Luin keskustelun kuormaimen puominjatkeen hitaasta ulos tulemisesta. Tässä tietoa ja ideaa aiheesta: Syy siihen, että puominjatke näyttää hitaalta, on se että sylinterin männänvarren nopeutta verrataan muiden kuormaimen liikkeiden nopeuteen, joissa sylinterin liike kertautuu jopa 10 kertaiseksi vipuvarsien ansiosta. Tietysti nopeutta saadaan lisää suurentamalla pumpun kokoa, mikä sinänsä edellyttä tehoa moottorista sekä saattaa olla epäedullinen itse kuormaimen muiden liikkeiden ohjattavuudelle. Ajatus siitä, että nopeutta saataasiin lisää, suurentamalla letkujen kokoa, voidaan testata helposti seuraavast: Puominjatkeen ulostyöntöpaine on yleensä rajoitettu 80 -100 bar:iin ohuen männänvarren nurjahtamisen estämiseksi. Mittaa paine, puominjatketta ulostyönnettäessä suurimmalla virtauksella. (painemittari traktorin ja ohjausventtiilin välille, painepuolelle) ja sitten paine puominjatkeen tullessa täysin ulos. Sylinterin päähänajon paine määräytyy tuon varon mukaan esim. 100 bar:iin, jos paine jää matalammaksi sylinterin liikkuessa, ei letkujen suurentamisesta ole hyötyä. Varon painearvo on saattanut laskea vuosien mittaan ja sen auetessa osittain tai kokonaan, hidastuu liike tai pysähtyy kokonaan. Yksi tapa nopeuttaa liikettä, on vaihtaa puominjatkeen kara ns. takaisinkytkentäkaraksi. Paljon helpompi, kotikonstein tehtävissä oleva tapa on asentaa puominjatkeen sylinteriin ulkoinen öljyn takaisinkytkentä. Tarvitaan yksi T-haara ja letkunpätkä ja vaihtovastaventtiili. Kytkentä ohjaa männänvarren puolelta tulevan öljyn väkisin männän puolelle, puominjatketta ulos ajettaessa, mutta sisään ajettaessa toimii kierto normaalisti. Karakohtainen paineenalennusventtiilin paine on nostettava samaan kuin päävaro, koska ulostyötövoima vaikuttaa vain männänvarren pinta-alan verran. Laskuesimerkki 50 mm sylinterillä, 30 mm männänvarrella: Ilman takaisinkytkentää : 2,5 x 2,5 x 3,14 x 80 bar = 1570 kp ja takaisinkytkettynä: 1,5 x 1,5 x 3,14 x 175 bar = 1236 kp. Nopeus takaisinkytkettynä on 2,77 kertainen takaisinkytkemättömään.