Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe case 5150 etunapa  (Luettu 12296 kertaa)

jd78

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 202
Vs: case 5150 etunapa
Voi olla tosi isotöinen tai helppo remppa riippuen siitä, et
kuinka lujassa olkatapit on etunavan rungossa.

siis kannattaa käyttää alkuperäistä stefaa, ellei just aivan
identtinen tarvikestefan kanssa, muutaman kympin säästö
kostaantuu jos jo parin vuoden päästä uusiksi...

etuakseli tukevasti pukille/pölkylle. pyörä pois, huolellinen puhdistus
ulkoapäin, navasta öljyt pois, napa auki ,riippuen rakenteesta,
trumpettiputken pultit auki, napa pois, suojaa etunavan runko

irroita olkatappien kannen pultit,(tästä seuraa operaatio josta
ei  ;Dvoimasanoja säästellä välillä ::))
helpoimmillaan lähtee kun olkatapin  kanteen ruuvaa pultin
ja irrottaa tällä olkatapin.
yleensä "tiukassa" eli varovasti teräväkärkistä talttaa ja vasaraa
(5 kg) kyllä se siitä lähtee, samalla kannattaa uusia
olkatapin kartiolaakerit, jos ei ole olkatapissa rasvanippaa..

Ei  tuossa naparemontissa tarvita mitään olkatappisulkeisia,eri asia jos akselikotelon stefa vuotaa.Ja minkähän ihmeen vuoksi mun natikassa ovat kestäneet nuo laakeriliikkeestä hankitut normaalit stefat jo 4000 tuntia kun  uutuuden stefat vuotivat jo alle 2000 tunnin  molemmista navoista.

Kylläpä ne olkatapit vaan joutuu irrottamaan kun Natikkahan tuolla alussa sanoi että vuotaa öljyä navan / vetoakselin stefalta! Ni onpa pirun vaikia vaihtaa ilman koko napakotelon irrotusta ;D  Sen ison varsinaisen navan stefan kyllä pystyy vaihtamaan ilman kotelon irrotusta, mutta ei sitä vetarin pikku stefaa!!!!! Kyllä jämpti on näin!!!

natikka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 405
Vs: case 5150 etunapa
pysytähämpä nyt aihees.

joo laitoin napaan jäykemmät öljyt, oliskohan ollut shellin rimulla vai muistanko väärin ???. tuos poltelles kiertelin raktoria niin totesin että oli toisenkin vanteen sisäpinnalle tullu lätäkkö öljyä, perkeles >:(
tä?!?!

Halliorja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
  • Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta
Vs: case 5150 etunapa
elikkäs casesta vuotaa ojanpuolinen etunapa hiukan öljyä, tarttisin neuvoja ja vinkkejä sen stefan vaihtoon tai mikä nyt sielä vuotaakin. öljyä tulee etunavan ja akselin välistä. jos jollain on kokemuksia tästä toimenpiteestä, kyseessähän on carraron akseli. valmetti miehillä saattaa olla kokemuksia tästä samasta etuakselista, kun joissain valmeteissa on sama akseli.

Jos vuotaa reilusti niin kehoittaisin navan aukaisuun ja katsomaan mitä näkyy, joskus planeettapyörien akseleilta katkeaa seekerit ja pyörä pääsee liikkumaan ja tuhoaa navan, jos käyttötunteja on yli 10t niin kannattaa vilkaista, jos rikkoutuu niin se rikkoutuu totaalisesti, maksaa 3-4t eypoa..

natikka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 405
Vs: case 5150 etunapa
tunteja ei oo ku 5000h reilu, ei se kovin lujaa kumminkaa vuoda. vuotanu jo hiliaa kauan, jos sieltä joku seekeri olis poikki niin eikähän se jo ittensä olisi ilmaassu.
tä?!?!

kuu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Vs: case 5150 etunapa
Tuollaisen huohottimettomasta navasta kun päästää kuumana paineet pois niin voi pitää vielä kauan.

Jaa että pysähtyy aina päisteessä laskee paineet pois vai?

Itsekkin tosin miettinyt, että pitäsikö laittaa hieman suositusta vähemmän öljyä napaan ettei keräis niin paljon painetta vai antaako olla vaan.