Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Herefordin ylivoimaa  (Luettu 9524 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Herefordin ylivoimaa
Täällähän näitä ;D sivulta 12 alkaen Hc;n tutkittuja tuloksia ;) On siellä kyllä muitakin ::)
http://www.danskkoedkvaeg.dk/NR/rdonlyres/6219EC02-6D6A-4588-BF86-748254851E6D/0/Aarsrapport_2009_febrRev.pdf

Jooo, muuten hyvä mutta ei ole toi germaanin kieli oikein hallussa ...

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Herefordin ylivoimaa
Sarakkeet vasemmalta oikealle; Vuosi,sonnien määrä, takakorkeus 13kkn iässä, 8kk;n paino=testin alussa, 13kk;n paino=testin lopussa, päiväkasvu br.ulkofileen poikkileikkauspinta-ala(lähes suoraan verrannollinen kuinka luokittuu). Rehunkulutus kasvukiloa kohti/pv. Mitä pienempi sen parempi ;)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Herefordin ylivoimaa
Täällähän näitä ;D sivulta 12 alkaen Hc;n tutkittuja tuloksia ;) On siellä kyllä muitakin ::)
http://www.danskkoedkvaeg.dk/NR/rdonlyres/6219EC02-6D6A-4588-BF86-748254851E6D/0/Aarsrapport_2009_febrRev.pdf

Mielenkiintoista! Tanska on kyllä vaikeaa luettavaa. Mut Hc:llä yli kilon bruttokasvuja  :o. Hyötysuhde ei mikään erikoinen. Dansket laskevat noita eri tavalla kuin suomalaiset.

MRP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Herefordin ylivoimaa
kuka tietää miten hyödyllisiä ovat sitten kun eläimen on pärjättävä hengissä karummissa olosuhteissa tulevaisuudessa, ihmiset ilman sähköä ja polttoainetta
Näinkin voi muuten käydä...... ???
takakorkeus 13kkn iässä, 8kk;n paino=testin alussa, 13kk;n paino=testin lopussa
Takakorkeus jää ilman muuta pieneksi HC:n lyhyenlännillä jaloilla. 13kk=testin loppu, tarkoittaa sitä, että HC:n kasvurytmi ei anna ehkä aivan oikeaa kuvaa. Niiden paras kasvu ajoittuu noin 12-24 kk välille.
Sellainenkin seikka tulee muuten mieleen, että miten näkyy näissä tilastoissa se, että tanskalaisia highlandeja yleisesti pidetään alalla heikompitasoisina, kuin skotteja ja saksalaisia. Sieltä tuotiin Suomeenkin aikanaan (halvalla) eläimiä - ne laadukkaammaat tuotiin Saksasta ja osin Ruotsista. Selkeästi näkee tilavierailuilla, että tanskansukuiset eläimet ovat rakenteeltaan huonompia ja lauman paras emo on usein saksansukuinen tai parhailta ruotsalaistiloilta peräisin.
Väitätkö todella, että hc sonni syö vähemmän rehua/rehuyksiköitä 30-36 kuukaudessa, kuin jonkun muun rotuinen sonni 16-18 kuukaudessa samaan ruhopainoon päästäkseen
Sellainen ajatus noihin rehuyksiköihin, että entäs jos ne tulevat (kuten usein todellisuudessa tulevat) karulta (luonnon)laitumelta, jota ei voi muuhun toimintaan käyttää? Voiko silloin edes verrata, jos peltopinta-alaa ei kulu laidunkaudella ollenkaan? Tyypillisellä HC-tilalla myös sonnit laiduntavat - ainakin kaikissa niissä joissa olen käynyt tai kuullut.

Ja sitten taas tämä jo moneen kertaan sanottu. Highland-lihaa saa vain highlandia kasvattamalla. Tässä aivan äskettäin oli joukko - en nyt sano minkä toisen rodun - kasvattajia ystäväni ravintolassa syömässä highlandista tehtyjä ruokia. Sanoivat maun olleen ylivoimainen mihinkään muuhun verrattuna ja ihmettelivät miksi ei kauppa ole itse edellä alkanut ottamaan lihatiskiin highland-lihaa myyntiin....no toisaalta enpä tiedä haluaisinko sitä sinne kaupantiskiin edes antaa ;D

Viimeksi muokattu: 27.01.11 - klo:07:49 kirjoittanut MRP

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Herefordin ylivoimaa
Mikä on muuten hirven laskennallinen hyötysuhde? Paljonko vasa painaa ja paljonko vasasta saa lihaa syksyllä? Tää olisi mielenkiintoista selvittää. Sehän syö suhtkoht samaa kuin Hc..

Paras liharotu on muuten rusakko. Rusakkopari tuottaa kesässä 40 kiloa soppalihaa eikä rehut maksa mitään  ;D Mä luulen että kanitarhaus on tulevaisuuden juttu. Virossa noita jo onkin.

