Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra Direct  (Luettu 138091 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Valtra Direct
Semmosta päivää ei tule että atte tuon nyykkäriin vaihtas  ;) järeämpää kalustoa mielessä. Tuo 936 on pyörittäny hakkuria koko ikänsä. On hyvä ja siisti
jos nuo koneet on vain hakkurin edessä ni eikö kustannustehokkaampaa ja muutenki miellyttävämpää ois istuttaa joku 500-600 heppanen kuorma-auton moottori pyörittämään hakkuria, kestää rääkkiä  pitkään ja peruskunnostuski halvempaa ku fentin vahto :-\ :-\ :-\ :-\

Eikös tuo nyt käy jo ilmi et autohakkuri tulee...
mulle yksinkertaselle tuli retkun jutusta mieleen jotta merkki pysyy, MUNA kasvaa  :-[ :-[ :-[ :-[

Åååh, FENDASTISTA. ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1324
Vs: Valtra Direct
Mitenkäs directi kestää nykyään, joko alkupään viat karsittu?
Tässä kun kuuluu vielä T4 sarjan directit 500h kohalla
Jo vaihteistoremonttiin joutuvan,  max 3000 h vanhemmat
Directit kestää ennen vaihteistoremonttia
Vaiko pysyä vielä hitec 3 mallissa ja versussa

rantsi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Valtra Direct
Kaikenlaisia höpöjä sitä kuuluukin..

Nimim. 6400h T4 directillä takana ilman ongelmii

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Valtra Direct
On kova peli.

On.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1324
Vs: Valtra Direct
Kaikenlaisia höpöjä sitä kuuluukin..

Nimim. 6400h T4 directillä takana ilman ongelmii
Ei nyt iha ongelmattomia, omasta N163 2000 h kohalla vaihteisto
Palasiksi, täystuho, vakiteholla valmistus/ kokoonpanovikaa??
Konerikkovakuutus onneksi.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Valtra Direct
Kaikenlaisia höpöjä sitä kuuluukin..

Nimim. 6400h T4 directillä takana ilman ongelmii
Ei nyt iha ongelmattomia, omasta N163 2000 h kohalla vaihteisto
Palasiksi, täystuho, vakiteholla valmistus/ kokoonpanovikaa??
Konerikkovakuutus onneksi.

Sää oot koohellontti.

Elä särke, raaaaahallisesti.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Valtra Direct
Yksilölliset erot ovat varmasti huimia. Onko myös käyttäjässä vikaa, josko konetta ei osata säätää, niinkuin oli juttua juuri äsken tuossa toisessa ketjussa.

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: Valtra Direct
Onko Directi muuttunut kuinka paljon, sanotaan pari vuotta sitten vrt. nyt? Ainakin silloin, töissä koekäytössä ja tehtaan koeajoissa vaikka miten säädettynä, en pitänyt en sitten alkuunkaan ko. vehkeestä. Aivan kamala, vaihtuisi ala välittömästi, jos tuollaisella vonkujalla/naukujalla/mihinkään menemättömällä pitäis yrittää töitä tehdä..

No onneksi tämä uus versio esim. T:stä meni niin helvetin paljon huonommaksi jo muutenkin, ettei oo pelkoa tai tarvetta enää Valumetin kanssa touhuta, jos joskus koneet uusiutuu...  Uskomatonta miten siitä on saatukkin suorastaan pilattua ja poistettua kaikki hyvä mitä niissä on omaan makuun ollut, ja tehtyä aina vain huonommaksi.


Isoissa koneissa portaaton on hyvä, kun on paljon painoa ja sellaisia hommia joissa PTO käytössä. Esim. aikanaan 22m3 lietevaunun kanssa 7920 JD oli aivan mahtava peli, vipu eteen lappu lattiaan ja menoksi. Pellolla rullasta nopeus kohdillee, PTO kohdilleen ja menoksi. Tielle, vipu eteen ja lappu lattiaan. Isoilla massoilla vielä korostuu se kun ei tarvi kepittää, ja jos ei ole aivan helvetisti voimaa.

