Eihän tuo etukuormaajavaaka nyt ihan huono kuitenkaan ole. Siinä vaan pelataan fysiikan sääntöjen mukaan. Ja kun painetta mitataan, niin asia on niinkin yksinkertainen, kuin että, kuorman on oltava siinä kohdassa johon on kalibroitu. Korkeussuunnassa vaikuttaa aisojen geometria. Eli minä olen kalibroinut trukkilavalla olevalla punnuksella, punnuksen ollessa 60 senttiä trukkipiikin tyvestä, ja siten että hytistä kun katsoo, niin kuormaajan aisojen poikkipalkki juuri näkyy nokkapellin syrjän takaa. Sen jälkeen aina kun kuorma on yhtä kaukana kiinnityslevystä, niin vaaka pitää oikeasti paikkansa. Suursäkkiä voi roikuttaa siten että sen keskipiste on siinä samassa kohdassa kuin kalibrointi on tehty. Kalibroin sen siihen 60 senttiin siksi, että paalit on silloin keskikohdalla. Ainoastaan kauhassa olevaa tavaraa ei pysty luotettavasti punnitsemaan, koska sen keskipiste on aina lähempänä.
Kävi jopa niin, että kuormaintraktori vaihtui, ja samalla kuormainkin, ja yllättäen vanhat kalibroinnit piti kutinsa, eli ei tarvinnut uudestaan painoilla hakea perussäätöä.
Nyt on mukava seurata siemensäkkien kanssa pelatessa, kun apevaunun peräkuupalla punnitaan säkki, ja sitten kuormainvaakalla voipi katsastaa että kuinka lähellä oltiin....