Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Missä kiinnostus metsään...?  (Luettu 7134 kertaa)

maajulli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 614
Vs: Missä kiinnostus metsään...?
Keskustelu täällä kovin laimeaa. Johtuneeko siitä, että metsät hakattu puhtaaksi, jätetty uudistamatta, ostettu tarpeettomia koneita ja päälle päätteeksi pyritty (ja päästy) mhy:n valtuustoon. Kyselin kerran lainvalvojalta, mikä on syntyneen taimikon lakiraja. Kertoi, että 600 luontaisesti syntynyttä haavantainta riittää.

Kaikki myy puunsa pystyyn, ja harvempi jaksaa laiskana enää edes saunapuurankojansa hakea.

 Metsähommat on raskaimmasta päästä, niitä ei enää tehdä. Joten ei ole keskusteltavaakaan.

 Sääli.

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Missä kiinnostus metsään...?



Tuolla vinsillä ajettiin rapiat 500 Täysmittaista tukkia viimetalvena  :)


Se oli sellainen talvi, muutaman kerran meinas tulla puu niskaan... pahin tais olla kun lohkes tuolta liki 3 metrin korkeudesta, kuulemma oli menny noin 15sentin päästä ottaa se puu mutta ei osunu niin kaikki on oikein hyvin  ;)


 *** Miten sä sillai sait sen lohkeamaan. Esijännityksessä vinssillä ei pidä liioitella  ;)

Lohisoppa

  • Vieras
Vs: Missä kiinnostus metsään...?
^näinhän se on... mutta jos en viitsi sellaista ostaa kun koneet menis samalla vaihtoon kun noissa enää pumpun tehot mihinkään kuormaajalle riitä  >:(

Lisäpumpullahan siitä selviää, ja jollekin nokka souvarille riittää vakiokin.  ;D Vinssin kanssa henki on halpaa, ja raajat löyhässä.

Tai kuormaimelle oma hydraulikkaa ja pumppu voimanulosottoakselille.

Halvimmaksi ja järkevimmäksi tulee kun ajattaa jollain jolla on jo valmiina kunnon ajovehkeet, keskittyy itse vaan kaatohommiin.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Missä kiinnostus metsään...?
Se vaan yksittäisiä tuulenkaatoja ja pystykuivia aika ilkiä kerättää urakoitsijalla. En lähtis itekkään.  ;D

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1178
Vs: Missä kiinnostus metsään...?
Keskustelu täällä kovin laimeaa.

Kaikki myy puunsa pystyyn, ja harvempi jaksaa laiskana enää edes saunapuurankojansa hakea.

 Metsähommat on raskaimmasta päästä, niitä ei enää tehdä. Joten ei ole keskusteltavaakaan.

 Sääli.

Luulen että usealla voimakkaasti kasvaneella tilalla on se tilanne että kasvinviljely ja/tai kotieläintuotanto vie kaiken huomion ja metsäasiat jää lapsipuolen asemaan vaikka sitä metsää olisikin. Metsähommia kun on helppo siirtää muiden töiden tieltä tuonnemmaksi.



"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Missä kiinnostus metsään...?
Keskustelu täällä kovin laimeaa.

Kaikki myy puunsa pystyyn, ja harvempi jaksaa laiskana enää edes saunapuurankojansa hakea.

 Metsähommat on raskaimmasta päästä, niitä ei enää tehdä. Joten ei ole keskusteltavaakaan.

 Sääli.

Luulen että usealla voimakkaasti kasvaneella tilalla on se tilanne että kasvinviljely ja/tai kotieläintuotanto vie kaiken huomion ja metsäasiat jää lapsipuolen asemaan vaikka sitä metsää olisikin. Metsähommia kun on helppo siirtää muiden töiden tieltä tuonnemmaksi.

Ja varsinkin kun ne ainoat hommat mitä nykypäivänä metsässä on oikeastaan järkevä itse tehdä, istutus ja taimikonhoito ajoittuvat samaan sesonkiin viljelytöiden kanssa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Missä kiinnostus metsään...?
itellä istustus sattuu ennen kuin pellot kuivannu kylvötöitä varten ja ennen talvee ja rehuntekojen välillä voi käydä pätemässä risukoissa tilhin kanssa..... sit kun maassa jäätä tahi vähän lunta niin saha soimaan!

huoltomies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: Missä kiinnostus metsään...?
Koko ikä tullu oikeestaan metsähommia tehtyä aina sillon kun on muilta töiltä kerennyt. Metsätöissä on kyllä ilo huomata oman työn jälki.

Fuller

  • Vieras
Vs: Missä kiinnostus metsään...?
EI voisi vähempää kiinnostaa kun metsässä rompiminen,*****maisia metsälöt on aina olleet ja sitä ne tulee olemaan :P

nilihaara

  • Vieras
Vs: Missä kiinnostus metsään...?
EI voisi vähempää kiinnostaa kun metsässä rompiminen,*****maisia metsälöt on aina olleet ja sitä ne tulee olemaan :P
  Just tuon takia kannattaa sijoittaa yhteismetsään. YM saa aina parhaimman hinnan puusta, selviää pienemmillä veroilla, saa edullisimmat miehet töihin ja tarkistat vain että rahat tulee tilille ja käyt syömässä kokouksessa.  Olen itse 4 yhteismetsän osakas joten jotakin tiedän. :)