Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lammastaloudesta  (Luettu 130438 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Lammastaloudesta
Lainaus
On vain yksi asiallinen lammasrotu Suomen olosuhteisiin: texel.   Muut ovat puuhastelua tai alkuperäisrotutukiaisia varten.

Niinpä

Lainaus
Texel antaa lihakkaita ruhoja mukavalla kasvuvauhdilla ja teurastamo haluaa niitä koska heidän asiakkaansa haluaa niitä koska kuluttaja haluaa sellaista lammaslihaa.

Pääsiäisenä meni mainostamatta 130 Suomenlampaan viulua, vaikka joulu on meidän pää sesonki. Ja lihaa ei poistu tontilta alle 10/kilo.

Mites teillä oikean lihan tuottajilla?

Kaikki menee (laatuliha) kiljuen, mitä ilmoitetaan teurastamolle, muttei tuohon hintaan. Tuo vaihe, kotimyynti, on ohi mun kohdalta. Siihen tuli tutusttua parikymmentä vuotta. Sitten tuli mieleen, että vois harrastaa muutakin kuin lihan pilkkoomista, pakkaamista ja kaupustelua. Jotta vapaa-ajalla on hintansa, mutta kaikella on aikansa.  Olihan lopettamiseen oma syynsä lisääntyneillä käsittelytilojen säännöksilläkin. Aika kallista sellaisista tiloistakin olisi tullut.
Sää syyllistyt eläinrääkkäykseen jos liha vielä kiljuu lähtiessä. Luomussa on eri säännöt?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8681
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Lammastaloudesta
Lainaus
On vain yksi asiallinen lammasrotu Suomen olosuhteisiin: texel.   Muut ovat puuhastelua tai alkuperäisrotutukiaisia varten.

Niinpä

Lainaus
Texel antaa lihakkaita ruhoja mukavalla kasvuvauhdilla ja teurastamo haluaa niitä koska heidän asiakkaansa haluaa niitä koska kuluttaja haluaa sellaista lammaslihaa.

Pääsiäisenä meni mainostamatta 130 Suomenlampaan viulua, vaikka joulu on meidän pää sesonki. Ja lihaa ei poistu tontilta alle 10/kilo.

Mites teillä oikean lihan tuottajilla?

Kaikki menee (laatuliha) kiljuen, mitä ilmoitetaan teurastamolle, muttei tuohon hintaan. Tuo vaihe, kotimyynti, on ohi mun kohdalta. Siihen tuli tutusttua parikymmentä vuotta. Sitten tuli mieleen, että vois harrastaa muutakin kuin lihan pilkkoomista, pakkaamista ja kaupustelua. Jotta vapaa-ajalla on hintansa, mutta kaikella on aikansa.  Olihan lopettamiseen oma syynsä lisääntyneillä käsittelytilojen säännöksilläkin. Aika kallista sellaisista tiloistakin olisi tullut.
Sää syyllistyt eläinrääkkäykseen jos liha vielä kiljuu lähtiessä. Luomussa on eri säännöt?

Soli vissiin sitä halal lihaa.  ;D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Lammastaloudesta
Lainaus
On vain yksi asiallinen lammasrotu Suomen olosuhteisiin: texel.   Muut ovat puuhastelua tai alkuperäisrotutukiaisia varten.

Niinpä

Lainaus
Texel antaa lihakkaita ruhoja mukavalla kasvuvauhdilla ja teurastamo haluaa niitä koska heidän asiakkaansa haluaa niitä koska kuluttaja haluaa sellaista lammaslihaa.

Pääsiäisenä meni mainostamatta 130 Suomenlampaan viulua, vaikka joulu on meidän pää sesonki. Ja lihaa ei poistu tontilta alle 10/kilo.

Mites teillä oikean lihan tuottajilla?

