Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suorakylvö  (Luettu 10961 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Suorakylvö
Piti kylvää yks pelto suorakylvöllä mutta annoin periksi ja suoritin sängen avauksen
5 s fältillä.

 ;D
Joo, ei tullut mieleenkään viritellä mitään suorakylvökokeita. Suuresti halveksimallani lautasmuokkaimella tuli se ainoa sänkilohko aukaistua ja se siitä.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Suorakylvö
Piti kylvää yks pelto suorakylvöllä mutta annoin periksi ja suoritin sängen avauksen
5 s fältillä.

 ;D
Joo, ei tullut mieleenkään viritellä mitään suorakylvökokeita. Suuresti halveksimallani lautasmuokkaimella tuli se ainoa sänkilohko aukaistua ja se siitä.

--eilen kylvin serkun 3ha kevyen maalajin lohkon suorakylvönä.Taitanee jäädä ainoaksi.

Teerinki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 239
Vs: Suorakylvö
Sänkeen kylvetty tänävuonna n.200ha.Olosuhteet erinomaiset!

kujala

  • Vieras
Vs: Suorakylvö
Nyt näkyy suorakylvettykin HsS kuorettuneen. Ohra pyrkii pintaan, mieli tekisi auttaa jyrällä mutta aika isoa sadettakin on luvassa.
Päisteet olisi pitänyt kylvää vasta viimeisenä...ehkä.

Lohduttaa vähän että saman pellon kynnetty osa (lanta syksyllä)
on kuin betonia pinnaltaan. Varpajyrä-äes ei ollut tänä vuonna paikallaan.
Joskus sekään ei tahdo riittää.

rene-rane

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • Kyllä, Koolla on väliä !
Vs: Suorakylvö
olen tutulle jonkun ha. tuollaisella istuttanut ja säästää siinä ajokertoja juu mutta kyllä loput pellot menikin sitten perinteisesti: kyntöaura ==> pyörä-äes ==> istutus

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Suorakylvö
Sänkeen kylvetty tänävuonna n.200ha.Olosuhteet erinomaiset!

--Suomi suuri maa,mihnäpäin olosuhteet suorakylvöön olleet erinomaiset?
--täällä meikämannen kotikulmilla jotkut suoraankylväjät eivätten ole edes aloittaneet vielä

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Suorakylvö
olen tutulle jonkun ha. tuollaisella istuttanut ja säästää siinä ajokertoja juu mutta kyllä loput pellot menikin sitten perinteisesti: kyntöaura ==> pyörä-äes ==> istutus

Mitä taimia istutit?

 :D
Kui mää ain olen paras?

kujala

  • Vieras
Vs: Suorakylvö
Sänkeen kylvetty tänävuonna n.200ha.Olosuhteet erinomaiset!

Tarkoittaa koko maan tilannetta.

rene-rane

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • Kyllä, Koolla on väliä !
Vs: Suorakylvö
olen tutulle jonkun ha. tuollaisella istuttanut ja säästää siinä ajokertoja juu mutta kyllä loput pellot menikin sitten perinteisesti: kyntöaura ==> pyörä-äes ==> istutus

Mitä taimia istutit?

 :D

 
siis kylvin. meni sanat sekaisin kun laskeskelin juuri kuinka monta sänkeä perunaa pitäisi laittaa   ;D

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Vs: Suorakylvö
Kaksi pienintä lohkoa jätetty suorakylvettäviksi 6-7 vuodeksi, jotta nähdään pitääkö väite että suorakylvettävät lohkot alkavat muuttua paremmin kantaviksi ja paremmin vettäimeviksi vuosien saatossa. Näihin roundup+suorakylvö+puinti ainoat toimenpiteet. Kylvetty Etelä-Virossa vapun tienoilla, aloitukset oli huhtikuun jälkipuoliskolla muutoin vs. 30.03.2009 (muistaakseni). Tosin suurin osa syysviljalla/syysrapsilla (eka kokeilu) ja kevätviljojen osuus alle 10%pinta-alasta (1/3 osa nurmella).
Maissia suurin osa kevään räpellyksistä, menetelmällä lautasäes+ liete multaimella, jossa kultivaattori etumuokkaimena+ kylvö koneella, jossa lautasäes esimuokkaimena eli tavallaan 2* lautaäes+ 1* kultivaattori. Syksyllä ruiskutus ja kaikkein runsasolkisemmilla olkiäes. Sängen avausta syksyllä ei yhtäkään kertaa viimeiseen viiteen vuoteen. Kyntöä on harrastettu ainoastaan lopetettaville nurmille (lautasäes+kyntö+tasaus+liete kultivaattori tyyppisellä esimuokkaimella varustetulla multaimella+kylvö lautäes esimuokkarilla varustetulla kylvökoneella) , jotka 100%:sti kylvetty syysviljalle eli keväällä ei kynnösia tongita. Jatkossa tarkoitus luopua kevätviljoista kokonaan poislukien mahdollisten talvehtimisvaurioiden paikkaus ja maissi jää ainoaksi "kevätkylvettäväksi"?