MRP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Herefordin ylivoimaa
Paras liharotu on muuten rusakko. Rusakkopari tuottaa kesässä 40 kiloa soppalihaa eikä rehut maksa mitään
Perhana ;) rusakko on nykymuotoisen HC kasvatuksen sivutuote. Ikinä ei talvella ruoka lopu - pöytä on katettuna. Onneksi edes naapuruston metsästäjät saavat niistä lihaa pöytään. Pitäisiköhän laittaa lasku riistan talviruokinnasta perään ???
Sorry - lipsuin minulle tyypillisestä asialinjasta ;D

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Herefordin ylivoimaa
Paras liharotu on muuten rusakko. Rusakkopari tuottaa kesässä 40 kiloa soppalihaa eikä rehut maksa mitään
Perhana ;) rusakko on nykymuotoisen HC kasvatuksen sivutuote. Ikinä ei talvella ruoka lopu - pöytä on katettuna. Onneksi edes naapuruston metsästäjät saavat niistä lihaa pöytään. Pitäisiköhän laittaa lasku riistan talviruokinnasta perään ???
Sorry - lipsuin minulle tyypillisestä asialinjasta ;D

Pupunkakkaa olisi hyvä levittää vaikka Bögballella. Nurmille  ;D

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Herefordin ylivoimaa
Mikä on muuten hirven laskennallinen hyötysuhde? Paljonko vasa painaa ja paljonko vasasta saa lihaa syksyllä? Tää olisi mielenkiintoista selvittää. Sehän syö suhtkoht samaa kuin Hc..

Paras liharotu on muuten rusakko. Rusakkopari tuottaa kesässä 40 kiloa soppalihaa eikä rehut maksa mitään  ;D Mä luulen että kanitarhaus on tulevaisuuden juttu. Virossa noita jo onkin.
Minäkin luulen että siinä on tulevaisuus.   Ranskanluppa voi tehdä vaikka kuudet poikaset vuodessa ja kani painaa nalikuisena viisi kiloa.  Olisin noita laittanut muutaman koirien ruokkimiseen mutta emännän kanssa meinasi mennä sukset ristiin.
  Niin tuo on vielä siitäkin hyvä eläin että kun ei anna ruokaa viimeisenä vuorokautena niin suolisto on hyvin pieni. Koiranruokana menisi ihan täysin ilman suolistusta ja parhaimmat fileet olisi helppo leikata omaksi ruuaksi :D ;D

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Herefordin ylivoimaa
Mikä on muuten hirven laskennallinen hyötysuhde? Paljonko vasa painaa ja paljonko vasasta saa lihaa syksyllä? Tää olisi mielenkiintoista selvittää. Sehän syö suhtkoht samaa kuin Hc..

Paras liharotu on muuten rusakko. Rusakkopari tuottaa kesässä 40 kiloa soppalihaa eikä rehut maksa mitään  ;D Mä luulen että kanitarhaus on tulevaisuuden juttu. Virossa noita jo onkin.
Minäkin luulen että siinä on tulevaisuus.   Ranskanluppa voi tehdä vaikka kuudet poikaset vuodessa ja kani painaa nalikuisena viisi kiloa.  Olisin noita laittanut muutaman koirien ruokkimiseen mutta emännän kanssa meinasi mennä sukset ristiin.
  Niin tuo on vielä siitäkin hyvä eläin että kun ei anna ruokaa viimeisenä vuorokautena niin suolisto on hyvin pieni. Koiranruokana menisi ihan täysin ilman suolistusta ja parhaimmat fileet olisi helppo leikata omaksi ruuaksi :D ;D

Kaneja on kyllä ennen pidetty, täälläkin päin, ei ole ihan outo tuttavuus ...
Lapset niillä leikki ja sitten se muka "karkasi", illalla syötiin sitten jänistä, kun isä oli sattumalta semmosen onnistunut saamaan kiinni ????

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Herefordin ylivoimaa
Ja rusakoilla on hyvä hyötysuhde -> nehän syövät tavaran kahteen kertaan. Vähän niinkuin gorillat  ::)

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: Herefordin ylivoimaa
Mikä on muuten hirven laskennallinen hyötysuhde? Paljonko vasa painaa ja paljonko vasasta saa lihaa syksyllä? Tää olisi mielenkiintoista selvittää. Sehän syö suhtkoht samaa kuin Hc..

Paras liharotu on muuten rusakko. Rusakkopari tuottaa kesässä 40 kiloa soppalihaa eikä rehut maksa mitään  ;D Mä luulen että kanitarhaus on tulevaisuuden juttu. Virossa noita jo onkin.
Minäkin luulen että siinä on tulevaisuus.   Ranskanluppa voi tehdä vaikka kuudet poikaset vuodessa ja kani painaa nalikuisena viisi kiloa.  Olisin noita laittanut muutaman koirien ruokkimiseen mutta emännän kanssa meinasi mennä sukset ristiin.
  Niin tuo on vielä siitäkin hyvä eläin että kun ei anna ruokaa viimeisenä vuorokautena niin suolisto on hyvin pieni. Koiranruokana menisi ihan täysin ilman suolistusta ja parhaimmat fileet olisi helppo leikata omaksi ruuaksi :D ;D

Kaneja on kyllä ennen pidetty, täälläkin päin, ei ole ihan outo tuttavuus ...
Lapset niillä leikki ja sitten se muka "karkasi", illalla syötiin sitten jänistä, kun isä oli sattumalta semmosen onnistunut saamaan kiinni ????
Ru-sakkolihaa  ???
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.