Kaikki menee (laatuliha) kiljuen, mitä ilmoitetaan teurastamolle, muttei tuohon hintaan. Tuo vaihe, kotimyynti, on ohi mun kohdalta. Siihen tuli tutusttua parikymmentä vuotta. Sitten tuli mieleen, että vois harrastaa muutakin kuin lihan pilkkoomista, pakkaamista ja kaupustelua. Jotta vapaa-ajalla on hintansa, mutta kaikella on aikansa.  Olihan lopettamiseen oma syynsä lisääntyneillä käsittelytilojen säännöksilläkin. Aika kallista sellaisista tiloistakin olisi tullut.
Sää syyllistyt eläinrääkkäykseen jos liha vielä kiljuu lähtiessä. Luomussa on eri säännöt?

Soli vissiin sitä halal lihaa.  ;D

Yksi kerta kunniamurhaa riitti!  Joka vuosi  vieläkin kysellään muutaman kerran.

Viimeksi muokattu: 18.04.10 - klo:07:41 kirjoittanut landehande

Holman_Hurja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 135
Vs: Lammastaloudesta
Kerran oli yhden isännän kanssa puhetta  näistä rituaaliteurastuksista yms. Kerroin, että mielestäni ainoa oikea tapa lopettaa nauta/lammas yms. on niin että tainnuttaa sen ensin. Hän taas oli sitä mieltä, että ihan sama kun hengiltähän se eläin kuitenkin otetaan. Esitin sitten kysymyksen, että olisiko hänestä itsestään parempi tulla tapetuksi kaula auki viillettynä tainnutettuna vai ilman tainnutusta. Jostain syystä meitin keskustelu kuivahti sitten siihen, vaikea sanoa miksi :-\

Sinänsä mulle on ihan sama vaikka jotain loitsuja teurastaja lukisikin jossain toimenpiteen kohdassa, kunhan homma hoidetaan eläintä kunnioittaen, nopeasti ja mahdollisimman kivuttomasti/pelottomasti.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Lammastaloudesta
Kerran oli yhden isännän kanssa puhetta  näistä rituaaliteurastuksista yms. Kerroin, että mielestäni ainoa oikea tapa lopettaa nauta/lammas yms. on niin että tainnuttaa sen ensin. Hän taas oli sitä mieltä, että ihan sama kun hengiltähän se eläin kuitenkin otetaan. Esitin sitten kysymyksen, että olisiko hänestä itsestään parempi tulla tapetuksi kaula auki viillettynä tainnutettuna vai ilman tainnutusta. Jostain syystä meitin keskustelu kuivahti sitten siihen, vaikea sanoa miksi :-\

Sinänsä mulle on ihan sama vaikka jotain loitsuja teurastaja lukisikin jossain toimenpiteen kohdassa, kunhan homma hoidetaan eläintä kunnioittaen, nopeasti ja mahdollisimman kivuttomasti/pelottomasti.



No jos sut pistetään riihenseinää vasten teloitettavaksi, niin miten se homma muka inhimillisemmäksi muuttuu, jos ennen laukausta lyödään taju kankaalle ????

Holman_Hurja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 135
Vs: Lammastaloudesta
Kerran oli yhden isännän kanssa puhetta  näistä rituaaliteurastuksista yms. Kerroin, että mielestäni ainoa oikea tapa lopettaa nauta/lammas yms. on niin että tainnuttaa sen ensin. Hän taas oli sitä mieltä, että ihan sama kun hengiltähän se eläin kuitenkin otetaan. Esitin sitten kysymyksen, että olisiko hänestä itsestään parempi tulla tapetuksi kaula auki viillettynä tainnutettuna vai ilman tainnutusta. Jostain syystä meitin keskustelu kuivahti sitten siihen, vaikea sanoa miksi :-\

Sinänsä mulle on ihan sama vaikka jotain loitsuja teurastaja lukisikin jossain toimenpiteen kohdassa, kunhan homma hoidetaan eläintä kunnioittaen, nopeasti ja mahdollisimman kivuttomasti/pelottomasti.