Nurmien perustamista ei olla pariin vuoteen tehty maissiruokinnan suuremman osuuden vuoksi, mutta kaipa täytyy kokeilla elokuussa maissin sänkeen? Pitäisi onnistua näissä olosuhteissa ilman suojaviljaa.
Grow the feed, not the weeds!

Teerinki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 239
Vs: Suorakylvö
Hiukan yksinkertainen täytyy tänäpäivänä olla joka ei suorakylvöö ymmärrä.Mut onhan tää maajussien porukka vuosisatojen saatossa jalostunut,kun aina perheen tyhmin on jäänyt taloa pitämään.

härski 77

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 209
Vs: Suorakylvö
Nyt näkyy suorakylvettykin HsS kuorettuneen. Ohra pyrkii pintaan, mieli tekisi auttaa jyrällä mutta aika isoa sadettakin on luvassa.
Päisteet olisi pitänyt kylvää vasta viimeisenä...ehkä.

Lohduttaa vähän että saman pellon kynnetty osa (lanta syksyllä)
on kuin betonia pinnaltaan. Varpajyrä-äes ei ollut tänä vuonna paikallaan.
Joskus sekään ei tahdo riittää.


meillä huomattu että oikein veden vaivaamalla lohkolla kevät kyntö ja siihen suoraan kylvö ni eipä vesisateet haittaa
tänä keväänä kylvetty myös suoraan jyrsittyyn suohon (paljon puuta alla) sänkikylvöäkin on tehty ja huomattu etua siinäkin  että ei pieni sade haittaa kylvöä koska maan pinta ei heti muutu liejuksi etenkin vanhalla nurmella
parasta ehkä meillä on tuo maan kantavuus  kun ei muokata

jd6920s jd6920jd6820 nu4dm db990 fh130sr2065*2 v860 tj1270b yms romua...

kujala

  • Vieras
Vs: Suorakylvö
Juuri noin. Tilanteen mukaan.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Suorakylvö
Hiukan yksinkertainen täytyy tänäpäivänä olla joka ei suorakylvöö ymmärrä.Mut onhan tää maajussien porukka vuosisatojen saatossa jalostunut,kun aina perheen tyhmin on jäänyt taloa pitämään.

Kai mä mä oon sitte yksinkertainen. Ei vaan kertakaikkiaan sovellu näille meidän maalajeille. Myöhästyy kylvöt kuukaudella jos odottelee näiden rapamaiden kuivamista sänkipeitteisenä.
On täälläkin näitä suorakylvöuskovaisia, mutta melko karsean näköisiä ne on vuodesta toiseen. Oli muuten näiden vesisateiden jälkeen ainoat pellot jossa vettä makas suorakylvöksiä. Ollut jo yli 10 vuotta. Kyseinen isäntä oli jopa kerran lehden palstalla kehumassa suorakylvön etuja. Kuvassa mahtava rypsikasvusto taustalla, mutta maisemasta tunnistin että ei ollu sen pelto...  ;D

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Suorakylvö
Hiukan yksinkertainen täytyy tänäpäivänä olla joka ei suorakylvöö ymmärrä.Mut onhan tää maajussien porukka vuosisatojen saatossa jalostunut,kun aina perheen tyhmin on jäänyt taloa pitämään.

Kai mä mä oon sitte yksinkertainen. Ei vaan kertakaikkiaan sovellu näille meidän maalajeille. Myöhästyy kylvöt kuukaudella jos odottelee näiden rapamaiden kuivamista sänkipeitteisenä.
On täälläkin näitä suorakylvöuskovaisia, mutta melko karsean näköisiä ne on vuodesta toiseen. Oli muuten näiden vesisateiden jälkeen ainoat pellot jossa vettä makas suorakylvöksiä. Ollut jo yli 10 vuotta. Kyseinen isäntä oli jopa kerran lehden palstalla kehumassa suorakylvön etuja. Kuvassa mahtava rypsikasvusto taustalla, mutta maisemasta tunnistin että ei ollu sen pelto...  ;D
Määkin oon sen verran yksinkertanen et sain monet naurut kun katselin suorauunoa joka sotki kerran päivässä polkupyörällä tonkimaan meisselillä sänkimaata. Sihen se sit jäikin se tonkiminen. Ja me muut pojat vaan kylvettiin...... ;D ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159