Ison silppurin vedossa esim. ventti on aivan loistava kapine, matalat kierrokset kunhan PTO pyörii tarpeeksi, kone hoitaa vauhdin ja niin ollen "syötön" siis optimaalisesti karhon mukaan. PÖ taloudellista ja todella jouhevaa kätevää hommaa.

Omissa töissä, perus viljatilan hommaa, ei mitään käyttöä portaattomalle. Varsinkaan tuollaisella kuin directi ainakin tässä jossain vaiheessa oli.. Versuakin monta kertaa vuosien saatossa käynyt aina koittamassa tyylillä "joko nyt.." ja aina se vaan on pettymys sekin.. se ei vaan toimi kuten pitäisi ie. kuski haluaisi.. viiveitä liikaa jne. Ja sitä nappuloitten naputtelua ei jaksa, kun on tottunut siihen että keppi koneella (varsinkin jossa on voimaa) voi oikoa puoli askia tyyliin pellolta tielle - tieltä pellolle nopeuksissa / liikkeelle lähdöissä ym. todella paljon pienemmällä vaivalla, ilman että tarvii sormet savuten runkata jotain nappia ja katsella näyttötauluja mitkä numerot ja kirjaimet siellä vilisee nyt = miten se kohta huutaa tai nykii/lentää se kone. Kepistä tietää kattomatta mitä se "tuo tullessaan" ja voi keskittyä aivan muuhun. Kuten esim. siihen itse työhön jota tehdään ja ajamiseen/ympäristön havainnoimiseen.

Noilla preerioilla noi toimii, jossa ei tarvii jatkuvasti mennä ylös ja alas. Ainakin meillä, loppuu vaan huumori todella nopeasti siihen jatkuvaan naputteluun.

Ja muutenkin nää "ohjelmoinnit ja asetukset, sen voi säätää jne" jos vaikka kynnän, oon aina ajatellut että siinä vaiheessa kun tulee ylitsepääsemättömäksi päisteessä painaa yhdestä napista, kääntää yhtä pientä vipua kevyesti kädellä (jossa säätö sen käden kanssa reaaliaikaisesti koko ajan mukana -käännä hitaasti, liikkuu hitaasti -käännä nopeasti liikkuu nopeasti, ja kaikki tästä väliltä sekä yhdistelmät) pyöräyttää vähän ratista ja painaa taas siitä napista toiseen laitaan, vaihdan myös alaa.

Äestyksessä vielä vähemmän, joskus samasta vivusta äes ylös, todella harvoin. Esim jos kiveä koukkii kuormaajaan, muutoin ratin pyörittelyä.

Kylvö sama homma konetta ylös ja alas päisteessä, ratin pyörittelyä. (ja kun sekään ei oo mikään sellanen toistametriä halkaisijalta, niin voi istua vaan penkillä ja yltää pyöritellä sitä ihan siitä ilman et kädet käy ikkunasta ulkona molemmilta puolilta, rekkaakin ajan ja se on eri juttu siellä ihan jees olla se laajempi..)

En käsitä mihin näissä tarviisin noita hienoja ajastettaviasäädettäviä/ohjelmoitavia/opetettavia/väylä sitä ja tätä- systeemeitä? Monta kertaa on naurettu sitäkin, kun noita perssilmiä pikku lohkoja siellä täällä pitkin mettiä viljelee, niin monta kertaa on jo se lohko kynnetty perinteisesti, kun toinen ois samassa ajassa saanu "ohjelmointinsa" tehtyä..
Hinnat nousee vaan poskettomiksi työkoneissa kun liian paljon kaikkea turhaa - joo monet ihan hyviä mutta ilmankin pärjää ihan hyvin- ominaisuuksia.