No jos sut pistetään riihenseinää vasten teloitettavaksi, niin miten se homma muka inhimillisemmäksi muuttuu, jos ennen laukausta lyödään taju kankaalle ????

Inhimillisempää tai eläimellisempää, mutta kyllä siinä tilanteessa varmaan useimmat valitsisivat sen tainnutuksen ensin. Etkö sinä? Olisiko kiva korista henkihieverissä edes muutamien sekuntien ajan tajuten että se on loppu nyt? Tuskin, en usko jos väität toisin. Tai no oikein tosi isäntämiehet ovatkin joskus niin karua sakkia, että oksat pois. Mutta kyllä se eläimen asiallinen lopettaminen on sellainen taito, että jokaisen itseään ja eläimiään kunnioittavan karjanomistajan se kuuluisi osata tehdä tarvittaessa. Aina ei valitettavasti ihan niin ole. :'(

Teroman

Vs: Lammastaloudesta
Luomussa on eri säännöt?

Luomussa säännöt vieläkin tiukemmat
 ???

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: Lammastaloudesta
Mutta kyllä se eläimen asiallinen lopettaminen on sellainen taito, että jokaisen itseään ja eläimiään kunnioittavan karjanomistajan se kuuluisi osata tehdä tarvittaessa. Aina ei valitettavasti ihan niin ole. :'(
Tästä ei voi olla kuin samaa mieltä. Siksi meilläkin on pulttipyssy: jos eläin näyttää pahasti kärsivän, parempaa ei ole näköpiirissä, niin mielestäni on eläinystävällisempää napauttaa kärsimykset kerralla pois kun antaa kitua tunteja.

Meillä on myös käynyt noita Halal-miehiä. Meiltä eläimen saa vain, jos olen mukana ja annan pulttipyssyllä iskun otsaan juuri ennen veitsen liikettä kaulalla. Joka kerta herättää keskustelua, mutta näin aina tehdään ja toistaiseksi ovat tulleet kuitenkin uudestaan.

Petri

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Lammastaloudesta
Mutta kyllä se eläimen asiallinen lopettaminen on sellainen taito, että jokaisen itseään ja eläimiään kunnioittavan karjanomistajan se kuuluisi osata tehdä tarvittaessa. Aina ei valitettavasti ihan niin ole. :'(
Tästä ei voi olla kuin samaa mieltä. Siksi meilläkin on pulttipyssy: jos eläin näyttää pahasti kärsivän, parempaa ei ole näköpiirissä, niin mielestäni on eläinystävällisempää napauttaa kärsimykset kerralla pois kun antaa kitua tunteja.

Meillä on myös käynyt noita Halal-miehiä. Meiltä eläimen saa vain, jos olen mukana ja annan pulttipyssyllä iskun otsaan juuri ennen veitsen liikettä kaulalla. Joka kerta herättää keskustelua, mutta näin aina tehdään ja toistaiseksi ovat tulleet kuitenkin uudestaan.

