Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Fosfori maanäytteissä?  (Luettu 5565 kertaa)

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Fosfori maanäytteissä?
Onhan siellä nitraattidirektiivi ainakin joka ahistaa mutta fosforilla ei taida olla. Mutta onhan tuo maanäyte-systeemi kyllä hiukan niitä juttuja jotka pitää olla paperilla siististi ja käytännös ei pysty vahtiin kuin naapuri jos on kyttääjäluontonen/3 sukupolvea sitten suututettua sukua...

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Fosfori maanäytteissä?
Perinteellisestihän paskaa on levitetty sekä pellolla että paperilla aina sen mukaan, kun fosforiarvot on antaneet myöden. Kyllä on huomattavasti nopeampaa ja halvempaa ajaa lanta lähipelloille kuin kärrätä se fosforiköyhälle lohkolle kymmenenien kilometrien päähän. Se on viraomaiselle pääasia, että levitettävä määrä ja pinta-ala pitävät paikkansa.
Saa sitten nähdä, kauanko saamme itse ottaa maa- ja lantanäytteet. Sen kun ottaa joku muu kuin viljelijä, niin kusessa on moni kotieläintuottaja. Fosforit saattavat olla niin korkealla joillain lohkoilla, että ei saa levittää muuta kuin suomensalpietaria.
Tuota kalkitusintoakin voisi hieman hillitä, PH kun nousee, niin saattavat fosforit muuttua umpivihreiksi. Kalkitustarpeenhan tosiasissa aiheuttaavat keinolannoitteet. Ne ovat happomuodossa, siis vuoroin levitämme pellolle happoa ja emästä

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Fosfori maanäytteissä?
Kalkitustarpeenhan tosiasissa aiheuttaavat keinolannoitteet. Ne ovat happomuodossa, siis vuoroin levitämme pellolle happoa ja emästä

Saapas nähdä milloin innokkaimmille rikkilanoittajille selviää ammoniumsulfaatin vaikutus.. Suoraan wikipediasta lainattuna:

<i>Ammoniumsulfaattia käytetään eniten lannoitteena. Lannoitteen sisältämä sulfaatti-ioni alentaa maan pH:ta ja ammoniumionit antavat kasveilla tarpeellista typpeä.</i>

Suunnittelija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 60
Vs: Fosfori maanäytteissä?
Näin se vaan on. Itse olen käyttänyt osalle lohkoista pelkkää Suomensalpietaria jo yli 10 vuotta, eikä fosforit mihinkään putoa.
Säästyyhän rahat, ja satokin on sitä samaa alle 4 tn vuodesta toiseen.

Bonden

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 583
Vs: Fosfori maanäytteissä?
Näin se vaan on. Itse olen käyttänyt osalle lohkoista pelkkää Suomensalpietaria jo yli 10 vuotta, eikä fosforit mihinkään putoa.
Säästyyhän rahat, ja satokin on sitä samaa alle 4 tn vuodesta toiseen.
Laita heinää...kyllä se syö se P:n pois sieltä ..!
Mulla joka vuosi paskaa ja ph laskee ja P nousee,, mut kun heinällä niin se laskee..
Nurmi syö P:tä..