Peruskoneita ei tahdo saada enää. Jos saa, niin niihin vain saa jotain 3l/min hydraulipumppuja ja muita (*****iluna) kuppasia ominaisuuksia kun _muka_ ei voi tehdä sitä ja tätä siihen "mekaaniseen" ympäristoon.

Varmasti monella menee kahvit nyt väärään kurkkuun, mutta jos heitän, että JOS valttu tekis vielä "8000" sarjan koneen, johon sais 5-pikavaihteen keppilootan, 130l/min pumpun, etu/ohjaamo jne. jousituksilla, hiljaisempana eli ns. "nykyaikaistettuna" paremmilla tiivisteillä jne. Ajovoalla 250hv luokkaan, jonkun 50k halvempana kuin vastaava tällänen nyky/portaaton/sähköhimmeli, niin suorastaan takaan, että sillä olis menekkiä ihan helvetisti.  Työkoneeksi työkone, ilman mitään turhia sähköleluja. Niille on paikkansa ja tarpeensa, muttei todellakaan kaikilla.

Viimeksi muokattu: 14.02.18 - klo:13:54 kirjoittanut maataistelija

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8306
Vs: Valtra Direct
Portaaton on muutenkin huono, koska lyhyillä kavereilla on vaikea kiivetä ohjaamoon. Tai ns. ei ketterillä.

80- 90-luvun Fenteilläkin on euroopassa kysyntää. Ainakin Favoriteilla Koskee varmaan muitakin länsi-saksalaisia raktoreita.

Jos nyt samalla periaatteella tehtäisiin isompia malleja, niin kysyntää olisi aivan varmasti. Sama koskee Valmettia, kai.

Hydrauliikka LS-linjalla ja sen mukaisella mäntäpumpulla olis kova juttu. Ja venttiilit ropoja.



Väylätekniikka on tuonut hyvää ja huonoa. Hyvää on se väylän periaate, huonoa sen toteutus. Ja sitten väylän väärinkäyttö. Kaikki toiminnot halutaan lukea väylän kautta ja myös käyttää niitä toimintoja. Siksi anturit, sensorit, sondit ja bondit ovat useimmiten niitä, jotka hajoavat tai hajoavat väylän mielestä. Ja kone muuttuu joulukuuseksi tai tekee stopin.

Monilla antureilla olisi varaa toimia digitaalijännitettä isommalla jännitteellä. Ratkaisisi usein monta hapettumisongelmaa.

Ja vaikka väylältä näkee, että tuolla on vikaa, niin usein se anturi vaihdetaan ensiksi. Ja usein "vika" korjaantuu sillä. Eli oikeasti ei ollut mitään vikaa.

Turhien antureiden karsiminen ja perustekniikkaa kehiin, niin kaikki olisivat tyytyväisempiä.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19866
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Valtra Direct
Oisko se niin, että viisikymppisenä ei pysty enää omaksumaan kaikkia tietokoneistettuja
toimintoja, jotka on suunniteltu nuorille näppärille jonneille, niille, jotka ovat naputelleet
pelikoneitansa vuosikaudet.

Jonne ei vielä pysty ostaan vaan haluisi nappeja ja lamppuja ja näyttöjä, vanha pystyis
mutta ei viihdy. Tarpeet eivät kohtaa.

-SS-

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: Valtra Direct
Oisko se niin, että viisikymppisenä ei pysty enää omaksumaan kaikkia tietokoneistettuja
toimintoja, jotka on suunniteltu nuorille näppärille jonneille, niille, jotka ovat naputelleet
pelikoneitansa vuosikaudet.

Jonne ei vielä pysty ostaan vaan haluisi nappeja ja lamppuja ja näyttöjä, vanha pystyis
mutta ei viihdy. Tarpeet eivät kohtaa.

-SS-

Boldasin. Asian ydin, presiis.