Petri

Onko tuo vielä säädösten mukaista teurastusta kun ei mene tarkastuksen kautta?  Vai otatko hinnan ensi eli myyt eläimen elävänä ja sitten vain autat hoitelemisessa?
Itse kyllästyin kerralla siihen palvelemiseen johon toiminta johti puoleksi päiväksi ja liha pitäisi tingata puoli-ilmaiseksi.  Toisaalta vielä kun porukka oppii käymään nurkissa ei kukaan takaa, häviikö tavaraa joskus vaivihkaa. ''Vääräuskoisia'' kun saa huijata.  Yhteydenottoja on tullut vuosien varrella niin paljon, että kyllästyttää. Tapanani on lukea Suomen lakia asiasta ja että marketista saa vähällä vaivalla halpaa  Uuden-Seelannin paistia. Yleensä luovuttavat siihen.  Urpilaisen mukaan: 'maassa maan tavalla'.
En ole rasisti, mutta kuitenkin realisti.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: Lammastaloudesta
Onko tuo vielä säädösten mukaista teurastusta kun ei mene tarkastuksen kautta?  Vai otatko hinnan ensi eli myyt eläimen elävänä ja sitten vain autat hoitelemisessa?
Itse kyllästyin kerralla siihen palvelemiseen johon toiminta johti puoleksi päiväksi...
Ei minkäänlaisten säädösten mukaista. Kirjanpidossa "omaan käyttöön". Eli lähinnä jonkinsortin kotouttamispalvelua maahanmuuttajille, ei näitä montaa vuodessa mene. Ja kun perhe on pieni, niin ei pysty bisnestä (omaan käyttöön) kasvattamaankaan. Eikä kyllä ole halujakaan, ei siitä kummoinen tuntipalkka itselle jää, kun pyörii siinä mukana. Ymmärrän kyllä hyvin, että olet suoramyynnistä luopunut, sen pitäisi olla omassa kirjanpidossakin ihan oma kustannuspaikkansa, jonka kannattavuus pitää tarkkaan laskea.

Petri
toivottavasti Verohallinnon hakurobotit eivät skannaa näitä keskusteluja...

Holman_Hurja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 135
Vs: Lammastaloudesta
Onko tuo vielä säädösten mukaista teurastusta kun ei mene tarkastuksen kautta?  Vai otatko hinnan ensi eli myyt eläimen elävänä ja sitten vain autat hoitelemisessa?
Itse kyllästyin kerralla siihen palvelemiseen johon toiminta johti puoleksi päiväksi...
Ei minkäänlaisten säädösten mukaista. Kirjanpidossa "omaan käyttöön". Eli lähinnä jonkinsortin kotouttamispalvelua maahanmuuttajille, ei näitä montaa vuodessa mene. Ja kun perhe on pieni, niin ei pysty bisnestä (omaan käyttöön) kasvattamaankaan. Eikä kyllä ole halujakaan, ei siitä kummoinen tuntipalkka itselle jää, kun pyörii siinä mukana. Ymmärrän kyllä hyvin, että olet suoramyynnistä luopunut, sen pitäisi olla omassa kirjanpidossakin ihan oma kustannuspaikkansa, jonka kannattavuus pitää tarkkaan laskea.

Petri
toivottavasti Verohallinnon hakurobotit eivät skannaa näitä keskusteluja...

Minä olen ottanut sen linjan, että tilalta lähtee vain tarkastettua lihaa.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Lammastaloudesta
Onko tuo vielä säädösten mukaista teurastusta kun ei mene tarkastuksen kautta?  Vai otatko hinnan ensi eli myyt eläimen elävänä ja sitten vain autat hoitelemisessa?
Itse kyllästyin kerralla siihen palvelemiseen johon toiminta johti puoleksi päiväksi...
Ei minkäänlaisten säädösten mukaista. Kirjanpidossa "omaan käyttöön". Eli lähinnä jonkinsortin kotouttamispalvelua maahanmuuttajille, ei näitä montaa vuodessa mene. Ja kun perhe on pieni, niin ei pysty bisnestä (omaan käyttöön) kasvattamaankaan. Eikä kyllä ole halujakaan, ei siitä kummoinen tuntipalkka itselle jää, kun pyörii siinä mukana. Ymmärrän kyllä hyvin, että olet suoramyynnistä luopunut, sen pitäisi olla omassa kirjanpidossakin ihan oma kustannuspaikkansa, jonka kannattavuus pitää tarkkaan laskea.

Petri
toivottavasti Verohallinnon hakurobotit eivät skannaa näitä keskusteluja...

Minä olen ottanut sen linjan, että tilalta lähtee vain tarkastettua lihaa.

