Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe wisun maa-analyysitiedot.  (Luettu 4929 kertaa)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: wisun maa-analyysitiedot.
Wisussa ei muuten ole mulla huonoa sanottavaa mutta tuo maa-analyysiruutu vaatii muutosta.
Kui mää ain olen paras?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: wisun maa-analyysitiedot.
Asiasta taas aivan sivuun. Kuinka paljon te otatte maanäytteitä? Meillä on ollut karjataloudesta johtuen aika paljon jaettuja lohkoja ja sitä myöten maanäytteitä on myös otettu paljon. Nyt olen ajatellut siirtyä minimimäärään eli se yksi näyte alkavaa viittä hehtaaria kohden. Jotenkin tuntuisi selväpiirteiseltä, että näytteitä ei ole turhan paljon. Pitää vaan huolehtia, että ottaa siihen näytteeseen tarpeeksi osanäytteitä. Kaikki hivenaine ja öljykasvijutut tulee ehdottomasti mukaan.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: wisun maa-analyysitiedot.
Asiasta taas aivan sivuun. Kuinka paljon te otatte maanäytteitä? Meillä on ollut karjataloudesta johtuen aika paljon jaettuja lohkoja ja sitä myöten maanäytteitä on myös otettu paljon. Nyt olen ajatellut siirtyä minimimäärään eli se yksi näyte alkavaa viittä hehtaaria kohden. Jotenkin tuntuisi selväpiirteiseltä, että näytteitä ei ole turhan paljon. Pitää vaan huolehtia, että ottaa siihen näytteeseen tarpeeksi osanäytteitä. Kaikki hivenaine ja öljykasvijutut tulee ehdottomasti mukaan.
Hyviltä lohkoilta karttaan merkaten yks per ha. Huonoilta riittää joka toiselta hehtaarilta. Hivenet tietysti kuuluu aina tilaukseen.
Nyt muuten jos suttaa paskan kanssa, kannattaa hunteerata tarkkaan mistä ottaa näytteet. Ja varsinkin jos on sänkiviljelijä. Sänkiporukoilla jotka ajaa paskaa peltoon on suuria vaikeuksia kuulemma sen pintakerroksen fosforin kanssa. 5-10cm pois pintamaata näytteestä ni fosforiluokka laskee useemmalla pykälällä.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: wisun maa-analyysitiedot.
Jo ennen EU:ta otin näytteen /1-2 ha. Nyt on pakko harventaa näytemäärää, kun suunnilleen joka kolmannen näytteen fosfori on nippanappa arveluttavan korkealla. Jos otan 10 ha lohkolta 5 näytettä ja 2 on arveluttavan korkeita joutuu noiden näytteiden ympäristöön tekemään erillisen kasvulohkon ilman lannanlevitystä.  >:( Jos otan 2 näytettä tuolta lohkolta niiden fosforiluku on todennäköisesti korkea, jolloin voin levittää lantaa koko lohkolle.  ::)
Mystinen kesälaatumies

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: wisun maa-analyysitiedot.
Viime vuodesta lähtien olen käyttänyt vain minimimäärää. Tiputin näytteet kaikki missä oli fosforiluokka arveluttavan korkea, tai lähellä sitä pois. Omaan käyttöön otan kyllä maanäytteitä edelleen, mutta se on eri asia mitä tukiklappuja varten on...
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

JoHaRa

  • Vieras
Vs: wisun maa-analyysitiedot.
Tein joskus n.10 vuotta sitten muutaman Wisun ProAgrian piikkiin. En KESTÄNYT moista huijausta ja vääristelyä joten rupesin REHUKAUPPIAAKSI. Vedellä laimennetetut lietteet ja naapurin raivioilta otetut maanäytteet kummittelivat mielessä vielä vuosien jälkeenkin. Nykyään saa jo joskus nukuttua. Oli vallan kamalaa laskea täysin kuvitteellisia laskelmia joihin piti vielä vetää oma nimi alle  :o

Eilen tappelin itse noiden maanäytteiden kanssa Wisussa. Pari klikkausta tuurilla ja homma lähti toimimaan.

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: wisun maa-analyysitiedot.
Tein joskus n.10 vuotta sitten muutaman Wisun ProAgrian piikkiin. En KESTÄNYT moista huijausta ja vääristelyä joten rupesin REHUKAUPPIAAKSI. Vedellä laimennetetut lietteet ja naapurin raivioilta otetut maanäytteet kummittelivat mielessä vielä vuosien jälkeenkin. Nykyään saa jo joskus nukuttua. Oli vallan kamalaa laskea täysin kuvitteellisia laskelmia joihin piti vielä vetää oma nimi alle  :o

Eilen tappelin itse noiden maanäytteiden kanssa Wisussa. Pari klikkausta tuurilla ja homma lähti toimimaan.

 ;D  ;D

Kyl määkin paljon mieluummin tekisin vaikka kirjanpitoa, se perustuu sentään todellisuuteen. Mutta eihän se visun tekijän vika ole, jos lähtötiedot on tekaistuja tai vääristeltyjä.