "Ilkka"
Tilatukea koskevan asetuksen mukaan tukioikeudet kuuluvat edelliselle isännälle, jolle ne on vahvistettu, ellei hän ole niitä erikseen kenellekään myynyt tai luovuttanut. Mikäli hän on ne tilakaupan yhteydessä myynyt tai muuten (vaikka vastikkeetta) siirtänyt sinulle, ne ovat nyt sinun.

Vuokranantajille ne eivät voi "palautua", koska eivät ole heidän koskaan olleetkaan, ellei sitten edellinen isäntä vuokrasopimuksia purkaessaan niitä heille luovuttanut.

Jos tukioikeudet ovat nyt sinulla (jos ne siirtyivät sinulle tilakaupassa) etkä halua niistä luopua, älä tee vuokrasopimusta jossa on tuollainen kohta.

Jos vuokranantajat ovat itse aktiiviviljelijöitä, he voivat vuokrasopimuksen päättyessä tulla tukioikeuksiesi omistajiksi tai haltijoiksi, jos vuokrasopimuksissa on so***** että oikeudet siirtyvät heille.

Tämä perustuu käsitykseen, jonka asetuksesta sain kun sen luin. Kannattaa varmistaa kunnan viranomaiselta mikä heidän tulkintansa on.