Joo, tierä sitte mikä oikeen erinomaasen hyvä olis. Itte oon toisaalta tyytyväinen omaan Merivirran köysiraappaan, mutta ei sekää oo läheskään täyrellinen. 4 ja puoli vuotta se on nyt laattiaa kravannu. Mä itte oon ainakin asennoitunu sillä lailla, että köysi on kulutustavaraa, joten aina pidän uuden pätkän varastos.
Käytävät on 40 metriä pitkät, ja köysihän on kolmena eri pätkänä. Raappojen välinen köysi piti vaihtaa ekan kerran tuossa kuukausi sitten, ja kovimmalle joutuvat (eli ne jotka vedetään kelalle) pätkät on molemmat vaihdettu kahdesti, joten tosi tyytyväinen köyden kestoon olen. Vaihtoon menee aikaa palttiarallaa vartti.
Itse raappa on H-kaavin, joka kyllä taitaa olla pian vaihtokunnossa, on joistakin kohdin kulunut jo niin paljon. Täytyy nyt sitten tutkia että teettääkö sen vähän paremmasta värkistä, että kestäisi kulutustakin. Meillä ei ihan perusmallin kaavin sovi, kun kokoojakuilu ei ole päädyssä, joten kaapimen pitää pystyä keräämään molempiin suuntiin.
Itse tykkään köysi-/vaijeriraapasta sen takia, että se on yksinkertaisempi kuin hydraulikone, ja virrannousutunnustelu on mun mielestäni jotenkin herkempi toimimaan kuin hydrauliikan painetunnustelu. Vaijerikoneita alkoi vasta silloin tulla kaupan, kun tuosta omasta kauppoja hierottiin, joten ei sitten sellaista laitettu. Ja mua on mietityttäny vähän se, että onko mahdollista että vaijeri katketessaan tekee rumaa jälkeä? Köysi on kuitenkin pehmeämpi materiaali kuin vaijeri.
Meidän raappa kulkee puolentoista tunnin välein ympäri vuorokauden.