Miten jos itse lähdet kylille niin miten on tarkastettu  ;D (Tämä oli nyt sitä huonoa makua)

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Lammastaloudesta
>>Ymmärrän kyllä hyvin, että olet suoramyynnistä luopunut, sen pitäisi olla omassa kirjanpidossakin ihan oma kustannuspaikkansa, jonka kannattavuus pitää tarkkaan laskea.

**Jeps, harrastetunteja siitä vaan syntyy kun näytetään kaikki lampolat yms päälikauppaa. Eri asia kun kaverit kyselevät. Siinä saakin harrastella. Jos oikein hyvää hintaa ilkeäisi pyytää, niin vanhaa ämmää huolellisesti riiputettuna, erikoislihana tiskin alta, niin voisin vielä harkita. Tuossa vain on kaksi viranomaista jotka ei tykkää: verottaja ja terveystarkastaja. Taidan syödä itse.

Holman_Hurja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 135
Vs: Lammastaloudesta
Onko tuo vielä säädösten mukaista teurastusta kun ei mene tarkastuksen kautta?  Vai otatko hinnan ensi eli myyt eläimen elävänä ja sitten vain autat hoitelemisessa?
Itse kyllästyin kerralla siihen palvelemiseen johon toiminta johti puoleksi päiväksi...
Ei minkäänlaisten säädösten mukaista. Kirjanpidossa "omaan käyttöön". Eli lähinnä jonkinsortin kotouttamispalvelua maahanmuuttajille, ei näitä montaa vuodessa mene. Ja kun perhe on pieni, niin ei pysty bisnestä (omaan käyttöön) kasvattamaankaan. Eikä kyllä ole halujakaan, ei siitä kummoinen tuntipalkka itselle jää, kun pyörii siinä mukana. Ymmärrän kyllä hyvin, että olet suoramyynnistä luopunut, sen pitäisi olla omassa kirjanpidossakin ihan oma kustannuspaikkansa, jonka kannattavuus pitää tarkkaan laskea.

Petri
toivottavasti Verohallinnon hakurobotit eivät skannaa näitä keskusteluja...

Minä olen ottanut sen linjan, että tilalta lähtee vain tarkastettua lihaa.

Miten jos itse lähdet kylille niin miten on tarkastettu  ;D (Tämä oli nyt sitä huonoa makua)

Liikutetaanhan niitä eloeläimiäkin ilman tarkastuksia, perhana mä en ole mikään kinkku >:( (tässä tätä tosikkomaisuutta)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Lammastaloudesta
Onko tuo vielä säädösten mukaista teurastusta kun ei mene tarkastuksen kautta?  Vai otatko hinnan ensi eli myyt eläimen elävänä ja sitten vain autat hoitelemisessa?
Itse kyllästyin kerralla siihen palvelemiseen johon toiminta johti puoleksi päiväksi...
Ei minkäänlaisten säädösten mukaista. Kirjanpidossa "omaan käyttöön". Eli lähinnä jonkinsortin kotouttamispalvelua maahanmuuttajille, ei näitä montaa vuodessa mene. Ja kun perhe on pieni, niin ei pysty bisnestä (omaan käyttöön) kasvattamaankaan. Eikä kyllä ole halujakaan, ei siitä kummoinen tuntipalkka itselle jää, kun pyörii siinä mukana. Ymmärrän kyllä hyvin, että olet suoramyynnistä luopunut, sen pitäisi olla omassa kirjanpidossakin ihan oma kustannuspaikkansa, jonka kannattavuus pitää tarkkaan laskea.

Petri
toivottavasti Verohallinnon hakurobotit eivät skannaa näitä keskusteluja...

Minä olen ottanut sen linjan, että tilalta lähtee vain tarkastettua lihaa.

Miten jos itse lähdet kylille niin miten on tarkastettu  ;D (Tämä oli nyt sitä huonoa makua)

Liikutetaanhan niitä eloeläimiäkin ilman tarkastuksia, perhana mä en ole mikään kinkku >:( (tässä tätä tosikkomaisuutta)

 ;D Jee!