Sen lisään, kyllä minä vielä kohtuudella oon pystynyt "sisäistämään" noi uudetkin, kun hetken kattelee niin oppii (koeajuissa/käytöissä/muiden koneita jne) muttakun juuri  se sen tarve. Sitä ei ole. Tuntuu niin turhalta hankkia sellasta/maksaa siitä niin helvetisti/opetella ja naputella ja käyttää sitä, kun _ei tarvitse_. Ja kun ne omat hommat on niiin paljon helpompi ja kätevämpi tehdä ilman mitään tuollasia vöyhötyksiä ja ohjelmointeja. Tykkään mukavuudesta = hiljainen ilmastoitu ohjaamo, jousitukset jne. Viihtyy ja jaksaa pitkät päivät paljon paremmin, ja säästää itteään paljon. Ois kiva sit vielä 60 ja jälkeen olla ihan terve ja jees kunnossa myös.. Mutta juuri noi "ylimääräiset" sähköhimmelit ja ominaisuudet jotka on jo lähtökohdiltaan turhia itelle, tuo vain ja ainoastaan lisää hintaa hankittaessa, lisää vikapaikkoja ja rahanmenoa, ja täysin turhan takia.

Valmetilla tuo "räätälöi oma koneesi" on loistava idea, mutta toteutus päin v... sitä itteään. Minulle ns. aivan sama minkävärinen kapine tai mitkä valot katolla tms. Mutta sitten oikeasti nämä joilla olis väliä, niitä ei pääse valitsemaan. Kysyin myös sieltä unlimiitti pajasta, tekiskö ne minulle tuollasen kuvaillun vehkeen, eivät innostuneet alkuunkaan.

Wunderbaumia ja muuta paskaa stereoita ja lisävaloja ja kameroita voivat tehä, hienoja maalauksia jne. "erittäin hyödyllistä", mutta todelliset tarpeet onkin sitten liikaa. No, teki ne sentään sen linkun kun tarpeeksi moni sitä halusi, ja alkoi linkuissa mennä vissiin mittarit ympäri tyyliin +35th tuntia..  Itse en siitäkään niin pidä tai välitä, mutta ymmärrän monen tarpeen ja hyödyt käytössä. Hyvä heille jotta saivat.
Voin jopa mennä niin pitkälle, että maksaisin saman mitä näistä nykyisistä, paljon mielummin jos saisin siitä tuon turhan paskan karsia pois, ja hyödyllisiä ominaisuuksia tilalle.

Viimeksi muokattu: 14.02.18 - klo:16:12 kirjoittanut maataistelija

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8306
Vs: Valtra Direct
Oisko se niin, että viisikymppisenä ei pysty enää omaksumaan kaikkia tietokoneistettuja
toimintoja, jotka on suunniteltu nuorille näppärille jonneille, niille, jotka ovat naputelleet
pelikoneitansa vuosikaudet.

Jonne ei vielä pysty ostaan vaan haluisi nappeja ja lamppuja ja näyttöjä, vanha pystyis
mutta ei viihdy. Tarpeet eivät kohtaa.

-SS-

Napeissa, lampuissa ja näytöissä ei ole mitään vikaa, jos ne eivät olisi liikaa sidoksissa toisiinsa.

Kyllä moni juttu raktoreissa ja muissa koneissa voitaisiin pyhittää väyläsysteemin ulkopuolelle.

Ja indikaatiot ja katkaisimet voisivat olla samasta väylästä irroitettuna siten, että osalla jutskista olisi oma väylänsä tai kokonaan irti väylätekniikasta. Eivät ne ylimääräiset johdot siellä pilarissa ketään haittaa.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Valtra Direct
Käsittääkseni nelossarjan versu toimii vaihteiston puolesta jouhevammin kuin aiemmat versiot. Directeistä ei uutta tietoa.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Valtra Direct
Muuan vanhaisäntä valiitti, että tulee kalliiksi  kun  nuorille miehille ei kelpaa kuin uudet Fentit.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Valtra Direct
Mitä enemmän on konees automatiikkaa,sen parempi.
Nyky ajomäärillä ergonomia ja kaikki helpotukset on tarpeellisia.